Tarpeellinen palvelu on hintansa väärtiMaanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta. Kysymykseen tuskin on yksioikoisia vastauksia. Palvelun rooli kilpailuvalttina riippuu yrityksen toimialasta, asiakaspohjasta ja yleisistä suhdanteistakin. Huoltamon bensapumpulla harva suomalainen kaipaa palvelua, mutta renkaiden tai öljyn vaihdon yhä useampi teettää ammattilaisella. Noutopizzapaikkaa tuskin kukaan valitsee palvelun perusteella, mutta kalliissa gourmetravintolassa sen puute ajaa asiakkaan raivoon. Yrityksen täytyy siis löytää oma markkinarakonsa ja palveluprofiilinsa - ja onnistua sen hinnoittelussa. Itse olen saanut kiintoisan horisontin palveluyrityksiin taloyhtiössämme, jonka viraabeli-isännöitsijänä olen toiminut kymmenkunta vuotta. Taloyhtiö tarvitsee jatkuvasti erilaisia palveluita: kirjanpitoa, viemärin avausta, siivousta, pihan aurausta, lämmityskattilan huoltoa jne. Olen käyttänyt kymmenien yritysten palveluja, ja tutustunut vielä useampien tarjouksiin. Päädyin isännöitsijäksi pystymetsästä, vailla minkäänlaista alan kokemusta. Alussa valitsin aina halvimmat palvelut, mutta opin pian, että kolmen markan suutari voi tosiaan tehdä viiden markan vahingon. Kun on vaikkapa kahteen kertaan setvinyt viikkokaupalla huolimattomien kirjanpitäjien sotkuja, on varmasti valmis maksamaan kunnon palvelusta. Jo tarjouksia pyytäessäni tarkkailen huolella yrityksen asennetta, koska ensivaikutelma on paljastunut yllättävänkin todistusvoimaiseksi. Jos haistan hitusenkaan yliolkaisuutta tai muuta kielteistä, vedän ison ruksin firman yli - olkoon tarjous kuinka edullinen tahansa. Halvallakin voi toki saada hyvää palvelua, mutta huonoon ei kannata uhrata lanttiakaan. Se koskee etenkin suuria rakennus- ja laiteurakoita, joissa takuu- ja huoltovarmuuden pettäminen käy äkkiä todella kalliiksi - vaivasta ja huonosti nukutuista öistä puhumatta. Hinnan ja laadun suhde kokonaisuutena tietenkin ratkaisee. Mutta mitä tärkeämpi urakka on yhtiön ja omien vastuideni kannalta, sen enemmän annan painoa palvelun tasolle. Ja löydettyäni hyvää palvelua mielekkääseen hintaan, en hevin kurki vehreämpiä laitumia. Kokemukseni mukaan siihen on harvoin syytäkään, koska hyvät yritykset vaalivat asiakassuhteiden jatkuvuutta niin palvelutasollaan kuin hinnoittelullaan. Sellaisten yritysten laskut maksan hymyssä suin. Heikki Ikonen |
Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde |
|
14.4.2009 15.01
Heitämme tikkaa
Joskus tuntuu vähän siltä, että lähes kaikki isännöitsijät ovat päätyneet isännöitsijöiksi pystymetsästä. |
14.4.2009 15.31
Kalle
Onhan se niinkin, mutta palvelun nostaminen joksikin tärkeimmäksi elementiksi ja itsetarkoitukseksi kielii siitä, että siitä voidaan sitten rahastaa ylimääräistä ja paljon. Se on jälleen kerran kuluttajan törkeää aliarvioimista ja muutenkin hiukkasen raivostuttavaa. Jonkinlainen balanssi olisi tässäkin hyvä: |
15.4.2009 0.51
hyvä palvelu pitää sisällään kaikenlaista
Ei kai palvelu tarkoita vain ystävällistä ilmettä ja lepertelyä, vaan sellaisiakin asioita kuin sovittujen töiden toimittamista ajallaan, tai virheiden hyvitystä ilman eri rähinöitä, tai asiakkaan tarpeiden huomioimista ilman eri pyyntöä. Jokaista yritystäkin harmittaa, jos alihankkijat eivät hoida hommia kuten on lupa odottaa, miksei muitakin asiakkaita. |
15.4.2009 10.57
Hyvän palvelun kaava
Hyvä palvelu = Annetaan asiakkaalle ennemmän kuin luvataan + tuotetaan hyvä mieli ja muisto |
16.4.2009 10.19
Vaativa asiakas
Hyvä palvelu on sitä, että saa sen mitä on hakemassa ja saa vielä ystävällisen, joskus jopa innostuneen kohtelun. Ei se sen kummempaa tarvitse olla. |
18.4.2009 13.17
Jokainen yritys on palveluyritys
Jokainen yritys on viime kädessä palveluyritys, koska yritystoiminta perustuu aina asiakkaisiin. Asiakas maksaa yrityksen laskut ja tuo leivän pöytään, ja sen mukaan asiakkaita on kohdeltava. Jos ei sitä tajua, ei kannata ryhtyä yrittäjäksi. |
26.7.2011 16.02
Kiitos ja anteeksi
Varsinkin suuret yritykset jotka mainostavat hyvää palvelua, hyvin harvoin sitä antavat. Asiakaslupaus tuntuu toteutuvan niissä huonommin! |
28.7.2011 0.01
Ei järki vaan tunne
On myös luxustuotteita joissa on kyse muustakin, kuin hinnan ja laadun suhteesta, paitsi tietysti ostajan omassa päässä.. Palvelu tietenkin täytyy pelata. Kirjoittaja on kovasti koettanut selostaa asiaa järjellä. Asiat ei aina toimi vain järjellä. |
2.8.2011 9.29
Hevimies
Nykyään ei myydä palveluita, nykyään myydään mittareita. Asiakaspalvelijoita tulisi siis nimittää mittarimadoiksi, ja kun kerran mittareita halutaan ostaa niin ei sillon voida muuta vaatia kuin sovittujen mittareiden toteutumisesta. Ihmisläheisyys ja terve järki on kaukana siinä vaiheessa kun mittarissa alkaa deadline lähestymään. |
2.8.2011 13.03
Nimimerkillä epätietoinen
Mitähän tämä mittarimyynti tarkemmin tarkoittaà? |
2.8.2011 14.43
Hevimies
esim. ict, call center........ sun muita ulkoistettuja palveluita. Kaikilla mittareilla mitattuna peniksemme on pidempi kuin kaikilla kilpailijoillamme. |
2.8.2011 14.48
Nimimerkillä epätietoinen
Jaa. Totuus kyllä tulee esiin ennemmin tai myöhemmin. Tosin uutta bukkaa tilalle, kun vanha kaatuu. Nykyään menee enemmän niin. |
2.8.2011 16.23
Hevimies
Niin no ei sekään kauheesti mitään meinaa kun kilpailijoilla on myydä samanlaiset mittarit, hieman eritavalla vensklattuina. |
Vanha sanonta: Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa