NENIETNÄÄK INNOVAATIOPerjantai 10.1.2014 - Juha Ahola Vijay Govindarajan herätteli puhumalla NbForumissa 26.9. käänteisestä innovaatiosta. Voisiko ajatella asioista aivan toisella tavalla kuin yleisesti tehdään? Jos innovoidaankin köyhässä maassa ja myydään rikkaampiin maihin? |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Trainers? Houselle 100 000 taalan vinkki, ettette jää jalkoihin!Perjantai 27.12.2013 - Juha Ahola Innovatiivisuus! Uusiutuminen. Prospektointi. Asiakasmahdollisuuksista käsin yrityksen johtaminen! Itsensä alentaminen asiakkaan edessä myyjän rooliin! Kerro tarina mahdollisimman monelle. Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää. Uusiutuminen edellyttää uusia tuttavuuksia, uusia ihmisiä. Tekeminen ja kokeilu, kokemuksellinen oppiminen. Vain kokemuksesta voi oppia ajattelemaan uudella tasolla. Trainers’ Housen leijonat eivät karjahtele, eivätkä näe metsää puilta tai puita metsässä? Yllä olevat poiminnat ovat johtajuusguru, yrittäjä, Jari Sarasvuon viimeaikaisista puheista poimittua. Olen kahlannut Sarasvuon kirjoja läpi, olen kuunnellut äänikirjoja ja lisäksi kevään radio-ohjelma-aineistoa, 21 jaksoa, olen ammentanut lukuisia kertoja per jakso läpi (latasin ne mp3:na puhelimeen ja juoksulenkeillä toimivat hyvänä kaverina). |
5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myynti ja markkinointi, sarasvuo, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Entäpä sosiaalisen riskin ottaminen, eripuraisuus ja kiireellisyys?Perjantai 20.12.2013 - Juha Ahola Ei välttämättä useinkaan tule mieleen, että innovaatio edellyttää sosiaalisen riskin ottamista, uskallusta tulla torjutuksi. Applen Steve Jobs, Ikean Ingvar Kamprad ja moni muu on ottanut sosiaalisen riskin, kun ovat lähteneet toteuttamaan jotain aiemmasta poikkeavaa. Innovaation läpi ajaminen vaatii uskallusta olla eri mieltä, olla itsepäinen ja määrätietoinen. Jos kriitikkojen kuoroa kuuntelee niin idea jää pöytälaatikkoon. Kirja nimeltään Ajattele oikein – menesty (Napoleon Hill) sisältää lukuisan määrän tarinoita, joissa peräänantamattomuuden johdosta onnistuminen ja läpimurto on tullut enemmin tai myöhemmin. Voi olla jopa kliseistä sanoa seuraavasti: Uusille asioille ensin nauretaan, sitten niitä vastustetaan ja lopuksi niistä tulee itsestäänselvyys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sosiaalinen riski, osaaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Mitä voimme jättää tekemättä?Perjantai 26.7.2013 - Juha Ahola 1) Asiakastyytyväisyys, 2) korkea laatu ja 3) tehokas toiminta. Siinäkö yritysten tärkeimmät "arvot" tai millä nimellä sitten kukin menestystekijöitään kutsuu? Eiköhän näiden seikkojen pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Tuskin noilla nimenomaisesti erotutaan kilpailiojoista tai ainakin tarkennuksia tarvitaan, mitä nimenomaan kyseisen asia käsittää ja tarkoittaa ja miten se on kilpailijoista erottava seikka. Yritysten myyntipuheissa korostetaan lukuisia argumentteja Missä-kaikessa-me-ollaan-hyviä! Mutta kuinka usein törmäät yritykseen, jossa kerrotaan, että tässä ja tässä asiassa emme ole hyviä, mutta panostamme tähän ja tähän? Et varmastikaan usein. Talonrakentaja voi toki todeta asiakkaalle, että käsityönä tehty kaappikello kannattaa tilata ammattipuusepältä eikä häneltä (=talonrakentajalta), mutta kylläpä se niin tahtoo olla, että yritykset ovat itseriittoisia omalla toimialallaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Harri vai Marko? Miten haluat työskennellä?Perjantai 19.7.2013 - Juha Ahola Tarina kertoo veljeksistä, jotka lähtivät maailmalle ansaitsemaan rahaa. He saapuivat erääseen afrikkalaiseen kylään, jonka päälliköllä oli tarjota veljeksille työtä. Kylään tarvittiin puhdasta vettä, jota tuli noutaa ämpäreillä kylän laidalta. Kyläpäällikkö lupasi 10 euroa ämpäriltä. Harri laskeskeli, että hän voisi kuljettaa 2 ämpärillistä kerralla (1 tunnissa) ja jos hän ahkeroi 12 tuntisia päiviä, hän tienaa 240 euroa päivässä. Näin ollen 7-päiväisellä työviikolla ansiot ovat 1680 euroa ja kuukaudessa 7200 euroa ja kolmessa kuukaudessa 21600 euroa. Harri päätti kääriä hihat, vaikka tiesi, että kova puhde on edessä. Ja niin olikin. Työpäivien jälkeen Harri oli ihan naatti ja illat menivät palautellessa tv:n ääressä. Paikkoja jomotti, mutta Harri päätti uurastaa siitä huolimatta ahkerasti, jottei ansiotaso pääse tippumaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Myyjä! Voitko laittaa kaupan ovet säppiin ja puhelimet kiinni 2 kuukaudeksi vuodessa?Perjantai 24.5.2013 - Juha Ahola Arvoisa myyjä! Toimitko työnantajan palveluksissa? Oletko miettinyt, mitä vaikutuksia poissaoloillasi on yrityksen kannalta? Entäpä, oletko laskenut, minkä verran kauppaa (ja provisiota) menee sivusuun poissaolojesi takia? Tehdäänpä karkea laskenta. Vuodessa on noin 225 arkipäivää, kun viikonloput, arkipyhät ja vuosilomat huomioi. Jos sairastelet (tai olet töistä poissa minkä tahansa syyn takia) 5%, tällöin kauppasi ovi on säpissä yli 11 arkipäivää vuoden aikana. Mitä jos sairastelu nousee 10%:iin? Tällöin kauppa on käytännössä kuukauden (noin 23 arkipäivää) kiinni. Raskisitko pitää kauppaa kiinni kaksi kuukautta (eli kuukausi sairaana ja kuukausi lomalla) vuoden aikana yrittäjänä? Mitä tapahtuisi asiakkaille, jotka käyvät repimässä säpissä olevaa ovea? He ehtivät ostaa kilpailijalta, jolla on kauppa auki! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Mikä ihmisiä motivoi? Keppi - porkkana, vai jokin muu?Perjantai 3.5.2013 - Juha Ahola Mitä tiede kertoo ihmisen motivaatiosta? Asiaa on tutkittu paljon. Kirjailija Daniel Pink, joka on toiminut mm. Al Goren vastaavana puheenkirjoittajana, luennoi asiasta intohimoisesti. Olin kuuntelmassa Pinkin esitystä Nordic Business Forumin seminaarissa viime syksynä. Yllättävänä tuloksena voitaneen todeta, että palkkio – rangaistus –malli (jos –› niin) ei toimikaan kuin tietyin reunaehdoin. Milloin välitön palkinto toimii? Kun on kyse mekaanisesta, yksinkertaisesta lyhyen aikavälin tehtävästä, välitön palkkio toimii. Mikäli tehtävä on hivenen monimutkaisempi ja vaatii kongitiivisia ajattelutaitoja, palkitseminen toimii käänteisesti eli mitä parempi palkkio, sen huonompi lopputulos. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, tavoite, vaikuttaminen, valmentaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Osaatko laskea myyntikatteen? Katelaskennan alkeet for dummies!Perjantai 12.4.2013 - Juha Ahola Luin vastikään erään blogikirjoituksen, jossa oli nk. hienoja laskelmia mainostamiseen liittyvistä konversioista ym. Keskeisessä asemassa artikkelia oli kate. Mutta kuinka ollakaan ostohinnaltaan 100 euron tuotteen katteeksi oli määritelty esimerkkiin 130 euroa ja kate oli (muka) tällöin 30 euroa (mikä ei ole totta!). Väitän, että moni yrittäjä ei osaa tehdä yksinkertaisia katelaskelmia. Juuri äsken kerrotun esimerkin kaltaisesti luullaan pers'tuntumalta, että tässäpä on hyvä kate, mutta esim. 130 eurolla myydyn tuotteen kate on vain noin 23% (30%:n sijaan). Tällaisilla laskentavirheillä on iso merkitys – puhumattakaan isommista volyymeistä. |
6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntikate, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Yllätä asiakkaasi toimittamalla enemmän kuin lupasit! Kliseistä, mutta toimii?Perjantai 5.4.2013 - Juha Ahola Palasin kotiin työpäivän jälkeen. Kävin postilaatikosta nappaamassa kasan kirjeitä ja lehtiä. Hetkinen, mikäs tämä paketti on? Omalla nimelläni oli postipaketti, jonka sisällä oli jotain paksumpaa (kenties kirjanen tms.). Avasin paketin ja katsoin, että tämähän on Ajattele oikein – menesty –kirja, jonka on kirjoittanut Napoleon Hill. Kirjan välissä oli luottokortin näköinen pääsylippu Varapuun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. Pakko myöntää, että isolla miehellä nousi hymy korviin, YEAH! Positiivinen yllätys! Hoksasin toki nopeasti, kuka oli lähettäjänä ja mistä syystä, mutta paketissa oli enemmän kuin mitä 'piti' olla. Voitin joulukuussa Varapuun Facebook-sivuilla joulukalenterista kuvan julkaisukilpailusta lipun Vaurastumisen perusteet –valmennukselle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, carpe diem, myyminen, myyntityö, palvelu, tartu hetkeen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etuPerjantai 8.2.2013 - Juha Ahola Kuinka moni suomalainen yritys oli 5 vuotta sitten Facebookissa? Ei monikaan! Kuinka moni yritys on nyt Facebookissa? Varsin moni! Miksi yritykset ovat tulleet ja tulevat pian Facebookiin? No, tietysti siksi, että Facebookissa ovat myös asiakkaat ja lisäksi myös kilpailijat. On siis tärkeä olla näkyvillä siellä, missä asiakas on markkinointiviestinnän kohteena ja tekee ostopäätöksiä. Sosiaalinen media on asiakkaan etu! Miksi? Siksi, että asiakkaan on helppo äänestää jaloillaan niin hyvässä kuin pahassa (tai tässä tapauksessa hiirellään ja näppäimistöllään), mikä yritys tarjoaa heitä kiinnostavia tuotteita tai palveluita, mutta ennen kaikkea, mikä yritys tarjoaa Facebookissa lisäarvoa asiakkaille. Lisäarvo voi olla esim. etu tai alennus, blogipostaus, hintavertailu, uutinen, testi-/näytetuote, kysely, arvonta, linkitys taikka pikaopas. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen, sosiaalinen media |
Pää pensaaseen ja vääjäämättä karillePerjantai 4.1.2013 - Juha Ahola Miten hyödymme Stockdalen paradoksin ymmärtämisestä liiketoiminnan parissa? Olemme jälleen taantumassa. Talousennuste ensi vuodelle on synkkä. Monet suuret yritykset ovat irtisanoneet (ja irtisanovat) lukuisia työntekijöitä. Mitä on tehtävissä? Avattakoon ajatusta toisen tarinan avulla. Vähittäiskauppaa harjoittava yritys A&P oli 1950-luvun alussa maailman suurimpia yrityksiä, kun taas Kroger yli puolet pienempi ruokakauppaketju. 1900-luvun alkupuolella A&P:n toimintamalli oli aikaansa sopiva, mutta vuosisadan toisella puoliskolla vaurastuminen muutti amerikkalaisten ostokäyttäytymistä. He halusivat supermyymälöitä, joista saa ruokakauppapalveluiden lisäksi apteekki- ja pankkipalveluita ym. Ruokakaupoissa tuli olla lukuisia vaihtoehtoja kustakin tuotteesta. Parkkipaikkoja sekä kassoja piti olla paljon ja liikkeiden tuli olla edullisia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, johtaminen, myyminen, myynti ja markkinointi, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Politiikasta ja uskon asioista väittely ei johda mihinkään yleensä, koska?Maanantai 17.12.2012 - Juha Ahola Vakaumus on yleiskielessä varma tai vakaa käsitys jostain perusluonteisesta asiasta. Vakaumus voi viitata etenkin vaikeasti yleispäteväksi todistettavaan asiaan esim. uskonnollinen, eettinen tai poliittinen vakaumus. Ympäristöllä on suuri merkitys vakaumuksiimme niiden syntyvaiheissa. Kulttuuri on keskeisessä asemassa ja kasvatuksen myötä vanhemmat "aivopesevät" niin uskomuksiaan kuin vakaumuksiaan lapsilleen tiedostamattaankin. Näin vakaumuksia voi syntyä ilman omaa syvällistä pohdintaa. |
6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, hyvästä paras, jim collins, johtaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola Lämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä. Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!" |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen |