Työhyvinvointia voit rakentaa ihan itseKeskiviikko 1.8.2012 - Jama Jama Jos näen työpahoinvointia, puhun rohkeasti esimiehelle. En pelkää työpaikkani puolesta, vaan pelkään, että tulee työpahoinvointia unelmatyössä. Unelmassa voi tulla huonoja hetkiä sekä fyysisesti että ehnkisesti, mutta niitä ei tarvitse pitää sisällään. Pitää rohkeasti avata suunsa ja puhua asia, ettei tarvitse tuntea olevansa yksin. Parhaiten pääsee yli kun puhuu ja kertoo kaiken, mitä on sydämellä. Apu on lähellä: ennen kuin haet reseptiä lääkäriltä, toinen ihminen voi olla sinulle lääkäri. Hän ei anna reseptiä, vaan antaa lääkettä puhumalla ja välittämällä. Jos näen ja huoman, että esimiehelläni on paha mieli, menen kannustamaan ja otan olkapäästä kiinni, koska meistä jokainen tarvitsee kannustusta. |
1 kommentti . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas |
Työkaverien merkitysMaanantai 2.7.2012 - Jama Jama Täytyy uskoa koko ajan, että on tärkeä, ja että minua halutaan ja minusta välitetään. Sitä kautta saan iloa ja työ palkitsee joka hetki. Mitä työkaverit merkitsevät minulle – työkavereita, eikä sitä enempää? Olisin väärässä, jos ajattelisin noin. Työkaverit on se, josta kaikki lähtee. Työkaverit ovat minulle kuin perheenjäseniä, jotka välittävät ja kannustavat. Iloitsen heidän puolestaan, ja suren heidän surunsa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas |
Miten saamme unelmat toteutumaanTorstai 14.6.2012 - Jama Jama Tässä maailmassa meistä jokainen tuli 9kk jälkeen äidni mahasta eikä voinut tietää mitä olisi isona tai mitä odottaa. Yksi asia on kuitenkin selvä, että jokainen meistä kasvaa, ja edessä on unelmia ja tavoitteita. Miten ne saadaan toteutumaan? Kovalla työllä. Huipulle ei pääse edes hissillä, koska hissiin pääsemisenkin eteen pitää tehdä töitä. Tuleeko sinusta huippu-urheilija, lääkäri, artisti, näyttelijä vai mikä – kaikki on omasta asenteestasi kiinni. Asennetta ei voi ostaa, se täytyy itse rakentaa, ja siihen täytyy uskoa. |
3 kommenttia . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas |
Palvelujen kaupassa paljon rajoitteita - työllisyys nojaa palveluihinMaanantai 28.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelujen kansainvälisessä kaupassa on paljon kansallisia rajoitteita myös EU-alueella, vaikka periaatteessa vapaakauppa on hyväksytty. Palveludirektiivin hyväksymisellä EU pyrkii madaltamaan palvelukaupan esteitä, mutta palveluiden vapaaseen kauppaan Euroopan Unioninkin alueella on vielä pitkä, ainakin vuosikymmenen matka. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palvelu tuotteenaMaanantai 21.11.2011 - Tapio Rissanen Vaikka maapallon taloudellisesti kehittynein osa elää jälkiteollisessa palveluyhteiskunnan kehitysvaiheessa, niin itse palvelun määrittely on pulmallista. Palvelutapahtumassa on aina kaksi osapuolta: palvelun tuottaja sekä sen käyttäjä. Palvelu syntyy vasta yhteistoiminnassa käyttäjän kanssa. Jopa itsepalvelutilanteen ja mahdollisuuden luominen on saattanut vaatia sen tuottajalta vuosien työn ja miljoonien investoinnin. Kaupallisissa palveluissa käyttäjä tavallisesti maksaa käyttämästään palvelusta - myös itsepalvelusta – tuottajalle korvauksen, tavalla tai toisella. Palvelun hinnalla on paljon eri nimiä, esimerkiksi hinta, palkkio, vero, käyttömaksu, kuukausikortti, asiakaskortti, taksa, tariffi, suojelumaksu, lahja (monissa maissa) jne. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palvelua ei voi tehdä varastoonMaanantai 14.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelun keskeinen osa on usein aineeton. Se tuotetaan ja kulutetaan paljolti samanaikaisesti. Tämä merkitsee silloin myös sitä, että sitä ei voi tehdä varastoon. Siitä huolimatta monen palvelun valmiuden luominen ja laadukas tuottaminen saattaa edellyttää erittäin mittavat etukäteispanostukset. Kuluttajapalveluista tästä esimerkiksi voidaan ottaa vaikka lonkan tekonivelleikkaus. Hoidon valmistelu ja leikkaustiimi ja olosuhteiden luominen ovat edellyttäneet miljoonien eurojen investointia sekä palvelun tuottajien vuosikymmenien koulutuksen |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Asiakkaan kokemus ratkaiseeMaanantai 7.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelun huonous tai hyvyys on viime kädessä asiakkaan kokemus. Palvelun tuottajalla on usein hieman erilainen näkemys palvelun onnistumisesta. Asiakkaan arvioinnin perusta on usein palvelukokemus, – tilanteesta syntynyt tunne, johon liitetään palvelusuoritteeseen liittyviä odotuksia ja käytännön havaintoja. Tuottaja arvioi palvelua omien kriteeriensä mukaisesti. Arvioinnin perustaksi nousee usein käytetyt voimavarat ja asiakkaan kokemus mittapuuna unohdetaan tai sitä vähätellään. |
1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palveluelinkeinojen paradoksiMaanantai 31.10.2011 - Tapio Rissanen Palvelutuotteen käsitteeseen mieltämiseen ja ymmärtämiseen liittyy Suomessa monia ongelmia. Meillä on muodostunut kieleemme yleisesti hyväksytty käsite: "palveluelinkeinot". Elämämme arjessa koko palveluelinkeinojen alueen pääsuunta on kuitenkin ollut, paradoksaalista kyllä, siirtyminen itsepalveluun. Näin on käynyt päivittäistavaraliikkeissä, ravintoloissa, pankeissa jne. Olisi jo paikallaan pohtia tältä osin käsitetarkennuksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspukuMaanantai 24.10.2011 - Tapio Rissanen Palvelu ja erityisesti hyvä palvelu koetaan erittäin tavoiteltavaksi arvoksi. Se tehdään asiakasta varten, parhaimmillaan asiakkaan "mittojen mukaan kuin mittatilauspuku". Hyvän palvelun tavoitteeseen viittaavat jokseenkin kaikki kuluttajatutkimukset, samoin yritysten, laitosten, paikkakuntien tai järjestöjen teettämät omat kehittämishankkeet. Mutta niin kaukana on tavoite. Arjen todellisuudessa hyvä palvelu niukkuushyödyke. Palvelua ei voi tehdä varastoon eikä säilyttää siellä, vaan hyvä palvelu luodaan yhdessä asiakkaan kanssa kaupallisessa vaihdantatilanteessa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspukuMaanantai 17.10.2011 - Tapio Rissanen Elämme Suomessakin jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa, mutta asiakkaiden kokemusten mukaan markkinoilla on suuri pula hyvästä palvelusta. Yrityksiä ja niiden työntekijöitä "kasvatettiin" useita vuosikymmeniä vähentämään palvelua ja siirtymään itsepalveluun. Asenteita ohjasi tähän suuntaan mm. käydyt "piikakeskustelut", jossa palvelu leimattiin ihmisarvoa alentavaksi työksi. Samaan suuntaan ovat lisäksi vaikuttaneet myös työn tuottavuusvaatimuksen kasvu, työvoimapula, työn valtavat sivukulukustannukset sekä palvelutyöllä tehtyyn lisäarvoon kohdistunut ankara verorasitus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Myyntityössä ihminen punnitaanMaanantai 29.8.2011 - Pauli Vuorio Ennakkoluulo myyjästä löyhämoraalisena pysyy yllättävän tiukassa ainakin mielikuvissa. Asiaa tuntemattomien mielissä yleistykset yksittäistapauksien kautta kärjistyvät kun puhutaan myyntityöstä. Todellisuudessa ei liene kovin montaa ammattia, jossa punnitaan ihmistä niin paljon kuin myynnissä. |
11 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntityö, ennakkoluulot, myyjä, mielikuvat, asiakaspalvelu |
Tarpeellinen palvelu on hintansa väärtiMaanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta. |
14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde |
Asiakaskeskeisyyden vaalivoittoMaanantai 2.5.2011 - Jorma Metsä-Ketelä Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton (STKL) tuoreessa sosiaalibarometrissa lähes puolet sosiaali- ja terveystoimen johtajista ja päättäjistä sekä Kelan päälliköistä arvioi väestön hyvinvoinnin heikentyneen. Miten asiakas itse kokee saamansa palvelut ja etuudet - sitä barometri ei kerro ollenkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jorma Metsä-Ketelä, yrittäminen, Kela, asiakaskeisyys, palvelu, työkyvyttömyys, stressi |
Turistina turistien kanssa kotikaupungissaMaanantai 21.3.2011 - Paula Toukonen Meillä kävi saksalaisia vieraita. Oli mukavaa katsella omaa kotikaupunkiaan vaihteeksi turistin silmin. Toki valitsimme kauneimmat kulmat, joita näytimme: Pyynikin, Finlaysonin alueen, Tallipihan, Pispalan ja Tammerkosken rannat. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paula Toukonen, turisti, Tampere, palvelu |
Myyjällä on maailman yleisin tehtäväMaanantai 3.1.2011 - Pauli Vuorio Myyjä on maailman yleisin ammatti. Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä synny muutakaan. Tällä hetkellä vain harva myyjä kykenee lunastamaan lupauksensa ja täyttämään – saati ylittämään – asiakkaan odotukset. Vaikka esim. yritysmyynnissä on osallisena kaksi yritystä, myyjän on luotava luottamuksellinen suhde ostamiseen osallistuviin henkilöihin. Päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset. |
3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, palvelu, asiakkaan odotukset, ostopäätös, myynnin filosofia |
Ilmaista mainetta ja markkinointiaMaanantai 17.5.2010 - Olli Linjala Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos |
Teollisuus ei ole auringonlaskun alaKeskiviikko 21.4.2010 klo 14.10 - Heikki Ikonen Nykyään kuulee tuutista jos toisesta väitteen, että Suomen tulevaisuus on palvelusektorissa, joten sinne on kohdistettava kansantalouden panostukset. Samat tuutit lyttäävät teollisuuden auringonlaskun alaksi, joten yrityskentälläkin kannattaa keskittyä palvelujen tuotantoon. Todisteena käytetään kehittyneimpiä talouksia kuten Yhdysvaltoja, Japania ja Saksaa, joissa teollisuus työllistää suhteellisesti vähemmän väkeä kuin Suomessa, ja palvelusektorin osuus on taas suurempi. |
14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, palvelut, teollisuus, tuottavuus, ostovoima, hintataso, elinkustannukset, kansantalous, työllisyys |
KylkiäiskammoTorstai 15.4.2010 - Liisa Seppälä Ilmaiseksi, kaupan päälle, eikä siinä vielä kaikki… Kyseisen kaltaiset ilmaisut saavat monet meistä höristämään korviaan. Useimmilla tuntemistani ihmisistä on sisäänrakennettu vietti haalia nurkkiinsa jos jonkinlaista krääsää, jos sen vain ilmaiseksi saa. Itsensä on myös syötävä/ juotava ähkytäyteen, jos jossakin on tarjolla veloituksetta nestemäistä tai kiinteää vatsan täytettä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liisa Seppälä, kylkiäinen, hamstraaminen, kaupanpäällinen, turhuus, krääsä, asiakaspalvelu |
Mitä! Minäkö tyhmä? En, olen rutiinien raiskaamaLauantai 26.12.2009 - Olli Linjala Turengin Asema, tiettävästi Suomen vanhin rautatieasema, on juuri entisöity upeaksi kokouspaikaksi ja ravintolaksi (kannattaa tutustua vaikka netissä). Olin saanut kutsun avajaisiin. Asemapäällikkö Mikko Sampo kertoi tarinan, joka hänelle oli sattunut. Tuli mieleen muita minulle kerrottuja tarinoita. Ne ovat taruakin ihmeellisempiä. Kaikille tarinoille on yhteistä rutiinien raiskaama asenne. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenteet, palvelu, rutiinit |
Kivat sulle ja ei väkisinPerjantai 11.12.2009 - Kirsi Kyllönen Tiedän - aihe on kaluttu moneen kertaan, mutta nyt on kerta kaikkiaan pakko purkautua aiheesta puhelinmyynnin ja -työskentelyn kultainen käytös. Itsekin työskentelen puheammatissa, toimittajana, ja satun toki toisinaan soittamaan haastateltavalleni niin sanotusti väärään aikaan. En tietenkään ennalta sovittua haastattelua tehdessäni, vaan sen ajankohtaa sopiessani. Satojen ellei tuhansien juttujen kokemuksella välillä vastaajan päästä kuuluu ärräpäitä, joskus sammallustakin ja onpa korvat ainakin kertaalleen punoittaneet ihan haistattelustakin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kirsi Kyllönen, puhelinmyynti, asiakaspalvelu |