Blogin arkisto

Pelkuri vai peluri

Keskiviikko 2.12.2009 - Maria Lehtiniemi

Toimenkuvaani kuuluu yritysasiakkaiden tavoittelu puhelimitse. En myy mitään, vaan tarjoan mahdollisuutta riskittömään ja maksuttomaan yhteistyöhön. Puhelun alussa esittelen itseni omalla ja yrityksen nimellä, jonka jälkeen pyydän saada langan päähän yrityksen toimitusjohtajan tai markkinoinnista vastaavan.

Useimmiten kaikki etenee jouhevasti, keskusteluyhteys syntyy ja yhteistyöhön joko ryhdytään, tai sitten ei. Toisinaan toki asian päätökseen saattaminen vaatii useammankin kuin yhden keskustelun.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, puhelinkäyttäytyminen, kohteliaisuus

Tuhat ja yksi reklamaatiota Postin (Itellan) toiminnasta

Perjantai 28.8.2009 klo 13.53 - Ahti M Pontinen

Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! 

Postin toiminta tuntuu ainakin laadun osalta olevan menossa hitaasti mutta varmasti alaspäin. Kyse ei ole yksittäistapauksista, vaan suuntaus on jatkunut jo pitkään.

Lue lisää »

34 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Itella, Posti, postin toiminta, jakelu, kirjeet, postin palvelu, palvelut, Postiin ei voi enää luottaa, ryhmäjakelu

Teollisuus sukeltaa, mutta palveluissa on mahdollisuus

Maanantai 17.8.2009 - Petteri Laine

Menestyäkseen teollisuusyritysten, erityisesti vientiyritysten, on muutettava suhtautumista palveluliiketoimintaan. Yritykset eivät voi rakentaa menestystään pelkkien tuotteiden jakeluun ja odottamiseen suhdanteen kääntymisestä. Osaamista pitää laajentaa palveluihin ja ratkaisukokonaisuuksiin, jotka helpottavat loppuasiakkaan arkea, niin taantumassa kuin sen ulkopuolellakin.

Muutos ei synny kuitenkaan helposti - ennen kaikkea tarvitaan asennemuutosta ja palveluiden myynnin osaamista.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Petteri Laine, myynti, myyntityö, hinnoittelu, palvelut, palvelumyynti, teollisuusyritykset, vienti, asiakkaat

Protektionismi on vääristelevä käsite

Maanantai 1.6.2009 - Heikki Ikonen

Kuten aina laskusuhdanteissa, protektionismi on vahvistunut kautta maailman. Protektionismihan tarkoittaa taloudellisten suojamuurien rakentamista. Sen yleisimpiä keinoja ovat erilaiset tuontitullit ja tuontirajoitukset. Vaikka maailman johtajat vakuuttivat huhtikuussa Lontoon G 20 -kokouksessa vastustavansa protektionismismia, käytäntö todistaa muuta. Suurista kauppakumppaneistamme etenkin Venäjä on kunnostautunut protektionistina. Protektionistisia vaatimuksia rummutetaan myös EU:ssa ja Suomessa.

Lue lisää »

10 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, protektionismi, hankinnat, kauppasodat, vienti, kotimarkkinat, tuonti, tuontitulli, palveluyritykset, yksikkökustannukset, kansainvälinen kauppa, isolationismi, eristäytyminen

Ainoa turvamme on terve käyttökate eli toiminnan tulos, jonka teet sinä itse

Maanantai 18.5.2009 klo 8.00 - Olli Linjala

Tulevaisuutemme on itse asiassa hyvin pienistä jutuista kiinni. Viisaat sanovat, että yksi euro lisää päivässä kotimaisen tuotteen tai työn hankkimiseen työllistäisi 20 000 suomalaista. Jokaisella omassa työyhteisössään on lukuisia mitättömän pieniä asioita, joilla nostamme toiminnan tulosta, eli lisäämme niitä euroja, joilla turvaamme työpaikkamme.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, toiminnan tulos, käyttökate, asennemuutos, huolellisuus, palvelu, asenne

Itse tehty kiire on kaikkein turhinta

Maanantai 6.4.2009 klo 8.00 - Kauko Hirvonen

Linnan Tuntemattomasta on ammennettu paljon viisautta työelämään. Olen monesti havainnut, että kaksi vahvasti eroavaa asennetta löytyy tilanteesta, jossa kiskotaan ahkiota upottavassa hangessa.

Lahtinen manaa ja on tyytymätön toveriinsa: "Verä nyt perkele sinäkin. Eihän sun ole edes hiki." Salo vastaa: "En mää täsä mitään hikee koitakkan. Sitä vaan että pulkka liikkuu."

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Kauko Hirvonen, asiakaspalvelu, tilaus, autokorjaamo, kiire, työelämä, asenne

Viimeinen lumikola

Torstai 26.3.2009 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi

Taantuman vaikutus on voittopuolisesti negatiivinen, mutta saa onneksi osaltaan aikaan myös petrausta asiakaspalvelussa sekä jo olemassa olevista asiakkaista huolehtimisessa kuumeisen uusasiakashankinnan ohella.

Lieneekö lama kuitenkin lamauttanut osan yrittäjistä kokonaan, jolloin ahdistuksen myötä se viimeinenkin kipinä pinnalla pysymiseksi alkaa hiipua. Tai ainakaan ajatukset eivät luista entiseen malliin. Olen nimittäin pienen ajan sisään törmännyt muutamaan melko kummaan kommenttiin palveluun ja kaupattavaan tuotteeseen tahi palveluun liittyen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, taantuma, lama, asenne

Voiko ammattiliitto olla tuomarina ja rankaisijana?

Maanantai 2.3.2009 klo 8.18 - Ahti Pontinen

Palvelualojen ammattiliitto järjesti luottamusmiehen työsuhteen purkamisen perusteella Markantalo-boikotin.

Suomen kaupan liitto kertoo vieneensä boikotin työtuomioistuimeen, koska pitää sitä laittomana työtaistelutoimena.

Lue lisää »

20 kommenttia . Avainsanat: PAM, ammattiliitto, palvelualojen ammattiliitto, Ahti Pontinen, Pontinen Ahti, Suomen kaupan liitto, luottamusmies, markantalo, boikotti, työtuomioistuin, työsuhteen purku, irtisanominen

Uusi titteli: asiakaspakoilupäällikkö

Keskiviikko 25.2.2009 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi

Etsin kuumeisesti tiettyä tuotetta ja vihdoin sain selville liikkeen, josta sen mahdollisesti löytäisi. Kyseessä oli hieman erikoisempi, melko tekninen laite. Porhalsin innoissani liikkeeseen, etsin omatoimisesti kyseisen tuoteryhmän ja sukelsin hyllyjen kätköihin. Skannattuani hyllyköt vasemmalta oikealle, oikealta vasemmalle, alhaalta ylös ja ylhäältä alas en kuitenkaan löytänyt kyseistä vimpainta. Tuotelapun kyllä löysin hyllyn reunasta, mutta siinäkään ei mainittu hintaa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: asiakas, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyjä, myyntityö

Palvelua, kiitos - siitä me maksamme!

Torstai 12.2.2009 klo 8.00 - Eila Mäntyjärvi

Näin taantuman kynnyksellä palvelualoilla mietitään pää punaisena, miten saada asiakkaat luopumaan euroistaan säästämisen sijasta ja maksamaan nimenomaan palvelusta. Ei helppo homma, mutta kuluttajaa kuunnellen sekin onnistuu. Viimeistään nyt yrittäjien pitää omaksua asiakaslähtöinen näkökulma sen sijaan, että kaikesta otetaan sentit irti ja asiakasta juoksutetaan ruokatunneilla ja hyllyjen välissä.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Eila Mäntyjärvi, palvelu, asiakas, ostoskeskukset, sovituskopit

Ystävällinen kohtelu: halvin ja tehokkain markkinointimuoto

Perjantai 2.1.2009 klo 12.10 - Olli Linjala

Palvelu ja ihmisten kohtelu ovat täysin eri asioita. Saatavuus, asiantuntemus, ripeys, nopeus, siisteys, luotettavuus ja niin edelleen kuuluvat sanan palvelu alle. Ne ovat ammattitaitoa ja osaamista sekä hyvää valikoimaa. Kohtelu on se tunne, joka ihmiselle syntyy työsuorituksen aikana.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ystävällinen, markkinointi, kohtelu, asenne, positiivisuus, positiivinen, asiakas, asiakaspalvelu, negatiivisuus, työyhteisö, turisti, turistit, palvelu

Onko yrittäjällä varaa olla vastaamatta puhelimeen?

Torstai 11.12.2008 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi

Itseäni ihmetyttää, miten usein yritykseen soittaessani yhteydenottoyritykseeni vastata laisinkaan. Miten kummassa yrittäjällä oikeasti on varaa olla vastaamatta puhelimeen tai saapuneisiin sähköposteihin?

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: yrittäminen, yrittäjä, yritys, asenne, toimittaja, asiakaspalvelu, asiakas, asenne

Kilpailu on kuin tornado

Keskiviikko 17.9.2008 klo 9.32 - Tapio Rissanen

Kilpailujärjestelmä markkinataloudessa on kuin tornado. Ken sen silmään joutuu, niin se pyyhkii yritykseltä kannattavuuden ja usein tuhoaa koko yrityksen. Suhdannetaantuman myötä kilpailun ymmärtäminen ja sen  hallinta on tullut jälleen kovin ajankohtaiseksi. Suomen talouselämän valtavirta seuraa maailman suhdannekehityksen alamäkeä muutaman kuukauden viiveellä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, kilpailujärjestelmä, talouselämä, valtavirta, työyhteisö, kilpailu, markkinatalous, suhdanne, elinkeinoelämä, taantuma, kannattavuus, palvelu, asiakastyytyväisyys

« Uudemmat kirjoitukset