Lean ja myynnin johtamisen taitoKeskiviikko 28.9.2022 - Heikki Luoma Amerikkalaisen Eric Riesin kirja The Lean Startup oli menestys. Yksi kirjan sanomista on nopeat kokeilut. Tehdään nopeasti ja testataan toimiiko, opitaan ja päätetään jatkosta. Voi olla, että suomalainen Supercell käyttää samoja oppeja. Ainakin sen toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan peliyhtiö hylkää toimimattomat pelit nopeasti. Yhtiö on tappanut useita peliprojekteja ennen osumistaan jättimenestyspeliin. |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, lean, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, myyntityö |
Lean, hukka ja sen poistaminenKeskiviikko 16.12.2015 - Kari Vahtolammi Leanissa yksi pääperiaatteista on hukan poistaminen. Kaikki mikä ei lisää asiakasarvoa on hukkaa. Mutta mikä on hukka, jonka voi poistaa prosessista, jossa kaikki osaset ovat tarpeellisiä. Yksi tapa on katsoa prosessia tekijöiden näkökulmasta, mutta toinen on katsoa samaa prosessia asiakkaan katsantokannalta. Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, asiakasarvo |
Turha byrokratia pois - ajatuksia leanistaKeskiviikko 2.12.2015 - Kari Vahtolammi Olen seurannut muutaman päivän Petri Hollmenin Perjantaikokki-blogia, jossa hän kritisoi työsuojelutarkistusta ja sen pikkutarkkuutta. Teksti on kyllä osin kirjoitettu kieliposkessa, mutta takana on mielestäni ihmettelyä myös siitä miksi määrättyjä rutiineja pitää noudattaa. Tekstin eräässä kommentissa yksi lukijoista puhuu myös lean managementista ja mainitsee sen olevan huonon byrokratian poistoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, byrokratia |
Laatua, leania vaiko asiakasarvoaTiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi Softapuolella aika usein annetaan ymmärtää, että laatu ja lean kuuluvat olennaisena osana yhteen. Toisaalta tehtaalla lean ja laatu eivät kuulu yhteen vaan laatua mitataan ja synnytetään vaikkapa six sigman avulla. Ja leanilla synnytetään asiakasarvoa. Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi |
Ajattele aina yksinkertaisimman mukaanTiistai 29.9.2015 - Kari Vahtolammi Joskus kun käyn ekskursioilla tuotantolaitoksissa, niin pohdin sitä että miksi puhutaan yhtäaikaa hienoista prosesseista, huipputeknisistä työstökoneista ja leanista samassa lauseessa. Jotenkin tuo särähtää omaan korvaan. Eli kun lähdetään puhumaan työstökoneiden hienouksista ja prosesseista, niin unohdetaan tuotannon perusasia. Eli unohdetaan, että tarkoitus on tehdä tuotteita. Ja jotenkin olen aina käsittänyt, että leanissa kiinnitetään huomiota tuotantoon ja siihen mitä valmistetaan. Eli tehdään vain työvaiheita, jotka lisäävät asiakasarvoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, start up, lean start up, prosessi, arvo, asiakasarvo |