Blogin arkisto

Työhyvinvointia voit rakentaa ihan itse

Keskiviikko 1.8.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgJos näen työpahoinvointia, puhun rohkeasti esimiehelle. En pelkää työpaikkani puolesta, vaan pelkään, että tulee työpahoinvointia unelmatyössä. Unelmassa voi tulla huonoja hetkiä sekä fyysisesti että ehnkisesti, mutta niitä ei tarvitse pitää sisällään. Pitää rohkeasti avata suunsa ja puhua asia, ettei tarvitse tuntea olevansa yksin. Parhaiten pääsee yli kun puhuu ja kertoo kaiken, mitä on sydämellä. Apu on lähellä: ennen kuin haet reseptiä lääkäriltä, toinen ihminen voi olla sinulle lääkäri. Hän ei anna reseptiä, vaan antaa lääkettä puhumalla ja välittämällä. Jos näen ja huoman, että esimiehelläni on paha mieli, menen kannustamaan ja otan olkapäästä kiinni, koska meistä jokainen tarvitsee kannustusta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Työkaverien merkitys

Maanantai 2.7.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTäytyy uskoa koko ajan, että on tärkeä, ja että minua halutaan ja minusta välitetään. Sitä kautta saan iloa ja työ palkitsee joka hetki. Mitä työkaverit merkitsevät minulle – työkavereita, eikä sitä enempää? Olisin väärässä, jos ajattelisin noin. Työkaverit on se, josta kaikki lähtee. Työkaverit ovat minulle kuin perheenjäseniä, jotka välittävät ja kannustavat. Iloitsen heidän puolestaan, ja suren heidän surunsa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Miten saamme unelmat toteutumaan

Torstai 14.6.2012 - Jama Jama

jamajama.jpgTässä maailmassa meistä jokainen tuli 9kk jälkeen äidni mahasta eikä voinut tietää mitä olisi isona tai mitä odottaa. Yksi asia on kuitenkin selvä, että jokainen meistä kasvaa, ja edessä on unelmia ja tavoitteita. Miten ne saadaan toteutumaan? Kovalla työllä. Huipulle ei pääse edes hissillä, koska hissiin pääsemisenkin eteen pitää tehdä töitä. Tuleeko sinusta huippu-urheilija, lääkäri, artisti, näyttelijä vai mikä – kaikki on omasta asenteestasi kiinni. Asennetta ei voi ostaa, se täytyy itse rakentaa, ja siihen täytyy uskoa.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Jama Jama, asenne, asiakaspalvelu, työelämä, jama jama, suosituin, työhyvinvointi, työpahoinvointi, esmies, työntekijä, maahanmuuttaja, palkka, unelma, palaute, asiakas

Palvelujen kaupassa paljon rajoitteita - työllisyys nojaa palveluihin

Maanantai 28.11.2011 - Tapio Rissanen

Palvelujen kansainvälisessä kaupassa on paljon kansallisia rajoitteita myös EU-alueella, vaikka  periaatteessa vapaakauppa on hyväksytty. Palveludirektiivin hyväksymisellä EU pyrkii madaltamaan palvelukaupan esteitä, mutta palveluiden vapaaseen kauppaan Euroopan Unioninkin alueella on vielä pitkä, ainakin vuosikymmenen matka.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Palvelu tuotteena

Maanantai 21.11.2011 - Tapio Rissanen

Vaikka maapallon taloudellisesti kehittynein osa elää jälkiteollisessa palveluyhteiskunnan kehitysvaiheessa, niin itse palvelun määrittely on pulmallista. Palvelutapahtumassa on aina kaksi osapuolta: palvelun tuottaja sekä sen käyttäjä. Palvelu syntyy vasta yhteistoiminnassa käyttäjän kanssa. Jopa itsepalvelutilanteen ja mahdollisuuden luominen on saattanut vaatia sen tuottajalta vuosien työn ja miljoonien investoinnin. Kaupallisissa palveluissa käyttäjä tavallisesti maksaa käyttämästään palvelusta - myös itsepalvelusta – tuottajalle korvauksen, tavalla tai toisella. Palvelun hinnalla  on  paljon eri nimiä, esimerkiksi hinta, palkkio, vero, käyttömaksu, kuukausikortti, asiakaskortti, taksa, tariffi, suojelumaksu, lahja (monissa maissa) jne.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Palvelua ei voi tehdä varastoon

