Blogin arkisto

Laatua, leania vaiko asiakasarvoa

Share |

Tiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgSoftapuolella aika usein annetaan ymmärtää, että laatu ja lean kuuluvat olennaisena osana yhteen. Toisaalta tehtaalla lean ja laatu eivät kuulu yhteen vaan laatua mitataan ja synnytetään vaikkapa six sigman avulla. Ja leanilla synnytetään asiakasarvoa.

Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika.

Lean tarkoittaa oikeastaan sitä, että prosessissa ei ole turhia työvaiheita. Eli kaikki vaiheet lisäävät tuotteen asiakasarvoa. Eli kääntäen, kaikki hukat on poistettu.

Mitä sitten six sigma on lyhyesti. Käytännössä puhutaan prosessista, jossa keskitytään laatuun ja ongelmien poistamiseen. Eli sen tarkoituksena on vähentää hukkaa ja virheitä vakiomalla prosessia. Eli pyritään minimoimaan tuotteen valmistamisessa tapahtuvaa vaihtelua.

Six sigma keskittyy laatuun. Eli sen tarkoituksena on tuottaa tasalaatuista tuotetta Ja tasalaatuiseen kuuluu myös vakioitu tuottamisaika.

Eli softanvääntäjät usein puhuvat leanista ja laadusta samassa lauseessa. Mutta heidän pitäisi osata erottaa, että leanin tarkoitus on luoda nopeutta prosessiin ja laatu syntyy esimerkiksi erilaisten kypsyysmallien (esim. CMMI) mukaan.

Lean pähkinänkuoressa:

  • Tavoite
    • Hukan poistaminen
    • Arvon lisääminen
    • Läpimenoajan lyhentäminen
  • Soveltaminen
    • Arvoketjun tunnistaminen
    • Lisäarvojen tunnistaminen
    • Toimii imuperiaatteella
    • Täydellisyyteen pyrkiminen
  • Arvoketjun hallinta

Six Sigma pähkinänkuoressa

  • Tavoite
    • Prosessin vakionti
    • Vaihtelun vähentäminen
  • Soveltaminen
    • Määrittele
    • Mittaa
    • Tutki
    • Paranna
    • Vakio
  • Ongelmien ratkaisu

Softanvääntämisestä ja leanista puhuttaessa on hyvä muistaa, että lean kohdistuu siihen, että asiakasarvo kasvaa. Laatujärjestelmät siihen, että prosessi on mahdollisimman tasalaatuinen.

Softaa vääntäessä ja leanista puhuessa on hyvä muistaa, että lean- ajattelun avulla pyritään kehittämään arvoketjua. Eli prosessin tarkoitus tuottaa arvoketju, jonka jokainen työvaihe kasvattaa tuotteen asiakasarvoa. Ja laatu synnytetään samoin kuin muuallakin eli laatutyökaluilla. Jossain muualla puhutaan Six Sigmasta eli systemaattisesta menetelmästä.

Kuhan pohdin, Kari…

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini