Blogin arkisto

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Maanantai 24.10.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasot

Keskiviikko 2.3.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTaso 1: VALITUS YRITYKSELLE

Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms.

Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista:

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio

Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietää

Perjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgUseimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas

Juntit pois puhelinmyynnistä!

Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi

Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…".

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö

7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautetta

Perjantai 3.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään.

PLUSSAT JA MIINUKSET

Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät.

+ Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota.

– Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu

Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?

Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa.

Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?

Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa.

Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä?

Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?”  Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas

Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!

Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!

Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLiki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!

Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAstelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Tyhmä työnantaja maksaa tyhjästäkin! Käyttöaste paremmaksi näillä ajatuksilla?

Perjantai 6.3.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHierojat, fysioterapeutit, parturit, kosmetologit ym. toimivat alalla, jossa käyttöaste on keskeinen mittari. Totta kai on tärkeä, että hinta työtuntia kohtaan on mahdollisimman hyvä, mutta toisaalta on typerää jättää hyppytunteja kalenteriin jatkuvasti. Tällöin resursseja ei ole optimoitu kunnolla. On ymmärrettävää, että rytmitalous, kysynnän vaihtelu sesongeittain alakohtaisesti, on haastavaa, mutta siihen on vain pystyttävä reagoimaan.

Jos kartta ja maasto eivät täsmää, maasto on voimassa!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, käyttöaste, myynti

Vastuunsiirtoa

Tiistai 23.12.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgNetti oikutteli ja soittelin palveluntarjoajalle asiasta. Eilisiltana asiakaspalvelija kertoi, että tutkii asian ja korjaus kestää tunnin pari.  Ja kuusitoista tuntia myöhemmin ongelma oli edelleen korjaamatta. Soitin aamulla ja asiakaspalvelija sanoi ensitöikseen, että siirtää asian edelliselle työntekijälle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, vastuunsiirto, asiakas, asiakaspalvelu

Näin verkkokauppa kasvatti myyntiään

Keskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOnko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan!

Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi

Näin jäät tyhjin käsin vastaamalla kyllä! Ryhdy piikkisiaksi pikemmin.

Perjantai 31.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakas kysyy: Tuleeko toimitus lähiviikkoina?
Myyjä vastaa: Kyllä

Asiakas kysyy: Onko tuotetta myös sinisenä?
Myyjä vastaa: Kyllä.

Eihän vastauksissa mitään väärää ole, mutta otetaanpas uusi lähestymistapa asiaan. Kun myyjä vastaa "Kyllä" tai "Onnistuu" tai muutoin selittää tarkemmin, hän ei välttämättä pääse lähemmäksi kauppaa, vaikka mahdollisesti pääsisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Näin pääset sanomaan asiakkaalle suorat sanat!

Perjantai 24.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTuntuuko sinusta, että tekisi mieli sanoa asiakkaalle suorat sanat? Ajattelet myös, että sanonta "asiakas on aina oikeassa" on täyttä roskaa – tai ei ainakaan ole aina totta. Ja kun asiakas näkee tilanteensa sinun mielestä väärin, tekisi mieli oikaista tämän käsityksiä suorasukaisesti?

Voit toki olla tilannetajuton tötterö ja sanoa asiakkaalle suoraan, mutta on myös muita yleensä järkevämpiä lähestymistapoja. Otan muutaman pointin esiin niin voit poimia ja ottaa koppia, jos siltä tuntuu.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Huolehdi verkostostasi

Torstai 11.9.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgHarvey Mackayn mukaan se, että tiedät jotain asiakkaastasi on vähintäänkin yhtä tärkeätä, kuin se, että tiedät kaiken tuotteestasi. Todisteena tälle ajatukselle hän on kasvattanut oman postitusfirmansa yli 100 miljoonan dollarin jättiläiseksi.

Tässä on kolme hänen kaikkein salaisinta salaisuutta. Ota, opi ja käytä hyödyksesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Saas, Asp vai mikä

Tiistai 3.6.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgNykyään joka tuutista tulee asiaa pilvipalveluista, Saas:sta, Aspista ja muusta sen sellaisesta. Ja aika usein kuulee vielä erilaisia versioita siitä, mitä mikäkin on. Ajattelin tänään kirjoittaa omasta näkemyksestäni eli mitä on Saas ja Asp.

Pilvipalvelut ovat päivän sana. Eli yksinkertaistetusti se tarkoittaa sitä, että oma konehuone on ulkoistettu jonnekkin muualle. Eli palvelu ostetaan palveluntarjoajalta, joka huolehtii teknisestä ylläpidosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, pilvipalvelu, saasl, asp, on-premise, tietotekniikka

Viis asiakkaasta - mää täytän hyllyjä nyt! Älä häiritse minua!

Perjantai 30.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKävelin erääseen urheiluliikkeeseen Oulussa. Pörräsin ensin sisäpelikenkäosastolla "pallo hukassa". Kukaan myyjä ei vaivautunut tervehtimään puhumattakaan siitä, että olisi tullut palvelemaan. Olin varmasti sen näköinen, että etsin jotain tiettyä, mutten löydä haluamaani. Huomasin kahden myyjän täyttävän sykemittareita lukolliseen kaappiin siinä tuntumassa. He täyttivät lasivitriiinin alla olevaa kaappia, joka toimii siis "lähivarastona" esittelytuotteille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, carpe diem, myyjä, myynti, myyntipäällikkö

"Miten v*tussa voi olla meidän päässä (vika), mä v*ttu olen asiakas!"

Perjantai 17.1.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPyydän anteeksi epäsopivaa kielenkäyttöä ohessa, mutta tämä on suoraa siteerausta Vauhtipyörän aktiivilukijan ja -kommentoijan 9.10.2013 käymästä puhelinkeskustelusta.

Äsken yksi asiakas soitti k*lli-otassa että

"Teidän järjestelmät ei toimi!"

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, sosiaaliset taidot

Kysy, kuuntele, innostu ja ideoi

Keskiviikko 8.1.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgIstuin eilen pienessä kakkupuodissamme. Puodin ohitse kulki monta ihmistä. Muutama poikkesi sisäänkin. Jokaisella kerralla olin iloinen. Hymyilin. Mutta annapa kun ensin kerron tässä kohdin yhden mielestäni merkittävän asian.

Epäilen itse, että tämän asian merkitys on isompi, kuin juuri nyt uskallan myöntää ääneen. En ollut puodissamme töissä rahan vuoksi. Olin siellä töissä siksi, että se on hauskaa. Olin töissä siksi, että se on hauskaa. Kuulostaapa tämä ääneen sanottuna pelottavalta. Eikö vapaa-aikaa voisi viettää jotenkin muuten? Sinä varmaan vietät vapaa-aikaasi harrastustesi tai kavereidesi parissa? Ehkä perheesi parissa?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, työ, työskentely

Vanhemmat kirjoitukset »