Blogin arkisto

Onko yrittäjällä varaa olla vastaamatta puhelimeen?

Share |

Torstai 11.12.2008 klo 8:00 - Maria Lehtiniemi


Itseäni ihmetyttää, miten usein yritykseen soittaessani yhteydenottoyritykseeni vastata laisinkaan. Miten kummassa yrittäjällä oikeasti on varaa olla vastaamatta puhelimeen tai saapuneisiin sähköposteihin?

Omassa työssäni kontaktoin yrityksiä eräänlaisena välikätenä myyntiprosessin ja lopputuotteen toimittamisen välissä ennalta sovittuna ajankohtana, ja toisinaan eteen osuu tilanne, että silti langan päähän ei saakaan ketään. Ei, vaikka kokeilisi onneaan useammastakin eri numerosta käsin, eli kyseessä ei pitäisi edes olla tiettyyn puhelinnumeroon liitetty negatiivinen asenne.

Puuttuuko vastapuolelta siis selkärankaa vastata puheluun ja kertoa, että esimerkiksi sovittu ajankohta ei sovikaan tai että ostaja onkin tullut toisiin ajatuksiin? Vai onko kyseessä todella sellainen tilanne, että aikaa ei kerta kaikkiaan liikene kaiken saapuvan puhelu- ja sähköpostiliikenteen hoitamiseen?

Oli niin tai näin, oman ymmärrykseni ylittää moinen suhtautuminen. Itse en ainakaan asioisi kovin pitkään sellaisen tahon kanssa, jota et useimmiten onnistu tavoittamaan. Et, vaikka ajankohdan pitäisi olla kalenteriin naulattu.

Kannattaisiko siis katsoa peiliin, ahnehtiiko yritykselleen liikaa toimeksiantoja vai eikö asioita osata priorisoida. Kukaan ei voi aina olla tavoitettavissa, mutta toisinaan koko yrityksestä ei kerta kaikkiaan saa kiinni ristin sielua, ei edes niin sanottuna virka-aikana. Nykyaikana on tarjolla jos jonkinlaisia ratkaisuja tilanteisiin, jolloin kerta kaikkiaan on tavoittamattomissa - on olemassa muun muassa niinkin vanhanaikainen, mutta erittäin toimiva vempain, kuin puhelinvastaaja. Puhumattakaan erilaisista nauhoiteratkaisuista tai muista vastaavista modernimmista virityksistä, kuten kännykän vastaajasta tai sähköpostin automaattivastauksesta.

Tiedoksi kaikille - jos haluatte minusta asiakkaan, kannattaa panostaa tavoitettavuuteen. Sillä en itse ole ollenkaan aina se kiusanhenki, jotain myyvä tai kyselevä taho, vaan usein aito, ehta, ostava asiakas, jonka hankinnat eivät välttämättä ole ihan pieniäkään investointeja. Vastaamatta jättäminen on yhteydenottoa yrittävän aliarvostamista.

Maria Lehtiniemi

 

Avainsanat: yrittäminen, yrittäjä, yritys, asenne, toimittaja, asiakaspalvelu, asiakas, asenne


Kommentit

17.12.2008 15:58  Festina Lente

Oletpa sitten yrittäjä tai palkollinen, niin itsekkyys ja välinpitämättömyys kusee nilkoille ennen pitkää. Kuviot ovat NIIN pienet meillä, että ei luulisi olevan kenelläkään varaa jättää vastaamatta pyyntöihin tai olla olematta paikalla jos on sovittu tapaaminen. Ja mihin hittoon kaikilla on mukamas kiire? Konkurssiinko?

17.12.2008 16:04  Ilman jarrujaa

Yleensä ilman jarruja helvettiin ?

21.12.2008 4:33  sivustot

Kannattaa muuten oikeasti tallettaa puhelimeensa tavalla tai toisella _edes_ asiakkaidensa kaikki numerot ja lisäksi potentiaalisten asiakkaiden. Itse kirjoitan puhelimeen tulleet tuntemattomat numerot ylös ja annan jollekin assistentille joka käy niistä _jokaisen_ läpi. Uskon että näin välittyvä kuva yrityksestä on huomattavasti parempi ja eiköhän tuolla konstin ole pari ylimääräistä liidiäkin tullut.

22.12.2008 13:44  Myyntiedustaja, Tampere

Vastaamattomuus on niin yleistä nykyään, että saan itse useasti asiakkailta kiitosta nopeasta yhteydenotosta mm netin kautta tuleviin tarjouspyyntöihin. Vastaan kaikkiin tiedusteluihin 24 h sisällä, eli IHAN NIIN KUIN NORMAALISTI PITÄÄKIN!!! Eipä ole siis palvelurima kovin korkealla yleisellä tasolla tämän perusteella.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini