Lean, hukka ja sen poistaminenKeskiviikko 16.12.2015 - Kari Vahtolammi
Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, asiakasarvo |
Laatua, leania vaiko asiakasarvoaTiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi
Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi |
Ajattele aina yksinkertaisimman mukaanTiistai 29.9.2015 - Kari Vahtolammi
Eli kun lähdetään puhumaan työstökoneiden hienouksista ja prosesseista, niin unohdetaan tuotannon perusasia. Eli unohdetaan, että tarkoitus on tehdä tuotteita. Ja jotenkin olen aina käsittänyt, että leanissa kiinnitetään huomiota tuotantoon ja siihen mitä valmistetaan. Eli tehdään vain työvaiheita, jotka lisäävät asiakasarvoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, start up, lean start up, prosessi, arvo, asiakasarvo |