Blogin arkisto

Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etu

Share |

Perjantai 8.2.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgKuinka moni suomalainen yritys oli 5 vuotta sitten Facebookissa? Ei monikaan! Kuinka moni yritys on nyt  Facebookissa? Varsin moni!

Miksi yritykset ovat tulleet ja tulevat pian Facebookiin? No, tietysti siksi, että Facebookissa ovat myös asiakkaat ja lisäksi myös kilpailijat. On siis tärkeä olla näkyvillä siellä, missä asiakas on markkinointiviestinnän kohteena ja tekee ostopäätöksiä.

Sosiaalinen media on asiakkaan etu! Miksi?

Siksi, että asiakkaan on helppo äänestää jaloillaan niin hyvässä kuin pahassa (tai tässä tapauksessa hiirellään ja näppäimistöllään), mikä yritys tarjoaa heitä kiinnostavia tuotteita tai palveluita, mutta ennen kaikkea, mikä yritys tarjoaa Facebookissa lisäarvoa asiakkaille. Lisäarvo voi olla esim. etu tai alennus, blogipostaus, hintavertailu, uutinen, testi-/näytetuote, kysely, arvonta, linkitys taikka pikaopas.

Lisäarvo! Kun yritys tarjoaa lisäarvoa postauksillaan, fanit tykkäävät niistä (eli peukuttavat). Näin ollen viidakkorumpu kaikuu eteenpäin. Puskaradio on ollut aina tehokas markkinointimenetelmä. Luotettavan tuttavan suositellessa palveluita, ostokynnys madaltuu todella paljon. Jos oma Facebook-kaveri tykkää yrityksen X Facebook-sivusta, on helppo itsekin tykätä ko. sivusta ja tilata myös ko. yrityksen tuotteita tai palveluita.

Kilpailu! Koska kilpailu asiakkaista on kova, yritykset tarjoavat erilaisia etuja, jotta saa houkuteltua uusia faneja (asiakkaita). Mitä enemmän faneja, sitä isompi joukko haluaa kuulla, mitä yrityksellä on tarjottavana. Toisaalta sosiaalinen media tuo myös kaksisuuntaista vuorovaikutusta kommunikointiin. Onnistuessaan yritys voi päästä lähemmäksi asiakasta ja asiakassuhde lujittuu.

Palaute! Kolikon toisena puolena on tietysti negatiivinen viidakkorumpu. Tästäkin syystä yritysten tuotteiden/palveluiden on oltava asiakaskokemuksen mukaan lupausten mukaisia.

Sosiaalinen media ei todellakaan ole vain nuorison juttu. Keski-ikäisten käyttäjien määrä lisääntyy hyvää vauhtia. … ja eikö sitä niin sanota, että uudelle asialle ensin nauretaan, sitten sitä vastustetaan ja lopulta siitä tulee itsestäänselvyys.

FACEBOOK VAAN NYT SATTUU OLEMAAN AIKA IN-JUTTU!

Tämä artikkeli löytyy myös Helpmaxin vuosijulkaisusta http://helpmax.fi/sivut/?page_id=2097

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen, sosiaalinen media


Kommentit

9.2.2013 10.04  Sanompahan vaan

Sosialiaalisen median jatko tulee ehkä hyvinkin pian muuttumaan ja hajautumaan.Facebook romahtaa jossain vaiheessa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini