Miksi joskus kannattaa maksaa?Torstai 10.10.2013 - Anja Kadziolka Joillain aloilla hintakilpailu on niin kovaa, että yrittäjä joutuu myymään palveluitaan lähes nollatuotolla. Usein tilanne johtuu siitä, että jokin suuri kilpailija on kehittänyt halvan tavan tuottaa palveluita. Tarkoittaa: on löytänyt alihankkijan, joka tekee töitä lähes (tai täysin) orjatyönä. Kun iso yritys polkee hintoja, jää moni pieni jalkoihin. Yrittäjän motivaatioEräs yhteistyökumppanini kerran sanoi, että hän haluaa maksaa alihankkijoilleen hyvin siksi, että heidän motivaationsa juuri hänen toimeksiantoonsa pysyisi korkeana. Näin alihankkija sitoutuu työhön ja häneltä saadaan täysi panos ja erinomainen tulos. Olen monesti miettinyt, miten viisaasti tämä oli sanottu. Se on niin totta. Vaikka oma ala kuinka kiinnostaisi, ei töitä kauan huvita minimipalkalla tehdä. Kun motivaatio puuttuu, laatu tippuu. Asiakkaan tyytyväisyysJos siivoojalle maksetaan vain muutaman tunnin työstä, ei hän vain ammattiylpeyttään pese ja puunaile yliaikaa. Kahden tunnin siivous on kahden tunnin siivous. Työstään ylpeälle yrittäjälle tämä ei kuitenkaan ole motivoivaa. Ja lopulta asiakaskaan ei ole tyytyväinen. Kun ostat halvan vaatteen, on se todennäköisesti tehtykin halvalla. Alipalkatulla työvoimalla ja halvoilla materiaaleilla. Itseäsikin harmittaa, kun paita kutistuu ensimmäisessä pesussa tai napit putoavat muutaman käytön jälkeen. Työn teettäjä voi tietysti perustella asiaa sillä, että köyhässä maassa voivat olla kiitollisia että ylipäätään saavat töitä. Tästä kuitenkin kokonaisuutena seuraa se, että kotimaassa ei kannata tuottaa mitään. Suurten yritysten hintojen polkeminen vaikuttaa koko yhteisön elämään. Ja pienet yritykset, jotka tekevät työn itse, jäävät jalkoihin. Itse jouduin juuri sanomaan alipalkkaukselle ei. Onnekseni hintaehdotus oli suorastaan niin törkeä, että se oli helppoa. Uskon, että tähän jouduttiin siksi, että hintavaatimus tuli henkilöltä, joka ei ymmärrä alasta mitään. Numeroidenpyörittäjät eivät aina näe numeroiden taakse. Heitä kiinnostaa vain tuoton maksimointi. Ja sitä voivatkin nyt tehdä. Itse olen nyt pois pelistä. Ja joillekin kahvi on vain kahvia. Anja Kadziolka Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti. Lue alkuperäinen kirjoitus ja kirjoittajan blogia Sekuntielämää tästä. |
Avainsanat: Anja Kadziolka, naisyrittäjät, yrittäminen, motivaatio, hinnoittelu |