Maanantai 14.11.2011 - Tapio Rissanen

Palvelun keskeinen osa on usein aineeton. Se tuotetaan ja kulutetaan paljolti samanaikaisesti. Tämä merkitsee silloin myös sitä, että sitä ei voi tehdä varastoon. Siitä huolimatta monen palvelun valmiuden luominen ja laadukas tuottaminen saattaa edellyttää erittäin mittavat etukäteispanostukset. Kuluttajapalveluista tästä esimerkiksi voidaan ottaa vaikka lonkan tekonivelleikkaus. Hoidon valmistelu ja leikkaustiimi ja olosuhteiden luominen ovat edellyttäneet miljoonien eurojen investointia sekä palvelun tuottajien vuosikymmenien koulutuksen

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Asiakkaan kokemus ratkaisee

Maanantai 7.11.2011 - Tapio Rissanen

Palvelun huonous tai hyvyys on viime kädessä asiakkaan kokemus. Palvelun tuottajalla on usein hieman erilainen näkemys palvelun onnistumisesta. Asiakkaan arvioinnin perusta on usein palvelukokemus, – tilanteesta syntynyt tunne, johon liitetään palvelusuoritteeseen liittyviä odotuksia ja käytännön havaintoja. Tuottaja arvioi palvelua omien kriteeriensä mukaisesti. Arvioinnin perustaksi nousee usein käytetyt voimavarat ja asiakkaan kokemus mittapuuna unohdetaan tai sitä vähätellään.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Palveluelinkeinojen paradoksi

Maanantai 31.10.2011 - Tapio Rissanen

Palvelutuotteen käsitteeseen mieltämiseen ja ymmärtämiseen liittyy Suomessa monia ongelmia. Meillä on muodostunut kieleemme yleisesti hyväksytty käsite: "palveluelinkeinot". Elämämme arjessa koko palveluelinkeinojen alueen pääsuunta on kuitenkin ollut, paradoksaalista kyllä, siirtyminen itsepalveluun. Näin on käynyt päivittäistavaraliikkeissä, ravintoloissa, pankeissa jne. Olisi jo paikallaan pohtia tältä osin käsitetarkennuksia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Hyvä palvelu on kuin mittatilauspuku

Maanantai 24.10.2011 - Tapio Rissanen

Palvelu ja erityisesti hyvä palvelu koetaan erittäin tavoitelta­vaksi arvoksi. Se tehdään asiakasta varten, parhaimmillaan asiakkaan "mittojen mukaan kuin mittatilauspuku". Hyvän palvelun tavoitteeseen viittaavat jokseenkin kaikki kuluttajatutkimukset, samoin yritysten, laitosten, paikkakuntien tai järjestöjen teettämät omat kehittämishankkeet. Mutta niin kaukana on tavoite. Arjen todellisuudessa hyvä palvelu niukkuushyödyke. Palvelua ei voi tehdä varastoon eikä säilyttää siellä, vaan hyvä palvelu luodaan yhdessä asiakkaan kanssa kaupallisessa vaihdantatilanteessa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Hyvä palvelu on kuin mittatilauspuku

Maanantai 17.10.2011 - Tapio Rissanen

Elämme Suomessakin jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa, mutta asiakkaiden kokemusten mukaan markkinoilla on suuri pula hyvästä palvelusta. Yrityksiä ja niiden työntekijöitä "kasvatettiin" useita vuosikymmeniä vähentämään palvelua ja siirtymään itsepalveluun. Asenteita ohjasi tähän suuntaan mm. käydyt "piikakeskustelut", jossa palvelu leimattiin  ihmisarvoa alentavaksi työksi. Samaan suuntaan ovat lisäksi vaikuttaneet myös työn tuottavuusvaatimuksen kasvu, työvoimapula, työn valtavat  sivukulukustannukset sekä palvelutyöllä tehtyyn lisäarvoon kohdistunut ankara verorasitus.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne

Myyntityössä ihminen punnitaan

Maanantai 29.8.2011 - Pauli Vuorio

Ennakkoluulo myyjästä löyhämoraalisena pysyy yllättävän tiukassa ainakin mielikuvissa. Asiaa tuntemattomien mielissä yleistykset yksittäistapauksien kautta kärjistyvät kun puhutaan myyntityöstä. Todellisuudessa ei liene kovin montaa ammattia, jossa punnitaan ihmistä niin paljon kuin myynnissä.

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntityö, ennakkoluulot, myyjä, mielikuvat, asiakaspalvelu

Tarpeellinen palvelu on hintansa väärti

Maanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen

Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta.

Lue lisää »

14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde

Asiakaskeskeisyyden vaalivoitto

Maanantai 2.5.2011 - Jorma Metsä-Ketelä

Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton (STKL) tuoreessa sosiaalibarometrissa lähes puolet sosiaali- ja terveystoimen johtajista ja päättäjistä sekä Kelan päälliköistä arvioi väestön hyvinvoinnin heikentyneen.

