Blogin arkisto

Sekatavarakauppa versus erikoisliike - miten netissä?

Share |

Perjantai 5.12.2014 - Juha Ahola


juhaahola.jpgCitymarkeista, Kärkkäisiltä ja Prismoista saa ruoasta, elintarvikkeista muotivaatteisiin ja polkupyöriin sekä kodinkoneisiin. Useilla yrityksillä onkin tarjottavana tuotteita tai palveluita kattavasti, mutta sitä, mikä herättää asiakkaassa luottamusta ja miten oikeat asiakkaat saadaan ostamaan on syytä miettiä? Onko sekatavarakauppa paras vaihtoehto?

Onko valikoiman tarkoitus olla "takapuolesta perämoottoriin", kuten hauskasti usein kuulee sanottavan vai olisiko tarkoitus olla erikoisliike? Tämä on strateginen valinta ja asiakkaan kannalta mm. nettisivut antavat osviittaa, onko tekemisissä "moniosaaja helppoheikin" vai kapean sektorin ydinosaajan kanssa?

Millaisin valinnoin tuoda ydinosaaminen esille netissä ja erottua sekatavarakaupoista?

Voi olla kustannustehokasta tehdä yhdet nettisivut, jossa esittää kaiken, mitä yritys on joskus palveluina tarjonnut tai voi ehkä tarjota! Tällöin usein yritys rakastaa omaan nimeään, jota ei tietystikään tunnista kuin sukulainen tai jo olemassa oleva asiakas, joten sivuston url on yrityksen nimen mukainen. Uusi asiakas etsii kuitenkin yrityksen palvelua hakusanoilla, joka on hänen tarvitsema tuote/palvelu.

Vaihtoehtona onkin luoda yrityksen virallisten sivujen oheen ydinosaamiseen ja tärkeisiin hakusanoihin viitaten erilliset nettisivut (lue: tuotesivut). Näihin sivuihin voidaan tuoda yrityksen muuta ilmettä, mutta ennenkaikkea tärkeää on SEO-optimoida sivut Googlen kannalta ystävällisiksi luonnollisia hakuja silmälä pitäen ja tehdä sivuston sisälle tärkeitä linkityksiä. Myös visuaalinen ilme saadaan tukemaan juuri ko. aihepiiriä, eikä vain yrityksen "yleistä ilmettä".

Tästä esimerkkinä voisin esitellä, miten asiantuntijayritys Promanalle on toteutettu nettisivukokonaisuus.

Yrityksen asiantuntijapalvelut eritoten toimitusjohtajan oma osaaminen on tuotu esille Promanan virallisilla www.promana.fi -kotisivuilla. Tämän lisäksi yrityksen asiantuntijakonsultin koulutuspalvelut www.tyoturvallisuuskortti-oulu.fi ja www.ennakoiva-ajo.fi on eriytetty omiksi nettisivuikseen, jotka toimivat tuotesivuina.

Tällä tavoin tuotesivuille voi laittaa tietoa tarvittaessa kattamminkin kapeasta ydinosamisen nichestään, eikä yksittäinen sivusto ole ämpätty lukuisalla määrällä tietoa ja palveluita. Toisekseen tuotesivuista voidaan rakentaa blogityyppiset, jolloin uusi ja oikein käytettynä tehokas trendi sisältömarkkinointi saa hyvän alustan.

Vaikka yrityksellä omat nettisivut ovat kunnossa, kuten moni sanoo, silmiä voi avata uusille trendeille. Kenties kilpailija on jo askelen edellä.

Karrikoiden: "Asiantuntija ei tiedä kaikesta jotain, vaan jostain kaiken".

Asiantuntija-asema otetaan spesialisoitumalla ja osoittamalla se suurelle yleisölle.

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, erikoistuminen, asiantuntijuus, ydinosaaminen, asiantuntijapalvelu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini