Blogin arkisto

Henkilökuntaa ei kiinnosta

Share |

Keskiviikko 26.10.2011 - Olli Linjala


Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman tai muun syyn takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa!

Kun yrityksen koko henkilökunnalle tarjotaan mahdollisuutta löytää ajatuksia oman työyhteisönsä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kehittämiseen, vaikka aivan ilmaiseksi, niin vastauksena usein on, että porukka ei kiinnostunut asiasta. Kenen pitää silloin katsoa peiliin ja pitkään?

Onko yrityksessä mitään muuta toimintaa kuin jokaisen ihmisen yksilösuoritus? Onko kenelläkään muuta turvaa kuin terve toiminnan tulos? Voiko jaksamisesta, onnistumisen halun ylläpidosta, samaan hiileen puhaltamisesta ja taloudellisesta tuloksesta vastata kukaan muu kuin yrityksen henkilökunta? Missä vika? Työntekijöissä vai yrityksen johtajissa?

"Ei vois vähempää kiinnostaa"

Työyhteisöissä kuultuja lausumia, jotka ovat tosia:

- Vaikka tulipalo syttyisi niin en soittaisi palokuntaa paikalle, sanoi yli 20 vuotta talossa ollut aivan kunniallinen ihminen. Tässä yrityksessä johtajat vaihtuvat tiheään.

- Tiedän,  miten susien määrää saataisiin vähennettyä ainakin puolella, mutta en kerro vaikka polvillaan tultaisiin rukoilemaan, totesi luottamuksensa menettänyt ja loukattu ikkunantekijä. Susia yli 100 000 euroa vuodessa.

- Siinä on niille perkeleille asennetta tarpeeksi kun annan taas tänään tilipussin, vastasi yritysjohtaja. Yksi tuotantoyksikkö lopetettu ja kaksi muuta toimii kiikun kaakun.

- Olen ehdottanut parannuksia työmenetelmiin, mutta ketään ei kiinnosta, joten en enää viitsi, lausui huippuunsa koulutettu ammattilainen. Vei saamansa tiedon ja taidon kilpailijan käyttöön, ja siellä ideat on hyödynnetty.

Vastaavia lausumia on satoja. Niitä kuulee joka päivä, kun vain viitsii olla kiinnostunut.

Huolestuttavaa

Mitä hyötyä yrityksen toiminnalle on sellaisista ihmisistä, joita yllämainitut asiat eivät kiinnosta? Vastaus on: ei yhtään mitään. Ei missään organisaation ruudussa. Jokaisen johtajan ja jokaisen luottamusmiehen tärkein tehtävä on ylläpitää koko henkilökunnan kiinnostus oman työyhteisön kehittymisestä sen kaikilla alueilla.

Yksikään ammatistaan ylpeä ja kunnianhimoinen ammattilainen ei anna työkalujensa ruostua. Missä on johtajien ammattiylpeys? Onnistumisen himo ja näyttämisen tahto. Kun henkilökunnalta katoaa innostus, kehittämisen halu, vastuun kantaminen yhteisistä asioista, luottamus tai jopa terveys, niin silloin pitää hävetä johtamistaitoa. Täydellistä epäonnistumista, luottamuksen pettämistä.

Vain hyvinvoiva henkilökunta voi luoda jatkuvuutta

Ei ole ihme, jos työpaikat katoavat alta kun ihmiset voivat huonosti. Jokaisen ihmisen tulee vaatia onnistumiselleen edellytyksiä. Tietoa, taitoa ja osaamista on riittävästi, kysymys on asenteista.

Eri asioista syntynyt kielteisyys tuhoaa hyvinvoinnin. Jokainen haluaa kokea turvallisuuden tunnetta, kokea huolenpitoa ja välittämistä. Se on hyvinvoinnin kannalta paljon tärkeämpää kuin raha. Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin taloudellinen tulos on taattu! Poissaolotilasto on oiva mittari.

Kun tutustuu hyvin menestyviin ja hyvinvoiviin yrityksiin, niin kaikille niille on yhteistä henkilökunnasta välittäminen, avoimuus ja luottamus. Niissä yrityksissä ihmiset haluavat onnistua, kantaa vastuuta ja huolehtivat kanssaihmisistä. He nauttivat onnistumisista, niin omista kuin muidenkin. He kokevat yhteenkuuluvuutta ja ammattiylpeyttä.

Kuka johtaa työyhteisön ihmisiä, vai johtaako kukaan?

Olli Linjala

Avainsanat: Olli Linjala, henkilökunta, kehittäminen, työyhteisö, johtajuus, esimies, kuunteleminen, kannustus, luottamus, hyvinvointi, kielteisyys, onnistuminen, johtamistaito


Kommentit

27.7.2009 14.48  Tekninen myyjä

3-vuotta teknistämyyntiä, 2 työnantajaa ja taas työpaikanvaihto mielessä, koska kukaan ei tosiaan johda, saatikka osaa johtaa!!?
Onko tämä joku myyntialan ongelma? Pesiytyykö myynnin johtoon kaikki taidottomat luuserit joille oman egon pönkitys on tärkeintä! Ennen ison N:n palveluksessa ja tällästä paskaa ei tarvinnut kestää koskaan!!
En ihmettele että ei myyntiala kiinnosta kun asenteet ja käytännöt työntekijää kohtaan ovat mitä ovat !!

Kohta entinen myyntimies-

27.7.2009 16.40  Kenen pitää johtaa?

Myyjänhän pitäisi johtaa itse itseään. Tietysti jos ei anneta edes työkaluja niin ymmärrän.

28.7.2009 10.24  Kohta entinen myyntimies-

Vuodatukseen voisi lisätä vielä alan mainetta pilaavat bruttoprovisio yms. firmat joissa riski työnnetään työntekijälle!
Nämä firmat löytyvät mol.fi palvelusta helposti seuraamalla kuinka usein hakevat työvoimaa -> koko ajan...

28.7.2009 11.37  Pauli Vuorio

Tuija Rummukainen on kirjoittanut kirjat Huppumyyjien ominaisuudet ja tositarinoita sekä huippumyyjä.
Hän on haastatellut myynnin huippuja eri aloilta Suomessa. Huippumyyjien tunnusmerkit toistuvat uudelleen ja uudelleen riippumatta alasta tai alueesta, jossa myyjä työskentelee.
1. Asenne
2. Ajankäytön hallinta / tavoitteelisuus
3. Myyntiesittelytaidot
4. Tuotetietous
5. Ulkoinen olemus
6. Uusasiakashankinta
7. Kyky tulla toimeen erilaisten
persoonien kanssa.
8. Kaupanpäätöstaidot.

Nämä kaikki ovat sellaisia, joihin voi itse vaikuttaa. Näitä taitoja voi kehittää itsessään, jos niin haluaa.

Useat huiput toimivat puhtaasti provisiolla.

Tietysti nämä huiput voivat myös nykyään valita työpaikkansa.

Myynti onkin aina tuloslaji, oli palkkaus sitten mikä tahansa. Myyjän tehtävänähän on tehdä myyntiä. Myyntitulosta.

Työsuhteissa vähintään työlaki kuitenkin säätelee palkkausta, mitä se voi olla ja missä muodossa, millä ehdoin.

Pauli Vuorio
Myyntitaidon käsikirjan kirjoittaja

28.7.2009 13.54  Kohta entinen myyntimies-

Kirja löytyy hyllystä useaan kertaan luettuna ja sinun kirjasi ostan seuraavaksi!

3.8.2009 13.02  JK

Syitä pahoinvointiin ja huonoihin tuloksiin löytyy niin sysistä kuin sepistäkin. Vaikka henkilöstö olisi kuinka motivoitunut ja kiinnostunut kehittämään yritystä yhdessä, niin eipä se paljon auta jos johto hankaa vastaan. Ja toisinpäin tietysti myös, paha on johdon nostaa yhteishenkeä, jos työntekijöillä ei ole siihen halua. Asenteista kai siinä aina on kyse.

26.10.2011 11.11  Hevimies

Eräs yhtiö jossa on 2 kertaa vuodessa YT neuvottelut.

HR järjestää työntekijöille jatkuvasti kaikkea työhönliittymätöntä hömppää joka kuluttaa työaikaa ja usein myös sijoittuu työn ulkopuoliselle ajalle.

Itse en periaatteesta osallistu tietoiseen
miinus merkkisen tuloksen luontiin, kun samaan aikaan pistetään pihalle + merkkisen tuloksen luojia.

Kun yhtiö haluaa vielä tunkea vapaa-aikaani tälläisiä "yhteishenkeä parantavia" juttuja niin ei voisi vähempää kiinnostaa.

26.10.2011 11.36  Pauli Vuorio

On huono juttu, että koulutus tai muu tilaisuus järjestetään työntekijän muutoin ollessa vapaana, eli hänen vapaa-ajalleen.
Vielä pahempi juttu on, että tilaisuus on työajalla ja henkilö ei tule sinne ja mikä vielä pahempaa johtoa ei ole paikalla.
Tällöin poissaolijoiden on mahdoton tietää onko tilaisuus hömpää, hänhän tuomitsee oikeasti asian antia etukäteen ja jälkikäteen etsii todisteita, ettei oliskaan kannattanut mennä, vaikka muutoin asia olisi saattanut olla täysin päinvastoin.
Yhteisiä asioita ja yhteishenkeä voi luoda vain niin, että kaikki osallistuvat. Valitettavasti eniten koulutusta tarvitsevat ovat useimmiten pois näistä ja asiat ei korjaannu. Tarvitaan oikea ohjelma, auktoritäärinen kouluttaja, asian esittäjä ja osallituminen niin, että koskee kaikkia.
Täysin erilaisia asioita ei kannata pitää samassa palaverissa ja tilanne ja yleisö pitää ottaa huomioon.
Myös alaistaitoja tarvitaan, käytännössä siinä tärkein asia on avoin mieli.
Koulutus tai tilaisuus ei ole aina tarkoitus miellyttää, myutta osallistujan täytyy saada tuntea saavansa jotain. Jopa silloin, kun negatiivisia asioita käsitellään.
Tilaisuuden alku ja loppu ovat merkittäviä asioita, mistä lähdetään liikkeelle ja miten asiat menevät tajuntaan. Tämä on monimuotoinen arvostus kysymys.
Tällaiset tilaisuudet kannattaakin suunnitella yleisön mukaan, eikä puhujien mukaan ja ylipäätään kannattaa suunnitellla. Suunnittelematta , halvalla ja ajattelematta voi olla parempi ettei tilaisuutta olisikaan vaan asiat hoidetaan muulla tavoin. HYvä tilaisuus taas saa vastentahtoisen ja vihamielisenkin yleisön tyytyväiseksi tilaisuuteen, vaikka asiat olisikin vakavia.
Tärkeää olisi edes joskus nauraa yhdessä, ehdä yhdessä, muutoin organisaatiossa on pelkkää suoritusta ja pelkät surotukset eivät riitä. Asiat voi hoitaa tismalleen, mutta silti yhteistyökumppanista, asiakkaasta tai työkaverista voi tuntua hunolta. Eikö ole erikoista? Näin se vaan menee.
Ollin oppeja tässäkin kommentissa.
Kaikkein parasta on kun jokainen tuntee pääasiassa johtavansa itse itseään ja fiilis on mahtava. Tällöin ne muutokset mitä tulee voidaan ottaa ainakin kevyemmin .
vastaan. Aina ei ole helppoa ja tulee huonoja asioita vastaan, mutta miten niihin suhtaudumme?
Jos tilaisuus joudutaan kuitenkin järjestämään työntekijän vapaa-ajalle ja muuta mahdollisuutta ei ole, niin siitä pitäisi palkita vähintään vastaavana vapaa-aikana tai niin hyvin muutoin, jotta sinne menee mielellään. Pitää ainakin välttää aina vastentahtoista ja väkisin meininkiä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini