Myyjällä on maailman yleisin tehtäväMaanantai 3.1.2011 - Pauli Vuorio Myyjä on maailman yleisin ammatti. Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä synny muutakaan. Tällä hetkellä vain harva myyjä kykenee lunastamaan lupauksensa ja täyttämään – saati ylittämään – asiakkaan odotukset. Vaikka esim. yritysmyynnissä on osallisena kaksi yritystä, myyjän on luotava luottamuksellinen suhde ostamiseen osallistuviin henkilöihin. Päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset. Myyminen tai palvelu – miten haluammekin asian nimetä – on hyvää silloin, kun ihminen on onnellisempi tai tyytyväisempi ennen palvelutapahtumaa kuin ennen sitä. Myyjä on myös Suomen yleisin ammatti, kun myyminen määritellään niin, että tehtävänä on palvella tai vaikuttaa ostopäätöksiin tai helpottaa niitä, niiden määrää ja syvyyttä. Vielä yleisemmäksi myyjän tehtävän (ei ammatin) tekee se, että kaikki me pyrimme vaikuttamaan toisten ihmisten mielipiteisiin, myymme siis ideoitamme ja omia mielipiteitämme, omaa kulmaamme katsoa asioita. Niin, siis tehtävä. Tehtävä ei aina toteudu, vaan tapahtuu muuta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että myymistä pitäisi kaikkien katsoa uudella tavalla, eikä vain vastustaa sitä. Vastustamallakin myyt – antipatiaa myymistä kohtaan. Pauli Vuorio |
Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, palvelu, asiakkaan odotukset, ostopäätös, myynnin filosofia |
|
4.1.2011 15.35
Hevimies
Ois mielenkiintoista tietää, ostaako ihminen enemmän kuin myy. Aika paljon sitä tulee ostettua jo pelkässä ruokakaupassa. Mahtaakohan sitä ehtiä niin monta ajatusta myymään muille päivän aikana. |
4.1.2011 16.32
Pauli Vuorio
Kyllä ihminen pääosin mielestäni ostaa enemmän kuin myy ottaen huomioon kaikki ihmiset. Kysymys on tietysti paitsi filosofinen myös määrittelykysymys |
Näin on marjat. Nyt ja aina.