Avoin innovaatioTiistai 2.12.2014 - Kari Vahtolammi Olen kait sitä koulukuntaa, joille on opetettu että innovaatioista ei saa puhua puhua ennenkuin ne on myyntikunnossa. Eli niiden pitää olla suljettuja ja omilla asiantuntijavoimilla saavutettuja. Eli markkinoilla pitää olla ensimmäisenä. Mutta nykyään olen pohtinut asiaa eri kantilta. Aika moni softa kehittyy nykyään käyttäjien avulla ja jopa hyödyntäen open source- tuotteita. Eli enään ei ole pakko luoda omaa tuotetta ja saada sitä ensimmäisenä markkinoille. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, luovuus, innovointi, urautuminen, rutiinit, avoimuus, tuotekehitys |
Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola Otin eräällä vuorovaikuitteisella koulutuksella viikonloppuna muutaman puheenvuoron. Jotkut promottivat, että kysytäänpäs asiakkailta, mitä he haluavat? Tämähän sai tyypillisesti mentaalista kannatusta! Halusin kuitenkin herätellä myös vastattakkaista näkökulmaa asiaan. Sanoin, että se voi olla fiksua, mutta kääntöpuolena on aina muistettava, että asiakas saattaa johdattaa pahasti harharetkille. Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan). |
8 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys |
Loistava tuote, jota kukaan ei tarvitse? Asiakasta kuuntelematta karille!Perjantai 6.9.2013 - Juha Ahola Kuulin vasta erään pk-yrityksen kehittäneen IT-alalla "maailman parasta tuotetta" jääräpäisesti menemättä asiakkaiden pariin kehitysprosessin aikana, vaikka eräs pienosakas sitä yritti sanoa toisille osakkaille. Kun tuote oli valmis (siis heidän mielestään riittävän valmis myyntikuntoon), se ei vetänytkään markkinoilla eli toisin sanoen asiakkaat eivät tarvinneet sitä. Se ei siis ratkaissut asiakkaan ongelmia. Arvo vs. hinta ei ollut asiakkaan mielestä kohdallaan. He hakkasivat päätä seinään. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, lanseeraus, tuote, jalkautuminen, asiakkaat, markkinatutkimus, tuotekehitys |