Miten asiakas itse kokee saamansa palvelut ja etuudet - sitä barometri ei kerro ollenkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jorma Metsä-Ketelä, yrittäminen, Kela, asiakaskeisyys, palvelu, työkyvyttömyys, stressi

Turistina turistien kanssa kotikaupungissa

Maanantai 21.3.2011 - Paula Toukonen

Meillä kävi saksalaisia vieraita. Oli mukavaa katsella omaa kotikaupunkiaan vaihteeksi turistin silmin. Toki valitsimme kauneimmat kulmat, joita näytimme: Pyynikin, Finlaysonin alueen, Tallipihan, Pispalan ja Tammerkosken rannat.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paula Toukonen, turisti, Tampere, palvelu

Myyjällä on maailman yleisin tehtävä

Maanantai 3.1.2011 - Pauli Vuorio

Myyjä on maailman yleisin ammatti. Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä synny muutakaan. Tällä hetkellä vain harva myyjä kykenee lunastamaan lupauksensa ja täyttämään – saati ylittämään – asiakkaan odotukset. Vaikka esim. yritysmyynnissä on osallisena kaksi yritystä, myyjän on luotava luottamuksellinen suhde ostamiseen osallistuviin henkilöihin. Päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, palvelu, asiakkaan odotukset, ostopäätös, myynnin filosofia

Ilmaista mainetta ja markkinointia

Maanantai 17.5.2010 - Olli Linjala

Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos

Teollisuus ei ole auringonlaskun ala

Keskiviikko 21.4.2010 klo 14.10 - Heikki Ikonen

Nykyään kuulee tuutista jos toisesta väitteen, että Suomen tulevaisuus on palvelusektorissa, joten sinne on kohdistettava kansantalouden panostukset. Samat tuutit lyttäävät teollisuuden auringonlaskun alaksi, joten yrityskentälläkin kannattaa keskittyä palvelujen tuotantoon. Todisteena käytetään kehittyneimpiä talouksia kuten Yhdysvaltoja, Japania ja Saksaa, joissa teollisuus työllistää suhteellisesti vähemmän väkeä kuin Suomessa, ja palvelusektorin osuus on taas suurempi.

Lue lisää »

14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, palvelut, teollisuus, tuottavuus, ostovoima, hintataso, elinkustannukset, kansantalous, työllisyys

Kylkiäiskammo

Torstai 15.4.2010 - Liisa Seppälä

Ilmaiseksi, kaupan päälle, eikä siinä vielä kaikki… Kyseisen kaltaiset ilmaisut saavat monet meistä höristämään korviaan. Useimmilla tuntemistani ihmisistä on sisäänrakennettu vietti haalia nurkkiinsa jos jonkinlaista krääsää, jos sen vain ilmaiseksi saa.  Itsensä on myös syötävä/ juotava ähkytäyteen, jos jossakin on tarjolla veloituksetta nestemäistä tai kiinteää vatsan täytettä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liisa Seppälä, kylkiäinen, hamstraaminen, kaupanpäällinen, turhuus, krääsä, asiakaspalvelu

Mitä! Minäkö tyhmä? En, olen rutiinien raiskaama

Lauantai 26.12.2009 - Olli Linjala

Turengin Asema, tiettävästi Suomen vanhin rautatieasema, on juuri entisöity upeaksi kokouspaikaksi ja ravintolaksi (kannattaa tutustua vaikka netissä). Olin saanut kutsun avajaisiin. Asemapäällikkö Mikko Sampo kertoi tarinan, joka hänelle oli sattunut. Tuli mieleen muita minulle kerrottuja tarinoita. Ne ovat taruakin ihmeellisempiä. Kaikille tarinoille on yhteistä rutiinien raiskaama asenne.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenteet, palvelu, rutiinit

Kivat sulle ja ei väkisin

Perjantai 11.12.2009 - Kirsi Kyllönen

Tiedän - aihe on kaluttu moneen kertaan, mutta nyt on kerta kaikkiaan pakko purkautua aiheesta puhelinmyynnin ja -työskentelyn kultainen käytös.

Itsekin työskentelen puheammatissa, toimittajana, ja satun toki toisinaan soittamaan haastateltavalleni niin sanotusti väärään aikaan. En tietenkään ennalta sovittua haastattelua tehdessäni, vaan sen ajankohtaa sopiessani. Satojen ellei tuhansien juttujen kokemuksella välillä vastaajan päästä kuuluu ärräpäitä, joskus sammallustakin ja onpa korvat ainakin kertaalleen punoittaneet ihan haistattelustakin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kirsi Kyllönen, puhelinmyynti, asiakaspalvelu

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »