Palvelujen kaupassa paljon rajoitteita - työllisyys nojaa palveluihinMaanantai 28.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelujen kansainvälisessä kaupassa on paljon kansallisia rajoitteita myös EU-alueella, vaikka periaatteessa vapaakauppa on hyväksytty. Palveludirektiivin hyväksymisellä EU pyrkii madaltamaan palvelukaupan esteitä, mutta palveluiden vapaaseen kauppaan Euroopan Unioninkin alueella on vielä pitkä, ainakin vuosikymmenen matka. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palvelu tuotteenaMaanantai 21.11.2011 - Tapio Rissanen Vaikka maapallon taloudellisesti kehittynein osa elää jälkiteollisessa palveluyhteiskunnan kehitysvaiheessa, niin itse palvelun määrittely on pulmallista. Palvelutapahtumassa on aina kaksi osapuolta: palvelun tuottaja sekä sen käyttäjä. Palvelu syntyy vasta yhteistoiminnassa käyttäjän kanssa. Jopa itsepalvelutilanteen ja mahdollisuuden luominen on saattanut vaatia sen tuottajalta vuosien työn ja miljoonien investoinnin. Kaupallisissa palveluissa käyttäjä tavallisesti maksaa käyttämästään palvelusta - myös itsepalvelusta – tuottajalle korvauksen, tavalla tai toisella. Palvelun hinnalla on paljon eri nimiä, esimerkiksi hinta, palkkio, vero, käyttömaksu, kuukausikortti, asiakaskortti, taksa, tariffi, suojelumaksu, lahja (monissa maissa) jne. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palvelua ei voi tehdä varastoonMaanantai 14.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelun keskeinen osa on usein aineeton. Se tuotetaan ja kulutetaan paljolti samanaikaisesti. Tämä merkitsee silloin myös sitä, että sitä ei voi tehdä varastoon. Siitä huolimatta monen palvelun valmiuden luominen ja laadukas tuottaminen saattaa edellyttää erittäin mittavat etukäteispanostukset. Kuluttajapalveluista tästä esimerkiksi voidaan ottaa vaikka lonkan tekonivelleikkaus. Hoidon valmistelu ja leikkaustiimi ja olosuhteiden luominen ovat edellyttäneet miljoonien eurojen investointia sekä palvelun tuottajien vuosikymmenien koulutuksen |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Asiakkaan kokemus ratkaiseeMaanantai 7.11.2011 - Tapio Rissanen Palvelun huonous tai hyvyys on viime kädessä asiakkaan kokemus. Palvelun tuottajalla on usein hieman erilainen näkemys palvelun onnistumisesta. Asiakkaan arvioinnin perusta on usein palvelukokemus, – tilanteesta syntynyt tunne, johon liitetään palvelusuoritteeseen liittyviä odotuksia ja käytännön havaintoja. Tuottaja arvioi palvelua omien kriteeriensä mukaisesti. Arvioinnin perustaksi nousee usein käytetyt voimavarat ja asiakkaan kokemus mittapuuna unohdetaan tai sitä vähätellään. |
1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Palveluelinkeinojen paradoksiMaanantai 31.10.2011 - Tapio Rissanen Palvelutuotteen käsitteeseen mieltämiseen ja ymmärtämiseen liittyy Suomessa monia ongelmia. Meillä on muodostunut kieleemme yleisesti hyväksytty käsite: "palveluelinkeinot". Elämämme arjessa koko palveluelinkeinojen alueen pääsuunta on kuitenkin ollut, paradoksaalista kyllä, siirtyminen itsepalveluun. Näin on käynyt päivittäistavaraliikkeissä, ravintoloissa, pankeissa jne. Olisi jo paikallaan pohtia tältä osin käsitetarkennuksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspukuMaanantai 24.10.2011 - Tapio Rissanen Palvelu ja erityisesti hyvä palvelu koetaan erittäin tavoiteltavaksi arvoksi. Se tehdään asiakasta varten, parhaimmillaan asiakkaan "mittojen mukaan kuin mittatilauspuku". Hyvän palvelun tavoitteeseen viittaavat jokseenkin kaikki kuluttajatutkimukset, samoin yritysten, laitosten, paikkakuntien tai järjestöjen teettämät omat kehittämishankkeet. Mutta niin kaukana on tavoite. Arjen todellisuudessa hyvä palvelu niukkuushyödyke. Palvelua ei voi tehdä varastoon eikä säilyttää siellä, vaan hyvä palvelu luodaan yhdessä asiakkaan kanssa kaupallisessa vaihdantatilanteessa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspukuMaanantai 17.10.2011 - Tapio Rissanen Elämme Suomessakin jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa, mutta asiakkaiden kokemusten mukaan markkinoilla on suuri pula hyvästä palvelusta. Yrityksiä ja niiden työntekijöitä "kasvatettiin" useita vuosikymmeniä vähentämään palvelua ja siirtymään itsepalveluun. Asenteita ohjasi tähän suuntaan mm. käydyt "piikakeskustelut", jossa palvelu leimattiin ihmisarvoa alentavaksi työksi. Samaan suuntaan ovat lisäksi vaikuttaneet myös työn tuottavuusvaatimuksen kasvu, työvoimapula, työn valtavat sivukulukustannukset sekä palvelutyöllä tehtyyn lisäarvoon kohdistunut ankara verorasitus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |
Nyt on piru merrassa - ja toinen oksallaPerjantai 9.1.2009 klo 8:01 - Tapio Rissanen Monille alkanut taantuma tuli täytenä yllätyksenä. Toisaalta joukko taloustieteilijöitä on veikkaillut taantuman alkua jo usean vuoden ajan. Nyt koko maailma voi olla yhtä mieltä siitä, että taantuma on alkanut. Sen luonne on poikkeuksellinen. Voidaan perustellusti todeta, että nyt on "piru merrassa". Miksi? Siksi, että tavanomaiseen suhdannetaantumaan yhdistyy tämä Yhdysvalloista peräisin oleva "arvottomien velkakirjojen" shokki ja samanaikainen globaalin talouden murroksen purkautuminen kansallisiin talouksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, taantuma, lama, suhdanne, suhdanteet, suhdannetaantuma, talous, kehitys, henkinen lama, innovointi, systemaattinen innovointi, innosystem |
Kilpailu on kuin tornadoKeskiviikko 17.9.2008 klo 9:32 - Tapio Rissanen Kilpailujärjestelmä markkinataloudessa on kuin tornado. Ken sen silmään joutuu, niin se pyyhkii yritykseltä kannattavuuden ja usein tuhoaa koko yrityksen. Suhdannetaantuman myötä kilpailun ymmärtäminen ja sen hallinta on tullut jälleen kovin ajankohtaiseksi. Suomen talouselämän valtavirta seuraa maailman suhdannekehityksen alamäkeä muutaman kuukauden viiveellä. |
1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, kilpailujärjestelmä, talouselämä, valtavirta, työyhteisö, kilpailu, markkinatalous, suhdanne, elinkeinoelämä, taantuma, kannattavuus, palvelu, asiakastyytyväisyys |