Blogin arkisto

"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Mikä erottaa asiakaspalvelijan ja myyjän?

Share |

Perjantai 23.8.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgOletko aktiivinen soittamaan asiakkaille vai toivotko, että asiakkaat ovat yhteydessä sinuun, jotta voit toimia asiakaspalvelijana ja tilauksen vastaanottajana tai käsittelijänä? Tässä on vedenjakaja! Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä olipa sitten kyse puhelinmyynnistä tai kasvokkain tapahtuvasta kaupantekotilanteesta.

Palveluammateissa on Suomessakin lukuisa määrä ihmisiä. Ruokakaupan kassalla ja lihatiskillä sekä infopisteessä, erikoisliikkeiden kassakoneen takana tai hyllyjen välissä, ravintoloissa tarjoilijoina jne. Löytyy näitä tilauksen vastaanottajia. Jostain ihmeellisestä syystä myös em. joukkoon on pesiytynyt myyjiä. Ja mikä erottaa myyjän asiakaspalvelutyöntekijästä?

Vastuu ja aloitteellisuus ovat myyjän ominaisuuksia!

Myyjä on henkilö, joka on aloitteellinen kaupantekotilanteeseen päästäkseen ja itse kaupantekotilanteessa. Aloitteen tekeminen ei tarkoita sitä, ettei myyjä kartoittaisi asiakkaan tarpeita tai kuuntelisi tätä. Myyjä uskaltaa tehdä aloitteen ja ehdottaa myös kauppaa. Myyjä uskaltaa tehdä lisämyyntiä (siis ainakin tarjota). Myyjä ei odota tumput suorina, että jospa sieltä asiakkaat soittelisivat tai tulisivat käymään.

Myyjää kiehtoo ottaa vuorovaikutusvastuu. Hän ei alistu odotteluun ja muiden armoille, vaan ottaa itse härkää sarvista ja pitää huolen omista aktiviteeteista. Olipa sitten kyse puhelinmyynistä tai tapaamisten kautta kaupanteosta, aktiviteeteista kiinnipitäminen on helppoa.

Miten sitten toimii myyntihenkinen asiakaspalvelutyöntekijä kenkäkaupassa? Hän haluaa päästä myyntikeskusteluun mahdollisimman monen asiakkaan kanssa. Hän ei piileksi hyllyjen takana, eikä tyydy kysymään johdattelevaa kysymystä asiakkaalta, jonka avulla pääsee asiakkaasta eroon. Jokainen tietää retorisia kysymyksiä, joilla yleensä asiakkaasta pääsee helposti eroon varsinkin, jos ottaa muutaman askeleen asiakkasta poispäin osoittaakseen, ettei itse asiassa halua joutua myyntikeskusteluun mukaan. Myyjä on innostunut palvelemaan asiakasta ja uskaltaa myydä ja lisämyydä.

Vaatekauppias on myyjä, eikä "vain asiakaspalvelija"! 

Oletan, että tämän artikkelin lukee eräs vaateliikettä taannoin pitänyt yrittäjä, jolta asiakkaat menivät ostamaan tyyliin tummia sukkia ja lähtivät liikkeestä 1000 markan ostokset mukanaan. Miksi? Siksi, että joku oli myyjä, halusi palvella asiakasta ja oli oma-aloitteisen aktiivinen sekä halusi tehdä kauppaa.

Mitä jos rimakammo iskee? Tilausten vastaanottaminen onnistuu, mutta kun pitäisi itse ottaa luuria niin muut tehtävät ajavat edelle ja soittelu viivästyy. Tai liikkeeseen astellut asiakas haluaa ”vaan katella” niin, miten hänelle esittäisi parempia kysymyksiä ja miten osoittaisi oikeanlaista innokkuutta ja halukkuutta palvella asiakasta eli myydä hänelle.

Miehiä ja naisia valkoisen ratsun selässä = myyjiä! 

Monet yrityksen tarvitsevat näitä asiakaspalvelutyöntekijöitä ja tarkalleen ottaen sellaisia, joilla sosiaaliset taidot ovat kunnossa. Mutta ennenkaikkea kysyntää on näille myyjille, jotka menevät läpi harmaan kiven päästäkseen myymään! Jos jollain alalla tulee olemaan aina töitä, se on myyntityö!

Myyntityö edellyttää mukavuusalueen laajentamista! Ei tosiaan riitä, että mukavuusaluetta laajentaa vain joskus. Sitä pitää laajentaa uudelleen ja uudelleen. Kun mentaaliset jarrut meinaavat iskeä päälle, tiedät, että on aika toimia!

"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Myyjä ei ajattele noin, vaikka asiakaspalvelija saattaa ajatetella. Ei myymisessä ole mitään hävettävää. Myyntiä tarvitaan nyt ja aina!

Myyjä pärjää asiakaspalvelutehtävissä, mutta asiakaspalvelija (joka ei täytä myyjän kriteereitä mindsettinsä puolesta) ei pärjää myyjän tehtävissä. Nämä myyjän tehtävässä työskentelevät asiakaspalvelijat ovat usein myyntikenguruita, jotka etsivät herkeämättä ja koskaan löytämättä vihreämpää ruohoa (=helpompaa kaupantekoa) aidan toiselta puolelta.

Myyjä on myyjä vaikka voissa paistaisi! Rakastan (hyviä) myyjiä!

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu


Kommentit

23.8.2013 10.17  Pauli Vuorio

Hyvä kirjoitus Juha SEn vain haluan sanoa, että on vaarallista sanoa, että kuka tahansa tai ei kukaan...
Ihan kuka tahansa ei pysty saamaan samanlaisia tuloksia myöskään tilausten vastaanotossa, keskikauppa ja tilausten määrä voi vaihdella henkilön mukaan samoin kuin aktiivessa myynnissäkin. Pikemminkin jos täytyy sanoa, että kuka tahansa, niin ainakin kuka tahansa kyllä pystyy pilaamaan homman kuin homman ainakin omalta osaltaan.

"Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä"

Eli ihan noin mustavalkoinen asia ei ole. Vai palkkaisitko sinä jos olisi tehtävään tarve kenet tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaavan asiakaspalvelutyöntekijäksi tai tilausten käsittelijäksi. Tältä normaalilta kun saattaa puuttua jotain mitä tehtävä kuitenkin tarvitsee. Riippuu tietenkin miten määrittelemme normaalin.

Tämä nyt vain nyanssi,muuten samaa mieltä.

28.8.2013 22.35  Juha Ahola

Tarkoitus on karkeistaa, jotta pintaan jää säröä, johon tarttua. :)

Ei kukaan, aina, 100% ym. ovat idealismia. Pitää ymmärtää, miten normaalijakauma toimii.

Itse asiassa juuri tämä artikkeli keräsi pitkästi toista sataa tykkääjää blogissani, joten oli epätavallisen suosittu. Ilmeisesti MYYJÄT (joita artikkelissa promosin) pääsivät peukuttamaan. =D

Mutta toki Pauli olet oikeassa. (Y)

28.8.2013 22.53  AP

Suomi on myynnin kehitysmaa. Alkeellista toimintaa ja tuote-esittelyä liikaa vähän joka bisneksessä. Verojen kerääminen sen sijaan on aivan huippua.

9.9.2013 8.42  Harri

Artikkeli tuo esiin selviä faktoja, eihän niitä käy kieltäminen. Toisaalta kuitenkin kirjoitus on enimmäkseen puhdasta retoriikkaa, ja Juha, vaikka puhut asiaa, ei se tarkoita että kaikki on vain sitä miltä näyttää. Asiakaspalvelu ja myyjä tilanne on paljon vaativampi kuin mitä artikkelisi antaisi uskoa. Tosi on, kummallakin puolella aitaa on samanlaisuuksia, mutta ei niitä mielestäni voi käsitellä näin yksinkertaisesta perspektiivistä. Jos olet saanut paljon palautetta asiasta, niin se vain kuvastaa juuri nimenomaan sitä kuinka tietämättömiä monet ovat tämän asian suhteen.

9.9.2013 8.49  Harri

AP, pakko yhtyä mielipiteeseesi, valitettavasti. Toisaalta, näin oman työni kannalta, vähän sama juttu kuin se vanha vitsi kenkätehtaasta joka lähetti myyjiä johonkin kehitysmaahan, mutta tulosta ei tullut, syy ollen sen että ihmiset kulkivat paljain jaloin. Kunnes sitten juuri palkattu myyjä joka oli matkustanut sinne, viestitti että pistäkää tehdas kolmivuoro työhön, ja heti! Tehdas ihmetteli ja kysyi miksi? "Täällä mahtavat mahdollisuudet, kellään ei ole kenkiä"!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini