Hinnan määrittely on vaikeaa, jos et ymmärrä 60-35-5 -sääntöäPerjantai 6.11.2015 - Juha Ahola Hinta on vahva tekijä tuotteessa (=tuote/palvelu). Joku vertailee tuotteen hintaa kilpailijoiden tuotteisiin, joku suhteessa sen valmistus-/tuotantokustannuksiin ja joku miettii, mitä arvoa tuote tuottaa jne. Tulokulmia on monenlaisia. Myyjänä on kuitenkin huomioitava se, että kaikkia ei vain kertakaikkiaan voi miellyttää. Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla, toiset ovat herkempiä käyttämään rahaa. Rahakäsityksiä on niin monenlaisia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinnoittelu, hinta, kustannus |
Yksinkertaista yrittäjämatikkaa - viisi vinkkiäTorstai 24.10.2013 - Anja Kadziolka Palveluyrityksen hinnoittelu ei mene tavallisten tuntiliksojen mukaan. Huomioon täytyy ottaa niin eläkemaksut kuin loma-ajat. Periaatteessa vuoden palkat täytyy kattaa yhdeksässä kuukaudessa. Tässä viisi vinkkiä yrittäjän hinnoitteluun. Niin sanottua yrittäjämatikkaa. 1. Laske palkkakuluihin mukaan YEL, josta määräytyy eläkkeesi, mutta myös sairaspäiväraha. Yel kannattaa laskea sen mukaan, mitä mahdollisesti pitkittyneellä sairaslomalla tarvitset kulujesi, kuten asuntolainan ja ruoan kattamiseksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, hinnoittelu, laskutus, naisyrittäjät, yrittäminen |
Dynamiikkaa hinnoitteluun - sehän on puhdasta kysynnän ja tarjonnan lakia!Perjantai 11.10.2013 - Juha Ahola "Junalippujen hintoihin tulee uusia vaihtoehtoja ma 3.6. alkaen, jolloin matkustusajankohdassa joustaminen tuo sinulle alennusta. Jatkossa hiljaisemmissa junavuoroissa matkoja saa edullisemmin kuin suosituimmissa eli junalipun hinta vaihtelee kysynnästä riippuen eri junavuorojen ja eri viikonpäivien välillä. Uudet hinnat näkyvät verkkosivuilla 3.6. alkaen." VR on toiminut vuodesta jo 1800-luvun loppupuoliskolta alkaen ja on tätä nykyä iso logistiikkakonserni. Kyseessä ei ole siis mikään pieni yritys, joka olisi ketterä tekemään muutoksia palvelukonseptiin ja hinnoittelumalliin äkillisesti. Toki VR:llä on ollut viime vuosina tiettyjä haasteita, joista media jaksaa kyykyttää, mutta mikä itselleni pistää silmään on dynaamisen hinnoittelun ymmärrys ja toimeenpano. Miksi sitten PK-sektorilla ja etenkin pienissä yrityksissä ei ymmärretä käyttää dynaamista hinnoittelua? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinnoittelu, kysyntä, tarjonta, dynaaminen hinnoittelu |
Miksi joskus kannattaa maksaa?Torstai 10.10.2013 - Anja Kadziolka Joillain aloilla hintakilpailu on niin kovaa, että yrittäjä joutuu myymään palveluitaan lähes nollatuotolla. Usein tilanne johtuu siitä, että jokin suuri kilpailija on kehittänyt halvan tavan tuottaa palveluita. Tarkoittaa: on löytänyt alihankkijan, joka tekee töitä lähes (tai täysin) orjatyönä. Kun iso yritys polkee hintoja, jää moni pieni jalkoihin. Yrittäjän motivaatioEräs yhteistyökumppanini kerran sanoi, että hän haluaa maksaa alihankkijoilleen hyvin siksi, että heidän motivaationsa juuri hänen toimeksiantoonsa pysyisi korkeana. Näin alihankkija sitoutuu työhön ja häneltä saadaan täysi panos ja erinomainen tulos. Olen monesti miettinyt, miten viisaasti tämä oli sanottu. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, naisyrittäjät, yrittäminen, motivaatio, hinnoittelu |
Jääkiekko ei ole julkinen palvelu vaan bisnestäMaanantai 14.5.2012 - Heikki Ikonen Jääkiekon MM-kisojen lippujen hinnoista syntynyt sota sai hiukan huvittavia piirteitä. Protesteista sai vaikutelman, että huippukiekkoilu on julkista palvelua, jonka hinnasta pitäisi päättää osapuilleen demokraattisissa elimissä. Kiekkoyleisön näköharha johtuu siitä, että kiekko on ainoa iso palloilulaji, jossa menestymme. Kisojenkin pitäisi siis olla kaikkien ulottuvilla, koska menestystä janotaan ja juhlitaan kollektiivisesti. |
13 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, hinta, raha, mm-kisat, tuotantokustannukset, tuottavuus, tuotto, markkinat |
Oikeaa hintaa ei oleMaanantai 30.1.2012 - Heikki Ikonen Hinnoittelu on yrityksen menestyksessä yksi keskeisistä avaimista, ja toisaalta se hyödykkeen ominaisuus, joka ratkaisee pitkälti kuluttajan ostopäätöksen. Laadusta moni asiakas on valmis maksamaan, osa taas ei. Tarpeeksi halvalla menee usein aika kehnokin tuote, jos se täyttää edes jollain tapaa tarkoituksensa. |
12 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, talous, yritys, ostopäätös, laatu |
Tarpeellinen palvelu on hintansa väärtiMaanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta. |
14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde |
Teollisuus sukeltaa, mutta palveluissa on mahdollisuusMaanantai 17.8.2009 - Petteri Laine Menestyäkseen teollisuusyritysten, erityisesti vientiyritysten, on muutettava suhtautumista palveluliiketoimintaan. Yritykset eivät voi rakentaa menestystään pelkkien tuotteiden jakeluun ja odottamiseen suhdanteen kääntymisestä. Osaamista pitää laajentaa palveluihin ja ratkaisukokonaisuuksiin, jotka helpottavat loppuasiakkaan arkea, niin taantumassa kuin sen ulkopuolellakin. Muutos ei synny kuitenkaan helposti - ennen kaikkea tarvitaan asennemuutosta ja palveluiden myynnin osaamista. |
3 kommenttia . Avainsanat: Petteri Laine, myynti, myyntityö, hinnoittelu, palvelut, palvelumyynti, teollisuusyritykset, vienti, asiakkaat |