Viis asiakkaasta - mää täytän hyllyjä nyt! Älä häiritse minua!Perjantai 30.5.2014 - Juha Ahola Kävelin erääseen urheiluliikkeeseen Oulussa. Pörräsin ensin sisäpelikenkäosastolla "pallo hukassa". Kukaan myyjä ei vaivautunut tervehtimään puhumattakaan siitä, että olisi tullut palvelemaan. Olin varmasti sen näköinen, että etsin jotain tiettyä, mutten löydä haluamaani. Huomasin kahden myyjän täyttävän sykemittareita lukolliseen kaappiin siinä tuntumassa. He täyttivät lasivitriiinin alla olevaa kaappia, joka toimii siis "lähivarastona" esittelytuotteille. Tervehdin ja kysyin, onko sykemittareista tarjouksia? Myyjä näytti lasin läpi sormella osoittaen erästä mallia. Kysyin, mikä ero siinä on erääseen toiseen (tunnetumpaan) mittariin? Hän sanoi, että ne ovat kyllä toiminnoltaan aivan samanlaiset, mutta tunnetumpi on tosiaan tuplahintainen. Myyjän apuri toimitti siinä samalla ennen ja jälkeen em. vuorovaikutustilanteen mittareita, joten myyjä (lue hyllyntäyttäjä) keskittyi siihen hommaan niin intensiivisesti, että minäpä otin kaikessa hiljaisuudessa askeleet takavasemmalle ja lähdin jatkamaan matkaa. Itse asiassa kyykyssä kyyhöttänyt myyjä huuteli apurille ohjeita kesken mittareiden "esittelyn" minulle. "Tuo xxx:ää 4 kpl…" Mikä fiilis itselle jäi?
Kyllähän tämä myyjäkaksikko oli oikeasta tehtävästään pihalla kuin lumiukot! Hyllyä pitää täyttää, mutta se tehdään asiakastyön lomassa täytetyönä siten, ettei se häiritse millään tavalla asiakaspalvelua = myyntiä! Jokainen, joka on toiminut myyntialalla niin, että kauppaa syntyy tai muutoin ymmärtää, mitä palveleminen ja myynti on, kokee myötähäpeää tällaista puuhastelijaa kohtaan. Parannusehdotukset ja herätteet 10 kpl, jotka muuten lähtevät ko. liikkeen johtoportaalle, miten asiakaspalvelijan/myyjän on toimittava tai mitkä on ymmärrettävä.
Lisäohje tuotemyyntiin.Miten egyptiläinen katukauppias myy puuesineen sinulle? Hän antaa (lue tunkee) sen sinun käteen. Toki moni palauttaa tuotteen, koska tuo on varsin röyhkeä tapa toimia, mutta tuo silti lisää kaupantekoprosenttiä. Mitäpä, jos myyjä olisi minun tapauksessa avannut lasivitriinin ja antanut jommankumman sykemittarin käsiini hypisteltäväksi ja kertonut tuotteesta lisää. Jääköön loppu mielikuvituksen varaan, miten olisi todennäköisemmin tällöin käynyt? Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, carpe diem, myyjä, myynti, myyntipäällikkö |