Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola
Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan). Oletko kuullut tarinoita ensimmäisen vuoden opiskelijoista eri oppilaitoksissa, kun useat heistä suunnittelevat oikein porukassa, että pitääpäs lähteä ulkomaille vaihtoon! Lopun taidat jo arvata. Maksimissaan 20 % (oikea luku lienee alle 5 %) näistä innostuneista "vaihto-oppilaista" edes hakee vaihtoon opiskeluvuosien aikana. On helppo innostua, mutta on helppo myös liueta maanrakoon kuin elohopea särkyneestä kuumemittarista! Yhtäkkiä vaihtoon lähtijöitä ei olekaan, kun tosi on kyseessä! Sama pätee arkielämään samoin kuin liike-elämään. Kaunis ajatus kysyä asiakkailta, mitä he haluavat voi olla kullanarvoinen löytö, mutta samassa piilee iso riski ajaa karille. Ja kuten tiedämme, asiakkaan on helppo huudella puskista, kun riskin idean toteuttamisesta kantaa ja maksaa itse yrittäjä. Mikä on tuotekehityksen ja innovaation ero? Tuotekehityksen maksavat omistajat, innovaation asiakkaat! Tästä aiheesta tuli mieleeni myös yllä kertomassani puheenvuorossa esiinottamani Malcolm Gladwellin kirjassa Välähdys esille nouseva case –esimerkki. Cocacola meinasi syöksyä rotkoon kuuntelemalla asiakkaita ja uskomalla markkinatutkimuksiin. Kyseisestä aiheesta löysin kiteytyksen eräältä suosikkikirjailijoistani eli Jari Parantaiselta. Googlegin vain, että "Cocacola Jari Parantainen" ja niinpäs artikkel löytyi, eikä tätä tarvinnut vaivautua itse kirjoittamaan auki. Kiitos Jari! Älä usko asiakasta kuin 3-vuotias joulupukkiin! Kuunteleminen ja uskominen ovat kaksi täysin eri asiaa. http://www.pollitasta.fi/2008/10/cokis-vai-pepsi/ Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys |
|
12.9.2014 11:41
Arkkipukki
Mikä tahansa voi karahtaa karille, ei mistään asiasta ole ikinä takeita. |
12.9.2014 12:26
Kaksi varmaa asiaa
Onhan. Suomen verottaja ei lopeta verotusta ja lakimiehet rikastuu helvetissäkin. |
12.9.2014 17:39
Tuula Ulkuniemi
Tästä on selkeästi 2 koulukuntaa, isompi osa taitaa vannoa markkinatutkimuksiin ja kaikenlaiseen kyselyyn asiakkailta ennen ja jälkeen bisneksen aloituksen. |
15.9.2014 9:52
Pentti
... eihän asiakasta kiinnosta yrittäjän bisnekset... |
16.9.2014 16:52
VV
Voihan venäjä, että siinä voi mennä metsään njos tyhmiltä kysyy. |
16.9.2014 21:55
Tuula
Pentti ja VV |
17.9.2014 8:42
VV
Niin. Kaikki asiat voi ymmärtää väärin. Käsitin kyllä asian oikean laidan. Pelkkä kysely ei tietenkään riitä mihinkään ja kysymykset voivat olla vääriä ja se mitä asiakas haluaa voi olla että hänelle maksetaan asiakkuudesta. |
Asiakkaat eivät uusista ratkaisuista tiedä yleensä yhtään mitään.haluavat pysyä vanhassa huonossakin totutussa. Tämän takiakiakaannkommunistit kommunistit eivät pärjää yrittäjinä hetkeäkään.