Pelkuri vai peluriKeskiviikko 2.12.2009 - Maria Lehtiniemi Toimenkuvaani kuuluu yritysasiakkaiden tavoittelu puhelimitse. En myy mitään, vaan tarjoan mahdollisuutta riskittömään ja maksuttomaan yhteistyöhön. Puhelun alussa esittelen itseni omalla ja yrityksen nimellä, jonka jälkeen pyydän saada langan päähän yrityksen toimitusjohtajan tai markkinoinnista vastaavan. Useimmiten kaikki etenee jouhevasti, keskusteluyhteys syntyy ja yhteistyöhön joko ryhdytään, tai sitten ei. Toisinaan toki asian päätökseen saattaminen vaatii useammankin kuin yhden keskustelun. |
3 kommenttia . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, puhelinkäyttäytyminen, kohteliaisuus |
Tuhat ja yksi reklamaatiota Postin (Itellan) toiminnastaPerjantai 28.8.2009 klo 13.53 - Ahti M Pontinen Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Postin toiminta tuntuu ainakin laadun osalta olevan menossa hitaasti mutta varmasti alaspäin. Kyse ei ole yksittäistapauksista, vaan suuntaus on jatkunut jo pitkään. |
34 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Itella, Posti, postin toiminta, jakelu, kirjeet, postin palvelu, palvelut, Postiin ei voi enää luottaa, ryhmäjakelu |
Teollisuus sukeltaa, mutta palveluissa on mahdollisuusMaanantai 17.8.2009 - Petteri Laine Menestyäkseen teollisuusyritysten, erityisesti vientiyritysten, on muutettava suhtautumista palveluliiketoimintaan. Yritykset eivät voi rakentaa menestystään pelkkien tuotteiden jakeluun ja odottamiseen suhdanteen kääntymisestä. Osaamista pitää laajentaa palveluihin ja ratkaisukokonaisuuksiin, jotka helpottavat loppuasiakkaan arkea, niin taantumassa kuin sen ulkopuolellakin. Muutos ei synny kuitenkaan helposti - ennen kaikkea tarvitaan asennemuutosta ja palveluiden myynnin osaamista. |
3 kommenttia . Avainsanat: Petteri Laine, myynti, myyntityö, hinnoittelu, palvelut, palvelumyynti, teollisuusyritykset, vienti, asiakkaat |
Protektionismi on vääristelevä käsiteMaanantai 1.6.2009 - Heikki Ikonen Kuten aina laskusuhdanteissa, protektionismi on vahvistunut kautta maailman. Protektionismihan tarkoittaa taloudellisten suojamuurien rakentamista. Sen yleisimpiä keinoja ovat erilaiset tuontitullit ja tuontirajoitukset. Vaikka maailman johtajat vakuuttivat huhtikuussa Lontoon G 20 -kokouksessa vastustavansa protektionismismia, käytäntö todistaa muuta. Suurista kauppakumppaneistamme etenkin Venäjä on kunnostautunut protektionistina. Protektionistisia vaatimuksia rummutetaan myös EU:ssa ja Suomessa. |
10 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, protektionismi, hankinnat, kauppasodat, vienti, kotimarkkinat, tuonti, tuontitulli, palveluyritykset, yksikkökustannukset, kansainvälinen kauppa, isolationismi, eristäytyminen |
Ainoa turvamme on terve käyttökate eli toiminnan tulos, jonka teet sinä itseMaanantai 18.5.2009 klo 8.00 - Olli Linjala Tulevaisuutemme on itse asiassa hyvin pienistä jutuista kiinni. Viisaat sanovat, että yksi euro lisää päivässä kotimaisen tuotteen tai työn hankkimiseen työllistäisi 20 000 suomalaista. Jokaisella omassa työyhteisössään on lukuisia mitättömän pieniä asioita, joilla nostamme toiminnan tulosta, eli lisäämme niitä euroja, joilla turvaamme työpaikkamme. |
8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, toiminnan tulos, käyttökate, asennemuutos, huolellisuus, palvelu, asenne |
Itse tehty kiire on kaikkein turhintaMaanantai 6.4.2009 klo 8.00 - Kauko Hirvonen Linnan Tuntemattomasta on ammennettu paljon viisautta työelämään. Olen monesti havainnut, että kaksi vahvasti eroavaa asennetta löytyy tilanteesta, jossa kiskotaan ahkiota upottavassa hangessa. Lahtinen manaa ja on tyytymätön toveriinsa: "Verä nyt perkele sinäkin. Eihän sun ole edes hiki." Salo vastaa: "En mää täsä mitään hikee koitakkan. Sitä vaan että pulkka liikkuu." |
7 kommenttia . Avainsanat: Kauko Hirvonen, asiakaspalvelu, tilaus, autokorjaamo, kiire, työelämä, asenne |
Viimeinen lumikolaTorstai 26.3.2009 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi Taantuman vaikutus on voittopuolisesti negatiivinen, mutta saa onneksi osaltaan aikaan myös petrausta asiakaspalvelussa sekä jo olemassa olevista asiakkaista huolehtimisessa kuumeisen uusasiakashankinnan ohella. Lieneekö lama kuitenkin lamauttanut osan yrittäjistä kokonaan, jolloin ahdistuksen myötä se viimeinenkin kipinä pinnalla pysymiseksi alkaa hiipua. Tai ainakaan ajatukset eivät luista entiseen malliin. Olen nimittäin pienen ajan sisään törmännyt muutamaan melko kummaan kommenttiin palveluun ja kaupattavaan tuotteeseen tahi palveluun liittyen. |
1 kommentti . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, taantuma, lama, asenne |
Voiko ammattiliitto olla tuomarina ja rankaisijana?Maanantai 2.3.2009 klo 8.18 - Ahti Pontinen Palvelualojen ammattiliitto järjesti luottamusmiehen työsuhteen purkamisen perusteella Markantalo-boikotin. Suomen kaupan liitto kertoo vieneensä boikotin työtuomioistuimeen, koska pitää sitä laittomana työtaistelutoimena. |
20 kommenttia . Avainsanat: PAM, ammattiliitto, palvelualojen ammattiliitto, Ahti Pontinen, Pontinen Ahti, Suomen kaupan liitto, luottamusmies, markantalo, boikotti, työtuomioistuin, työsuhteen purku, irtisanominen |
Uusi titteli: asiakaspakoilupäällikköKeskiviikko 25.2.2009 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi Etsin kuumeisesti tiettyä tuotetta ja vihdoin sain selville liikkeen, josta sen mahdollisesti löytäisi. Kyseessä oli hieman erikoisempi, melko tekninen laite. Porhalsin innoissani liikkeeseen, etsin omatoimisesti kyseisen tuoteryhmän ja sukelsin hyllyjen kätköihin. Skannattuani hyllyköt vasemmalta oikealle, oikealta vasemmalle, alhaalta ylös ja ylhäältä alas en kuitenkaan löytänyt kyseistä vimpainta. Tuotelapun kyllä löysin hyllyn reunasta, mutta siinäkään ei mainittu hintaa. |
4 kommenttia . Avainsanat: asiakas, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, myyjä, myyntityö |
Palvelua, kiitos - siitä me maksamme!Torstai 12.2.2009 klo 8.00 - Eila Mäntyjärvi Näin taantuman kynnyksellä palvelualoilla mietitään pää punaisena, miten saada asiakkaat luopumaan euroistaan säästämisen sijasta ja maksamaan nimenomaan palvelusta. Ei helppo homma, mutta kuluttajaa kuunnellen sekin onnistuu. Viimeistään nyt yrittäjien pitää omaksua asiakaslähtöinen näkökulma sen sijaan, että kaikesta otetaan sentit irti ja asiakasta juoksutetaan ruokatunneilla ja hyllyjen välissä. |
5 kommenttia . Avainsanat: Eila Mäntyjärvi, palvelu, asiakas, ostoskeskukset, sovituskopit |
Ystävällinen kohtelu: halvin ja tehokkain markkinointimuotoPerjantai 2.1.2009 klo 12.10 - Olli Linjala Palvelu ja ihmisten kohtelu ovat täysin eri asioita. Saatavuus, asiantuntemus, ripeys, nopeus, siisteys, luotettavuus ja niin edelleen kuuluvat sanan palvelu alle. Ne ovat ammattitaitoa ja osaamista sekä hyvää valikoimaa. Kohtelu on se tunne, joka ihmiselle syntyy työsuorituksen aikana. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ystävällinen, markkinointi, kohtelu, asenne, positiivisuus, positiivinen, asiakas, asiakaspalvelu, negatiivisuus, työyhteisö, turisti, turistit, palvelu |
Onko yrittäjällä varaa olla vastaamatta puhelimeen?Torstai 11.12.2008 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi Itseäni ihmetyttää, miten usein yritykseen soittaessani yhteydenottoyritykseeni vastata laisinkaan. Miten kummassa yrittäjällä oikeasti on varaa olla vastaamatta puhelimeen tai saapuneisiin sähköposteihin? |
4 kommenttia . Avainsanat: yrittäminen, yrittäjä, yritys, asenne, toimittaja, asiakaspalvelu, asiakas, asenne |
Kilpailu on kuin tornadoKeskiviikko 17.9.2008 klo 9.32 - Tapio Rissanen Kilpailujärjestelmä markkinataloudessa on kuin tornado. Ken sen silmään joutuu, niin se pyyhkii yritykseltä kannattavuuden ja usein tuhoaa koko yrityksen. Suhdannetaantuman myötä kilpailun ymmärtäminen ja sen hallinta on tullut jälleen kovin ajankohtaiseksi. Suomen talouselämän valtavirta seuraa maailman suhdannekehityksen alamäkeä muutaman kuukauden viiveellä. |
1 kommentti . Avainsanat: Tapio Rissanen, kilpailujärjestelmä, talouselämä, valtavirta, työyhteisö, kilpailu, markkinatalous, suhdanne, elinkeinoelämä, taantuma, kannattavuus, palvelu, asiakastyytyväisyys |