Blogin arkisto

Oikeaa hintaa ei ole

Share |

Maanantai 30.1.2012 - Heikki Ikonen


Hinnoittelu on yrityksen menestyksessä yksi keskeisistä avaimista, ja toisaalta se hyödykkeen ominaisuus, joka ratkaisee pitkälti kuluttajan ostopäätöksen. Laadusta moni asiakas on valmis maksamaan, osa taas ei. Tarpeeksi halvalla menee usein aika kehnokin tuote, jos se täyttää edes jollain tapaa tarkoituksensa.

Hinnat synnyttävät jatkuvia kiistoja: kuinka jokin on liian kallista tai naurettavan halpaa. Asiakkaan mielestä kaikki tuppaa olemaan liian kallista, myyjä taas kokee tekevänsä kauppaa alle säällisten marginaalien. Sopu on silti löydyttävä, muuten ei kauppoja synny.

Hinta on luonteeltaan sopimus, ainakin vapailla markkinoilla, eli jos kukaan ei painosta kaupan osapuolia keinolla tai toisella. Asiakkaan ja myyjän intressi hinnan suhteen on päinvastainen, mutta kaupan syntyessä intressit kohtaavat.  Kun kauppa syntyy, on se osoitus siitä, että hinta oli lopulta sopiva niin ostajalle kuin myyjälle.

Eivät hinnat silti mielivaltaisesti muodostu. Kaikilla tuotannon aloilla vallitsee ketjun osien välinen keskinäisriippuvuuus. Vaikkapa elintarvikesektorilla tuottajat tarvitsevat kauppaa ja teollisuutta tuotteensa ostajaksi, yhtä lailla ne raaka-ainetta omaan toimintaansa. Molemmat tarvitsevat lopputuotteelle asiakkaan. Ketju pysyy pystyssä vain, jos ketjussa liikkuvien hyödykkeiden hinnat tyydyttävät kaikkia osapuolia.

Tuottajan ja myyjän kannalta hinta on kohdallaan, kun se mahdollistaa kannattavan toiminnan. Kannattavuus määrittyy kahdesta tekijästä: tuotteen myyntihinnasta ja tuotantokustannuksista. Raaka-aineen hinnan pitää olla tuottajan kannalta tarpeeksi korkea, että hänen kannattaa sitä tuottaa. Jalostajan ja myyjän kannalta hinnan on oltava riittävän matala, että sitä kannattaa työstää tuotteiksi. Asiakkailla on taas omat reunaehtonsa sille, paljonko perunakilo tai makkarapaketti voi maksaa. Muuten hän etsii tilalle korvaavia tuotteita, vaikkapa makaronia ja juustoa.

Hintojen on liikuttava rajoissa, jotka mahdollistavat kaikkien ketjun osien toimia kannattavasti. Se toisaalta edellyttää, että ketjun kaikki osat toimivat tarpeeksi kustannustehokkaasti. Lopullisen tuomion antaa lopputuotteiden asiakas, lystin viimekätinen kustantaja, avaamalla tai sulkemalla kukkaronsa. Jos hinnat ajautuvat tuottajien, myyjien tai asiakkaiden kannalta aivan väärille tasoille, ketju katkeaa. Muulla tavalla määriteltyjä oikeita hintoja ei ole olemassakaan.

Heikki Ikonen

Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, talous, yritys, ostopäätös, laatu


Kommentit

30.1.2012 11.05  PV

Hinta on oikea silloin, kun asiakas ostaa hyvin, mutta valittaa hinnasta. Jos ei valita on liian halpaa TAI VOI OLLA. Jos ei osta on liian kallista TAI VOI OLLA.

6.2.2012 14.37  Pete

Aika naseva määritelmä tuo että hinta hyvä kun asiakas ostaa mutta valittaa.

6.2.2012 19.43  JK

Joidenkin tuotteiden kohdalla liian matalakin hinta voi olla haitta, se voi antaa vaikutelman että myydään roskaa. Taiteessa tuntuu olevan sääntö. Mitä vaan kovaan hintaan seinälle niin hyvin menee kaupaksi.

6.2.2012 23.02  Omenatyyppi

Rajansa tietysti kaikella. Vaan Applen tuottet ovat loistava esimerkki miten saadaan tuotteet haluttaviksi ja hinnasta valitetaan, mutta ostetaan.Jopa jonotetaan, että saa ostaa.

8.2.2012 8.43  Hevimies

jep samaa rautaa applen koneissa kuin pc:issäkin. hinta vaan on tuplaten.

10.2.2012 14.30  Heikki Ikonen

En ole koskaan käyttänyt Applea, mutta ei tuo kaupassa räplättynä kummemmalta vaikuta kuin tavan pc.

10.2.2012 15.01  Ulkonäkökin vaikuttaa

Onhan apple yleisesti ottaen noin 1000 kertaa paremman näköinenkin!!!!!!

11.2.2012 11.36  Heikki Ikonen

No siinä tapauksessahan hinta on sitten Applesta pitävän kohdalla ihan kohdallaan. Ja luultavasti tuotantoketjunkin kannnalta, ainakin Applen tuloskunnon perusteella.

12.2.2012 13.13  Hevimies

öh miten niin apple on paremman näköinen kuin pc?

Applella on vain muutama vaihtehto kotelolle kun pc:llä vaihtoehtoja on muutama tuhat.

12.2.2012 23.07  Ulkonäkökin vaikuttaa

Niin no. PC:n vaihtoehtoja ei juuri tuoda esille , eli perus applen muotoilu on pääosin täydellisen ylivoimaista. Toinen on sitten ohjelmistot ja niiden yhteensopivuus muihin Applen laitteisiin joista voi tehdä toimivan harmonisen kokonaisuuden. Tietenkin makuasioita. Jos halvalla haluaa päästä niin sitten tietenkiin valitsee ehkä muuta...
Joka tapauksessa Apple on siis pystynyt ylivoimaisesti toteuttamaan tuota oikeaa hintaa ei ole ideologiaa ja saanut hintaa niin, että sen arvo on ylittänyt kaikkien PC valmistajien arvot. Sama tapahtui puhelimissa. Muut kyllä matkivat, mutta alkusysäys oli Applen.

13.2.2012 15.14  Hevimies

menee hei fanaattisuuden puolelle, google tuo esiin kotelovaihtoehtoja senkun etit tai ihan minkä IT putiikin verkkosivuilta katot niin löydät mistä valita.

Jos myynti voluumeita katsotaan niin apple on todella naurettavan mitätön verrattuna pc:seen.

Onkohan se hinta sittenkään applessa oikea?

30.1.2016 22.45  It nört

Liikkeissä olevista tuotteista Applen tuotteet ovat täysin ylivoimaisia muotoilultaan. Tietenkin riippuu vähän mausta, mutta on kyllä kiistaton tosiasia.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini