Blogin arkisto

Näin pääset sanomaan asiakkaalle suorat sanat!

Perjantai 24.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTuntuuko sinusta, että tekisi mieli sanoa asiakkaalle suorat sanat? Ajattelet myös, että sanonta "asiakas on aina oikeassa" on täyttä roskaa – tai ei ainakaan ole aina totta. Ja kun asiakas näkee tilanteensa sinun mielestä väärin, tekisi mieli oikaista tämän käsityksiä suorasukaisesti?

Voit toki olla tilannetajuton tötterö ja sanoa asiakkaalle suoraan, mutta on myös muita yleensä järkevämpiä lähestymistapoja. Otan muutaman pointin esiin niin voit poimia ja ottaa koppia, jos siltä tuntuu.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Huolehdi verkostostasi

Torstai 11.9.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgHarvey Mackayn mukaan se, että tiedät jotain asiakkaastasi on vähintäänkin yhtä tärkeätä, kuin se, että tiedät kaiken tuotteestasi. Todisteena tälle ajatukselle hän on kasvattanut oman postitusfirmansa yli 100 miljoonan dollarin jättiläiseksi.

Tässä on kolme hänen kaikkein salaisinta salaisuutta. Ota, opi ja käytä hyödyksesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Saas, Asp vai mikä

Tiistai 3.6.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgNykyään joka tuutista tulee asiaa pilvipalveluista, Saas:sta, Aspista ja muusta sen sellaisesta. Ja aika usein kuulee vielä erilaisia versioita siitä, mitä mikäkin on. Ajattelin tänään kirjoittaa omasta näkemyksestäni eli mitä on Saas ja Asp.

Pilvipalvelut ovat päivän sana. Eli yksinkertaistetusti se tarkoittaa sitä, että oma konehuone on ulkoistettu jonnekkin muualle. Eli palvelu ostetaan palveluntarjoajalta, joka huolehtii teknisestä ylläpidosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, pilvipalvelu, saasl, asp, on-premise, tietotekniikka

Viis asiakkaasta - mää täytän hyllyjä nyt! Älä häiritse minua!

Perjantai 30.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKävelin erääseen urheiluliikkeeseen Oulussa. Pörräsin ensin sisäpelikenkäosastolla "pallo hukassa". Kukaan myyjä ei vaivautunut tervehtimään puhumattakaan siitä, että olisi tullut palvelemaan. Olin varmasti sen näköinen, että etsin jotain tiettyä, mutten löydä haluamaani. Huomasin kahden myyjän täyttävän sykemittareita lukolliseen kaappiin siinä tuntumassa. He täyttivät lasivitriiinin alla olevaa kaappia, joka toimii siis "lähivarastona" esittelytuotteille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, carpe diem, myyjä, myynti, myyntipäällikkö

"Miten v*tussa voi olla meidän päässä (vika), mä v*ttu olen asiakas!"

Perjantai 17.1.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPyydän anteeksi epäsopivaa kielenkäyttöä ohessa, mutta tämä on suoraa siteerausta Vauhtipyörän aktiivilukijan ja -kommentoijan 9.10.2013 käymästä puhelinkeskustelusta.

Äsken yksi asiakas soitti k*lli-otassa että

"Teidän järjestelmät ei toimi!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, sosiaaliset taidot

Kysy, kuuntele, innostu ja ideoi

Keskiviikko 8.1.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgIstuin eilen pienessä kakkupuodissamme. Puodin ohitse kulki monta ihmistä. Muutama poikkesi sisäänkin. Jokaisella kerralla olin iloinen. Hymyilin. Mutta annapa kun ensin kerron tässä kohdin yhden mielestäni merkittävän asian.

Epäilen itse, että tämän asian merkitys on isompi, kuin juuri nyt uskallan myöntää ääneen. En ollut puodissamme töissä rahan vuoksi. Olin siellä töissä siksi, että se on hauskaa. Olin töissä siksi, että se on hauskaa. Kuulostaapa tämä ääneen sanottuna pelottavalta. Eikö vapaa-aikaa voisi viettää jotenkin muuten? Sinä varmaan vietät vapaa-aikaasi harrastustesi tai kavereidesi parissa? Ehkä perheesi parissa?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, työ, työskentely

Kate-eurot tehdään siellä, missä asiakas haluaa ostaa!

Perjantai 3.1.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKaverini oli mennyt tänään ostamaan uusia renkaita autoonsa. Hän meni ensin rengasliikkeeseen A, jossa sai käveleskellä omin nokkine ympäri liikettä ilman katsekontaktia, tervehtimisistä tai muutakaan kontaktia ko. liikkeen henkilökuntaan liki puolen tunnin ajan, kunnes turhautui kiireisen näköisenä pyörivien työntekijöiden palveluhaluttomuuteen. Vastapäisessä liikkeessä B yksi henkilökunnasta tuli palvelemaan jo heti pihalla kaverini avatessa auton oven ja noustessa ulos. Palvelu oli erinomaista ja kuinka ollakaan kaverini maksoi samanlaisista renkaista mielellään 100 euroa enemmän kuin vastapäisessä paikassa, jossa palvelu tökki pahan kerran.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö

Mitä vaihtoehtoja meillä on?

Keskiviikko 1.1.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgBy Chris Brogan

Toisinaan ahdistan itseni nurkkaan. Olin puhumassa muutama päivä sitten S. Anthony Iannarinon koulun oppilaille ja kerroin heille miten jokainen askel, jonka otamme johtaa meitä poispäin oikealta polultamme ja aiheuttaa meille ylimääräistä tuskaa.

Tämä on yksi näistä kohtalon ja valintojemme kysymyksistä, vai oletko samaa mieltä kanssani? (Josta tulikin mieleeni, että keksin juuri kuvan, joka kertoo siitä mistä kaikki sai alkunsa, eli se oli yksi 1980-luvun herkullisista fantasiaelokuvista, jonka olen itse nähnyt varmaan rapeat 20 kertaa).

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, valinta, asiakaspalvelu, asiakas

Jälkiviisautta ei tule sekoittaa viisasteluun

Perjantai 25.10.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTapa, jolla jälkiviisaudesta usein puhutaan, on paheksuva. "Tuo on tuota jälkiviisautta." "Hyvähän se on jälkiviisaana sanoa." Mielestäni jälkiviisautta ei saa sekoittaa (näsä)viisasteluun ollenkaan. Jälkiviisaus on hyväksi, kun oivallukset johtavat parempaan toimintaan jatkossa.

Asiakaspalvelutehtävissä eräs työntekijämme käsitteli jokin aika sitten varsin kiihtyneen asiakkaan purkautumista puolisen tuntia. Ihmetystä herättää se, että kyseinen työntekijä ei kiihdy helposti, vaan pysyy pää kylmänä ja kommunikoi miellyttävällä tavalla tiukemmankin paikan tullen. Jostain syystä kuitenkin tilanne oli ajautunut umpisolmutilanteeseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, jälkiviisaus, asiakaspalaute, asiakaspalvelu

En tee, jos mulle ei makseta!

Perjantai 18.10.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Minä en soita asiakkaalle jälkihoitosoittoa, jos siitä ei makseta. Miksi pitäisi soittaa?"

"Minun mielestä jälkihoitosoitto kuuluu myyntiprosessiin. Myyntiprovisio pitää sisällään jälkihoitosoiton. Siksi pitää soittaa. Sehän on itsestään selvää! Kilpailijamme toimii juuri niin kuin sinä kerroit, mutta meidän vahvuus on tämä linja ja minä ainakin pidän tästä kiinni." (jatkuu *)

Kyseinen keskustelu käytiin eräässä yrityksessä, jossa oli ollut myyntitiimin palaveri. Joillakin oli huomattavan erilainen suhtautuminen asiakkaiden jälkihoitoon.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaskontaktointi, asiakkaat, asiakaspalvelu

Hymyn voima - maailmanmestarin iskulause...

Perjantai 27.9.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVilpitön ja aito hymy ottaa vähän, mutta antaa paljon. Ihmisillä on suuri tarve kokea arvostusta ja saada hyväksyntää. Hymy on eräs keino viestittää niin hyväksyntää kuin hyväntahtoisuutta. Ruuhkaisissa tilanteissa ihmisjoukoissa voi kulkea kyynärpäätaktiikalla ja töksäytellä vihamielisesti "excuse me", mutta vaihtoehtona olisi ystävällinen kohtaaminen hymyn kera.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hymy, asiakaspalvelu, non-verbaalinen

Asiakas tinkaa ehkä tyhmyyttään!

Perjantai 30.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko kohdannut tinkaavia asiakkaita? Tuleeko usein se tunne, että hinta on laitettava tosi tiukille, jos myyt esim. sellaisia tuotteita, joissa pelivaraa on? Asiakas vaikuttaa tietävän myös kilpailijoiden hinnoittelun. Sinun on usein käännyttävä toimitusjohtajan tai myyntijohtajan puoleen, onnistuuko tällainen ja tällainen kauppa?

Suostut siis asiakkaan talutushihnaan kuin koiranpentu! Kyllä asiakasta pitää palvella suurella nöyryydellä, mutta myös itsekunnioituksella. Myytävistä tuotteista (tai palveluista) on jäätävä katetta, jotta liiketoiminta voi jatkua ja työpaikat säilyvät.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö

"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Mikä erottaa asiakaspalvelijan ja myyjän?

Perjantai 23.8.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko aktiivinen soittamaan asiakkaille vai toivotko, että asiakkaat ovat yhteydessä sinuun, jotta voit toimia asiakaspalvelijana ja tilauksen vastaanottajana tai käsittelijänä? Tässä on vedenjakaja! Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä olipa sitten kyse puhelinmyynnistä tai kasvokkain tapahtuvasta kaupantekotilanteesta.

Palveluammateissa on Suomessakin lukuisa määrä ihmisiä. Ruokakaupan kassalla ja lihatiskillä sekä infopisteessä, erikoisliikkeiden kassakoneen takana tai hyllyjen välissä, ravintoloissa tarjoilijoina jne. Löytyy näitä tilauksen vastaanottajia. Jostain ihmeellisestä syystä myös em. joukkoon on pesiytynyt myyjiä. Ja mikä erottaa myyjän asiakaspalvelutyöntekijästä?

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu

Mitä hitusen parempaa sinulla on tarjottavana kuin kilpailijoilla?

Maanantai 1.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKun juokset sata metriä kilpaa, voitat juostessasi sadasosasekunnin nopeammin kuin toiseksi tullut.

Samat sadasosasekunnit koskevat yritystoimintaa ja myös sinua itseäsi. Jos olet kuten useimmat ihmiset, et tiedä missä olet sekunnin osasen parempi kuin muut.

Voittamisen kannalta sillä kuitenkin ratkaiseva merkitys, että yrityksesi tai sinä olette hitusen parempia kuin muut. Hitusta enempää et tarvitse.

Se missä yrityksesi tuotteet ja palvelut ovat hitusen parempia kuin muut, on kaivettava esiin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasanalyysi, asiakasetu, kilpailu, markkinataistelu, markkinointi, palveluanalyysi, strategian jalkautus, tarjouskilpailu, toteutus, tuoteanalyysi, voittaminen

Yllätä asiakkaasi toimittamalla enemmän kuin lupasit! Kliseistä, mutta toimii?

Perjantai 5.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalasin kotiin työpäivän jälkeen. Kävin postilaatikosta nappaamassa kasan kirjeitä ja lehtiä. Hetkinen, mikäs tämä paketti on? Omalla nimelläni oli postipaketti, jonka sisällä oli jotain paksumpaa (kenties kirjanen tms.). Avasin paketin ja katsoin, että tämähän on Ajattele oikein – menesty –kirja, jonka on kirjoittanut Napoleon Hill. Kirjan välissä oli luottokortin näköinen pääsylippu Varapuun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. Pakko myöntää, että isolla miehellä nousi hymy korviin, YEAH! Positiivinen yllätys!

Hoksasin toki nopeasti, kuka oli lähettäjänä ja mistä syystä, mutta paketissa oli enemmän kuin mitä 'piti' olla. Voitin joulukuussa Varapuun Facebook-sivuilla joulukalenterista kuvan julkaisukilpailusta lipun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myyntityö, palvelu, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen

Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!

Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa.

Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot

Palvelu on myyntiä

Tiistai 5.3.2013 - Olli Linjala

linjala_nettikolumni.jpgPalvelun laatu ja ihmisten kohtelu ovat mitä suurimmassa määrin myyntiä. Kielteinen asenne tulee uskomattoman kalliiksi, koska sillä vaikeutetaan tai jopa estetään myyntitapahtuman syntyminen. 
Usein niin voimakkaasti, että asiakas tai työkaveri ei halua olla missään tekemisissä tällaisen henkilön ja/tai hänen edustamansa työyhteisön kanssa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, työyhteisö, palvelu, myynti, myyntityö

Mikä on myyntiprosesseissa kaikkein tärkeintä?

Torstai 17.1.2013 klo 11:53 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogikuva.jpgOnko myyntiprosseissa enemmän yhteneviä tekijöitä vai ovat ne enemmän erilaisia, kun myydään konkreettisia "käsinkosketeltavia" tuotteita ja toisaalta taas abstrakteja tuotteita
( esim. tiettyjä ratkaisuja, palveluita ) siis aineetonta. Entä, kun myydään yrityksille ja kun myydään kuluttajille? Voidaanko määritellä mikä on KAIKKEIN TÄRKEIN myyntiprosessin osa?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntiprosessi, tuote, palvelu, asiakas, tarvekartoitus

Palvelua

Keskiviikko 9.1.2013 - Pauli Vuorio

puolivaurio_blogi-paakirjoitus.jpgKovasti huudellaan teollisuuden menettämisen perään. Valtion ohjaus ja valtavirta kansalaisista luottavat edelleenkin ns. suurteollisuuteen.

Teollisuutta ei kuitenkaan ole ilman palvelua – jos ei  joissain tapauksissa kyllä toisinkaan päin. Onhan teollisuuden toiminnassakin oltava palvelua viimeistään silloin, kun tuotetta myydään. Konkretisoituu se muullakin tavoin. Esimerkiksi jopa  Koneelle hissi on väline, jolla solmitaan katteet tuovat ylläpitosopimukset.

Suomessa kuluttaja ei lisää tippejä ostamiinsa perinteisiin palveluihin. Ehkä ulkomailla tippikulttuuri vaikuttaa siten, että palvelu paranee kummasti,  kun ruoskaraha panee työntekoon vauhtia. Väitettä voi totta kai pitää teennäisenä, mutta onko "aito" ja kylmä epäystävällisyys sittenkään hyvä juttu?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, teollisuus, palvelu, palveluala, työ

Seksityö

Maanantai 19.11.2012 - Lassi Nokelainen

lassinokelainen.jpgIhan ensin pitää sanoa etten itse ole näiden palveluiden käyttäjä. Samoin kuin kannabiksen laillistamisen puoltamisessa, seison myös tämän takana yksilönoikeuksien ja itsensätoteuttamisaatteen takia.

Turhan usein seksipalveluiden myymistä perustellaan sillä että se rumentaa katukuvaa. Nainen jolla on nahkaa päällä, punaiset huulipunat kynsilakkoineen ja turhan pieni minihame häiritsee jonkun silmää - toisen silmää se hivelee. Eikö kadut vallanneet rintaliivi- ja muotivaatemainokset sitten häiritse? Häiritsee toki, mutta niitä on vaikeampi vastustaa kun ne ovat siinä laillisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lassi Nokelainen, seksityö, seksipalvelut, yksilönvapaus, ihmiskauppa

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »