Hanki ensin laatikkoKeskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi Yksi tehokkaimmista innovoinnin esteistä on on ensin hankkia laatikko, johon tuotoksen tulee sopia. Se laatikko voi olla haluttu teknologia, käytettävä tuotantomenetelmä tai pahimmillaan jollain perusteilla laadittu rajoitelista. Omassa ammatissa tuo laatikko on usein käytettävä ohjelmointikieli sekä toteutusympäristö. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, kehitys, työ, työnteko, kouluttaja, koulutus |
66 -keskusteluTiistai 16.12.2014 - Kari Vahtolammi Erilaisia luovuustekniikoita on hyvin paljon ja yksi niistä on 66-keskustelu tai lempinimeltään surinaryhmä. Tekniikkaa voidaan käyttää tilanteissa, joissa on osallistujia on paljon. Kyseessä on menetelmä jossa kuuden hengen ryhmillä luodaan ideoita. Menetelmä on kehitetty suurten ryhmien johtamiseen ja sen kehitti Don Phillips. Tekniikkaa voidaan käyttää tilanteissa, joissa osallistujien määrä on normaalia suurempi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, ideointi, innovointi, luovuustekniikka |
Metodi 6-3-5Tiistai 9.12.2014 - Kari Vahtolammi Joskus tulee tilanteita, joissa pitää saada mahdollisimman paljon ideoita aikaiseksi. Ja yksi tapa siihen on niinsanottu 6-3-5- metodi. Eli tapa tuottaa lyhyessä ajassa paljon ideoita. Yksi tapa saada yli sata ideaa puolessa tunnissa on niinsanottu 6-3-5- metodi. Eli se on hyvin yksinkertainen tapa luoda kuuden hengen työryhmällä maksimissan 108 ideaa tai ehdotusta työstämisen pohjaksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, ideointi |
Avoin innovaatioTiistai 2.12.2014 - Kari Vahtolammi Olen kait sitä koulukuntaa, joille on opetettu että innovaatioista ei saa puhua puhua ennenkuin ne on myyntikunnossa. Eli niiden pitää olla suljettuja ja omilla asiantuntijavoimilla saavutettuja. Eli markkinoilla pitää olla ensimmäisenä. Mutta nykyään olen pohtinut asiaa eri kantilta. Aika moni softa kehittyy nykyään käyttäjien avulla ja jopa hyödyntäen open source- tuotteita. Eli enään ei ole pakko luoda omaa tuotetta ja saada sitä ensimmäisenä markkinoille. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, luovuus, innovointi, urautuminen, rutiinit, avoimuus, tuotekehitys |
Naula ja vasara, ulos laatikostaTiistai 25.11.2014 - Kari Vahtolammi Joskus tulee tilanteita näkee kuinka urautunut on. Itsellä se kohta tulee vastaan väliin nikkaroidessa eli en voi sietää nykyisiä torxilla tai ristipäällä variustettuja ruuveja, vaan haluan saada näkyviin osiin perinteiset messinkiruuvit normaalilla kannalla. Softapuolella sama näkyy usein siinä, ettei kyseenalaisteta omia toimintamalleja Eli tehdään töitä aina vain eteenpäin samoilla tavoilla miettimättä muita vaihtoehtoja. Eli ei katsota omia töitään ikinä ulkopuolelta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, luovuus, innovointi, urautuminen, rutiinit |
Luovuutta ja hulluuttaTiistai 11.11.2014 - Kari Vahtolammi Luin aamulla pikavuorossa opiskeluun liittyviä kalvoja eli siitä mitä on innovointi. Ja sitten töissä selaisin nopeasti läpi normaalisti seuraamani blogit. Ajattelun ammattilainen oli otsikoitu mielenkiintoisesti eli jokainen lapsi on taiteilija. Blogissa pohditaan sitä kuinka luovuus saadaan pidettyä aikuisiässä käynnissä ja siellä korsotetaan sitä, että huomisen ongelmia ei ratkota eilisen menetelmin. Eli "sisäinen lapsi" pitää pitää hengissä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, luovuus, innovointi, urautuminen, rutiinit |
Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola Otin eräällä vuorovaikuitteisella koulutuksella viikonloppuna muutaman puheenvuoron. Jotkut promottivat, että kysytäänpäs asiakkailta, mitä he haluavat? Tämähän sai tyypillisesti mentaalista kannatusta! Halusin kuitenkin herätellä myös vastattakkaista näkökulmaa asiaan. Sanoin, että se voi olla fiksua, mutta kääntöpuolena on aina muistettava, että asiakas saattaa johdattaa pahasti harharetkille. Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan). |
8 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys |
Lättypannulla muniaTiistai 22.4.2014 - Kari Vahtolammi Monta kertaa arjen innovaation ei tarvitse olla monimutkainen. Joskus niinkin yksinkertainen asia kuin jonkin laitteen väärinkäyttö kirvoittaa hyvän lopputuloksen. Itsellä yksi hyvistä ajatuksista oli kananmunien paistaminen lättypannulla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, arki |
Myyntitoiminnan innovaatiot - laiminlyöty yritystoiminnan aluePerjantai 2.11.2012 - Heikki Luoma Innovaatiot ovat asia, joka on lähes kaikkien huulilla. Uuden yritystoiminnan ja taloudellisen hyvinvoinnin ajatellaan perustuvan uusiin innovaatioihin koko yhteiskunnan tasolla. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on innovaatio-osasto. EU ja Tekes tukevat innovointia kehittämisohjelmissa. Aalto-yliopistossa on innovaatio- ja yrittäjyyspalvelut. Luetteloa voisi jatkaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, innovointi, johtaminen, markkinointi ja myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus |
Nyt on piru merrassa - ja toinen oksallaPerjantai 9.1.2009 klo 8.01 - Tapio Rissanen Monille alkanut taantuma tuli täytenä yllätyksenä. Toisaalta joukko taloustieteilijöitä on veikkaillut taantuman alkua jo usean vuoden ajan. Nyt koko maailma voi olla yhtä mieltä siitä, että taantuma on alkanut. Sen luonne on poikkeuksellinen. Voidaan perustellusti todeta, että nyt on "piru merrassa". Miksi? Siksi, että tavanomaiseen suhdannetaantumaan yhdistyy tämä Yhdysvalloista peräisin oleva "arvottomien velkakirjojen" shokki ja samanaikainen globaalin talouden murroksen purkautuminen kansallisiin talouksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tapio Rissanen, taantuma, lama, suhdanne, suhdanteet, suhdannetaantuma, talous, kehitys, henkinen lama, innovointi, systemaattinen innovointi, innosystem |