Tuhat ja yksi reklamaatiota Postin (Itellan) toiminnastaPerjantai 28.8.2009 klo 13.53 - Ahti M Pontinen Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Postin (siis Itellan) toiminta tuntuu ainakin laadun osalta olevan menossa hitaasti mutta varmasti alaspäin. Kyse ei ole yksittäistapauksista vaan suuntaus on jatkunut jo pitkään. Ei ole mitenkään epätavallista, että vaikka vastaanottajalla on täsmällinen osoite, posti ei saavukaan määräajassa perille. Kyse on koko vuodesta eikä ainoastaan jouluruuhkasta. Entä jos lähetys katoaa täysin? Reklamaatioihin posti vastaa odotetusti, ettei se pysty jäljittämään kadottamaansa postia. Ongelma lienee muun muassa sisäisessä ohjesäännöstössä. Postille on vaikeaa selvittää puhelimella tai muutoin henkilökohtaisella tavalla jakeluasioiden ongelmia, vaan ne hoidetaan tietysti "tehokkaammin" postitse. Ja sehän kestää. Edestakaisin veivaamista. Paljon on ollut puhetta ja kirjoituksia myös haja-asutusalueiden myöhäisestä postin kannosta. Maailma on muuttunut. Ei se ennen mikään ongelma ollut. Yrityksille posti on kätevästi hoitanut useissa, ellei jopa suurimmassa osassa posteista asian niin, ettei ole enää yritysasioiden hoitopistettä. Siinä sitten yrittäjät ja yritysten asioiden hoitajat odottavat, että 10 ihmistä ostaa yhden postimerkin ja sitten pääsee yritysasioiden kanssa työaikana hoitamaan yrityksen asioita jonotuksen jälkeen. Eihän tämä tietenkään kaikkien ongelma ole, mutta niiden, joilla yritysasiaa postiin on, kannattaa totisesti varata asialleen aikaa. Posti (siis Itella) muuttaa aika ajoin nimikkeitään. Muun muassa yrityksiin kohdistuva postin rekisterin mukainen entinen ykkösosoiteeton jakelu on nykyään ryhmäjakelu. On omat sisäiset koodit ja merkinnät asioille. Jos et tee täsmälleen näiden sääntöjen mukaan, posti (siis Itella) vetäytyy vastuusta. Erikoista on vaan, että kaikki asiat täytyy itse keksiä kysyä. Muuten ohjeet kyllä löytyvät muuttuneista asioista - internetistä salaisesta paikasta, joka pitää itse löytää. Yksi ihmeellisyys on tapaus, jossa posti ilmoittaa, että hae lähetys postista, koska se on niin suuri, ettei se mahdu postiluukusta. Lähetys saapuu tänään klo 15. Kyseessä on perille maksettu lähetys. Kun haet sen postista, posti säästyy perille toimitukselta, mutta ottaa maksajalta kuitenkin rahat perille toimituksesta. Netissä julkaistava Uusi Suomi kirjoittaa tänään 12.12.2008: Postinjakelussa on tullut viime päivinä ilmi kaksi väärinkäytösepäilyä pääkaupunkiseudulla. Kummassakin tapauksessa postinjakajat anastivat lähetyksistä rahaa. Työntekijät työskentelivät Helsingin Punavuoren ja Hakaniemen sekä Espoon Leppävaaran alueilla. Tapaukset tulivat ilmi Itellan omien tutkimusten ja toimenpiteiden seurauksena. Itella on tehnyt kummastakin henkilöstä rikosilmoituksen, sillä kyse on kavalluksesta ja viestintäsalaisuuden loukkaamisesta. Väärinkäytökseen epäillyt eivät tapahtuneen takia ole enää yhtiön palveluksessa. Entä kun teet reklamaation postille? Pitää täyttää mystinen vahinkonkorvauslomake, josta sitten tulee päätös. Haloo! Saat EHKÄ muutaman euroa korvausta melkoisesta työstä. Sinun täytyy selvittää lähetys, täyttää lomake (joka lähetyksestä ilmeisesti erikseen), löytää lomake, kun olet ensin saanut tietää, että se on olemassa... Aika huono palkka muun kuin itsensä virheestä, eikö totta? Netti ja mielipidepalstat ovat täynnä ärsyyntyneitä asiakkaita, tässä vielä yksi esimerkki: “Pari viikkoa sitten tuli päiväpostin mukana lappu, jonka mukaan minulle on saapunut isokokoinen kirje, ja se olisi noudettavissa lähimmästä toimipisteestä (joka btw on hevonveessä). Ok, ei siinä mitään. Katson lapusta toimipisteen aukioloajat, ja ajattelin, että käyn hakemassa paketin (hah, kun oliskin edes paketti) iltalenkillä, reilusti ennen kahdeksaa. Lapussa siis lukee, että toimipiste on auki klo 8-20.00. No… ei se ollut. Tänään sitten tuli lappu jälleen, että on isokokoinen kirje saapunut. Reippaasti menin hakemaan lähetystä hyvissä ajoin ennen sulkemisaikaa. En osannut enää edes yllättyä, että en tälläkään kertaa saanut pakettia mukaani. Tällä kertaa syynä oli se, että menin sinne liian aikaisin.” Kannattaa ottaa postista kuitti joka asiasta ja todella säilyttää se, kunnes lähetykset ovat perillä. Eikö Postiin enää voi luottaa? |
Avainsanat: Ahti Pontinen, Itella, Posti, postin toiminta, jakelu, kirjeet, postin palvelu, palvelut, Postiin ei voi enää luottaa, ryhmäjakelu |
|
12.12.2008 18.20
Kusti polkee
Saatavilla on myös oikein itellamaista palvelua, kun pitäisi soittaa tiettyyn postitoimistoon. E-hei, ei sellainen sovi laatuun, "soita vain meidän mitääntietämättömään keskusnumeroon, kyllä sillä hommat hoituvat." Eipä ole vielä kertaakaan hoituneet. |
12.12.2008 19.51
Petro
Kattelin telkkarista oli Karpolla on asiaa niin siinä eräs soitin kauppias oli myyny kitaran postitse alkuperäsessä paketissa joka oli tullu Koreasta Suomeen ehjänä. |
12.12.2008 20.43
blogi?
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/ |
12.12.2008 22.14
O.P
Posti sais kyllä mennä itseensä näissä jutuissa. Selityksiähän riittää yhtä paljon kuin on huomautettavaakin. |
14.12.2008 19.54
Nanna Nakuttaja
Postinjakelussa on ja tulee olemaan maailman tappiin asti virheitä, kadonneita lähetyksiä ja se nyt ei ole mikään ihme kun erilaiset ihmiset sitä työtä tekee. Toki toiminnassa on paljolti parantamisen varaa ja aina niitä rosvoja jonnekin mahtuu. Ja se että jos siitä ruvetaan valittamaan että posti tulee myöhään, loppujen lopuksi sehän on meidän kaikkien postinsaajien syytä. Jengi tilaa älyttömästi turhia lehtiä ja joihinkin talouksiin niitä turhia lehtiä tulee jokaiselle perheen jäsenelle. Sitten näin joulun alla tuppaa porukka lähettämään niitä joulukortteja.. Joihin toki voisi kirjoittaa koko osoitteenkin? Mainokset.. Plääh, turha mainita. Tämmöinen viran hyväksikäyttö on kyllä aivan persiistä ja itse postinjakajana en voi muuta kuin hävetä kyseisten kollegojen toimintaa. Varsinkin kun vielä muutama kuukausi sitten työskentelin tuolla rööperin postissa. |
14.12.2008 21.35
Mainosmyyjä
Mainokset on tosi hyvä asia, koska ilman niitä postilla olis paljon vähemmän jaettavaa. Useita postin jakamia lehtiä ei olis olemassakaan ilman mainoksia. |
15.12.2008 9.12
Pallero
En oikein ymmärrä postinkantajan näkemystä turhista lehdistä.Eikös iso osa postin bisneksestä ole juuri noiden "turhien lehtien" sun muiden kuljettamista.Siitähän se leipä tulee. Pitäisikö lähettää vain joitain tiettyjä postinkantajien hyväksymiä lähetyksiä?? |
15.12.2008 9.43
Pullero
Ehkä asia onkin niin, että tärkeysjärjestys palvelussa on henkilökohtaisilla intresseillä tai haluilla, eikä bisneksen mukaista ? |
15.12.2008 15.01
Ahti Pontinen
Tarkoitus oli tuoda esille ,että Postin toiminta korjattavissa ja virheiden määrä on jossain määrin hyvinkin kohtuutonta. Tietenkin on selvää, ettei sadan prosentin perillemenoon ja aikatauluun voida miljoonissa lähetyksissä päästä. Tärkein huomio on kuitenkin se, miten Posti reagoi reklamaatioihin, eli joko hyvinkin ylimielisesti tai sitten esittää pelkkää liturgiaa ja postin sisäistä latinaa, että aina, joka kerta on yksittäistapauksesta kyse, kun ei ole ! |
15.12.2008 15.03
Nanna Nakuttaja
Ei sen nyt näin pitänyt mennä. Kommentoin vain siihen että kun moni voivottelee nykyään postin myöhäistä jako-aikaa (ja mikä se myöhään on? kello yksi päivällä?) joka johtuu suoraan suuresta tavaran volyymista ja uudesta tupa-mallista jonka myötä porukkaa on pistetty pihalle ja niille ketkä on jäänyt sisälle, niin heille on sitten pistetty kaikki se kannettava extraksi jota entisiltä työntekijöiltä jäi jälkeen. Itselleni riittäisi tästä hommasta tonni kuussa, koska työhön ei tarvitse koulutusta sekä työajat on mitä on. Eli lähdet sitten kun on työt tehty. Pistäkää vaan vaikka 17 mainosta per päivä, kyllä mä ne jaan. |
15.12.2008 15.10
Pentele vieköön
Vika lienee enemmän siinä, että Postikin yrittää saada liian paljon liian vähin kustannuksin. Parempi olis nostaa tiettyjä hintoja jotta palvelu paranisi ja uudistaa henkilökuntaa ja kouluttaa myös sekä taitoihin, tietoihin, että asenteisiin. |
18.12.2008 18.39
Haloo onko valoo
Mielettömät jonot posteissa kun ihmiset jonottaa ostaakseen yhden postimerkin joulukorttia varten. |
19.12.2008 22.05
Pekka
Osaamista, lukutaidottomuutta ja luovuuden puutetta |
21.12.2008 19.29
Ellu
Kieltämättä kotiin kuljetus on aikamoinen vitsi - yleensä ihmiset ovat töissä päiväsaikaan ja postihan ei paketteja illalla tuo. Olen aina joutunut hakemaan postista pakettini itse. Viimeisin lappu ei edes kerro kuin postinumeron, mistä paketti on haettavissa - haloo! Olisi lapukkaan voinut osoitteenkin laittaa. Minulle ei pelkkä postinumero aukea, kun en ole paikkakunnalla asunut vasta kuin kuukauden. Että palvelua jees. |
22.12.2008 9.09
Postilla oma maantieto
Posti ei muuten tunne esimerkiksi maakuntia tai muuten maantiedettä. |
31.12.2008 12.42
Postin keltaiset lähetyslaatikot, joihin kirjeet jätetään
Semmosta vaan, että nuo pienemmät postin keltaiset laatikot, joihin kirjeitä viedäään ovat sellaisia, että meinaa kirjeet jäädä luuukuun, että ne voi seuraava ihminen ottaa vaikka sieltä ulos ! |
6.3.2010 18.45
henrik ekund
nummelan postissa ei ainakaan osata edes postin omia säännöksiä. Pidetään kiinni "säännöksistä" vaikka postin omilla sivuilla sanotaan jotakin aivan erilaista. Asiakkaan käsialasta on kyllä sitten usein huomautettu. Taitaa olla suojatyö mummeleille ettei tartte kotona olla tylsistyneenä. Ja mihinkään ei voi valittaa, paitsi valtakunnalliseen numeroon jossa kukaan ei välitä muusta kuin siitä että pääsee iskemään luurin kiinni mahdollisimman nopeasti. |
6.3.2010 20.44
Postissa eletään menneisyydessä
No ei muissakaan posteissa juuri tiedetä niistä muutoksista, mitä ovat pääkonttorissa asioihin tehneet. Sisäinen tiedotus toimii Suomen huonoiten. |
24.2.2011 18.40
itella saamattomien rosvojen suojatyöpaikka
itellalle en anna enää kuin max joulukortin kuljetettavaksi |
24.2.2011 18.49
Late
Tuossa kysessä lienee yksittäistapaukset miljoonista, mutta hukkuu sitä muutakin postia. Itella on kyllä melko rahastava ja palveluissaan nahjus firma. Näkyy edelleen laitosmaisuus, vaikka sen piti olla takana. Mutta mihin koira karvoistaan pääsee, kun siellä on edelleen töissäökin niitä 70 luvun sosialisteja. |
6.6.2011 21.12
piilolinssit netistä
Joo-o, Suomen posti on kyllä valovuosia jäljessä jopa kehitysmaista! |
10.10.2012 19.45
Kristiina
haluatteko jatkossa asioida kasvottomien automaattien kanssa vai haluatteko lähipalveluiden säilyvän? Allekirjoittamaan...ja jakamaan... |
10.10.2012 19.46
Kristiina
Haluatteko jatkossa asioida automaattien kanssa vai olisiko lähipalvelu sittenkin mukavampaa? Allekirjoittamaan... |
8.11.2013 18.35
ei voi tajuta!!!!
Miten voi olla mahdollista että lajitteluun menee suomessa kaks päivää. kun ulkomailla paketti liikkuu kahteen paikkaan yhden päivän aikana |
13.11.2013 19.40
Yrittäjä
40? tuotteen lähetin ja laskussa toimituskulut oli 60?, pyysin selvitystä asiaan, mutta ei vastausta. |
11.2.2014 7.51
Pettynyt postiin
Käytämme lähetyksissämme postia ja nyt aivan liian moni paketti palautuu takaisin noutamattomana. |
11.2.2014 23.40
Jekku
Posti, eli itella on kyllä surkea |
3.2.2015 15.33
Raimo Hakkarainen
Tekisi mieli sanoa pahasti,,mutta en viiti. |
4.2.2015 13.55
Heh heh
Näkyy olevan kestoaihe. |
12.5.2015 9.33
PikkuLauri
Julisteen lähettäminen postiputkilossa |
1.7.2015 17.52
Kari Tolvanen
Tilasin kuopiosta pikkupaketin. Tiistaina aamupäivällä vietiin postiin. Lähetystunnuksen mukaan oli Kuopiossa vielä Torstaina. |
4.6.2016 12.50
Asiakkaat odottaa tavaraa
Posti palautti paketin lähettäjälle 6 päivää etuajassa. Kukaan ei tiedä missä lähetys nyt matkaa. Puhelinpalvelussa selittivät, että kyseisen Postikonttorin yksittäisen työntekijän tekemä virhe, inhimillinen virhe, jolle he eivät valitettavasti voi tehdä mitään. Lähetyksen postitusmaa on USA. Lähetyksen palautuskortista näkyy, että Posti lähettänyt paketin Saksaan, jossa lähettäjällä ei ole toimipaikkaa? Puhelinpalvelussa ei tietenkään voitu tehdä asialle mitään. Luulisi olevan helppoa saada seurantanumeron perusteella selville missä lähetys menee, mutta ei tietenkään, kun on Postista kysymys, niin toimiva järjestelmä on aivan mahdoton ajatus. Tilanne on se, että lähetyksen vastaanottajan on oltava itse yhteydessä lähettäjään jos ja kun lähetys joskus palautuu lähettäjälle USA. Lähettäjän pitää sopia kuljetusliikkeen kanssa, joka taas on yhteydessä Postiin. Asia on siis Postin ja lähettäjän välinen asia, niin kauan kunnes lähetys häviää jäljettömiin, jolloin se siirtyy Postin ja lähetyksen vastaanottajan väliseksi asiaksi. Taas ja jälleen ikävä tilanne ala Posti. Posti on ainoa toimija joka prakaa, ihan oikein, jos pilkotaan atomeiksi ja lopetetaan, samoja suojatyöpaikkoja kuin Suomen taxit Prkl.... |
29.8.2016 10.47
M.Y.
Jos olisi vaihtoehtoja... Vastedes vien vaikka itse paketit, kun tälle paskapuljulle annan euroakaan. |
Ainakin ärsyttää se, että postin henkilökunta on usein niin hidasta, niin hidasta. Yhtä asiaa, jonka vois tehdä minuutissa saa odottaa moninkertaisen ajan. Menevätkö vain hitaat ja reumatismiset Postiin töihin ?