Henkilökuntaa ei kiinnostaKeskiviikko 26.10.2011 - Olli Linjala Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman tai muun syyn takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Kun yrityksen koko henkilökunnalle tarjotaan mahdollisuutta löytää ajatuksia oman työyhteisönsä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kehittämiseen, vaikka aivan ilmaiseksi, niin vastauksena usein on, että porukka ei kiinnostunut asiasta. Kenen pitää silloin katsoa peiliin ja pitkään? Onko yrityksessä mitään muuta toimintaa kuin jokaisen ihmisen yksilösuoritus? Onko kenelläkään muuta turvaa kuin terve toiminnan tulos? Voiko jaksamisesta, onnistumisen halun ylläpidosta, samaan hiileen puhaltamisesta ja taloudellisesta tuloksesta vastata kukaan muu kuin yrityksen henkilökunta? Missä vika? Työntekijöissä vai yrityksen johtajissa? "Ei vois vähempää kiinnostaa"Työyhteisöissä kuultuja lausumia, jotka ovat tosia: - Vaikka tulipalo syttyisi niin en soittaisi palokuntaa paikalle, sanoi yli 20 vuotta talossa ollut aivan kunniallinen ihminen. Tässä yrityksessä johtajat vaihtuvat tiheään. - Tiedän, miten susien määrää saataisiin vähennettyä ainakin puolella, mutta en kerro vaikka polvillaan tultaisiin rukoilemaan, totesi luottamuksensa menettänyt ja loukattu ikkunantekijä. Susia yli 100 000 euroa vuodessa. - Siinä on niille perkeleille asennetta tarpeeksi kun annan taas tänään tilipussin, vastasi yritysjohtaja. Yksi tuotantoyksikkö lopetettu ja kaksi muuta toimii kiikun kaakun. - Olen ehdottanut parannuksia työmenetelmiin, mutta ketään ei kiinnosta, joten en enää viitsi, lausui huippuunsa koulutettu ammattilainen. Vei saamansa tiedon ja taidon kilpailijan käyttöön, ja siellä ideat on hyödynnetty. Vastaavia lausumia on satoja. Niitä kuulee joka päivä, kun vain viitsii olla kiinnostunut. HuolestuttavaaMitä hyötyä yrityksen toiminnalle on sellaisista ihmisistä, joita yllämainitut asiat eivät kiinnosta? Vastaus on: ei yhtään mitään. Ei missään organisaation ruudussa. Jokaisen johtajan ja jokaisen luottamusmiehen tärkein tehtävä on ylläpitää koko henkilökunnan kiinnostus oman työyhteisön kehittymisestä sen kaikilla alueilla. Yksikään ammatistaan ylpeä ja kunnianhimoinen ammattilainen ei anna työkalujensa ruostua. Missä on johtajien ammattiylpeys? Onnistumisen himo ja näyttämisen tahto. Kun henkilökunnalta katoaa innostus, kehittämisen halu, vastuun kantaminen yhteisistä asioista, luottamus tai jopa terveys, niin silloin pitää hävetä johtamistaitoa. Täydellistä epäonnistumista, luottamuksen pettämistä. Vain hyvinvoiva henkilökunta voi luoda jatkuvuuttaEi ole ihme, jos työpaikat katoavat alta kun ihmiset voivat huonosti. Jokaisen ihmisen tulee vaatia onnistumiselleen edellytyksiä. Tietoa, taitoa ja osaamista on riittävästi, kysymys on asenteista. Eri asioista syntynyt kielteisyys tuhoaa hyvinvoinnin. Jokainen haluaa kokea turvallisuuden tunnetta, kokea huolenpitoa ja välittämistä. Se on hyvinvoinnin kannalta paljon tärkeämpää kuin raha. Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin taloudellinen tulos on taattu! Poissaolotilasto on oiva mittari. Kun tutustuu hyvin menestyviin ja hyvinvoiviin yrityksiin, niin kaikille niille on yhteistä henkilökunnasta välittäminen, avoimuus ja luottamus. Niissä yrityksissä ihmiset haluavat onnistua, kantaa vastuuta ja huolehtivat kanssaihmisistä. He nauttivat onnistumisista, niin omista kuin muidenkin. He kokevat yhteenkuuluvuutta ja ammattiylpeyttä. Kuka johtaa työyhteisön ihmisiä, vai johtaako kukaan? Olli Linjala |
Avainsanat: Olli Linjala, henkilökunta, kehittäminen, työyhteisö, johtajuus, esimies, kuunteleminen, kannustus, luottamus, hyvinvointi, kielteisyys, onnistuminen, johtamistaito |
|
27.7.2009 16.40
Kenen pitää johtaa?
Myyjänhän pitäisi johtaa itse itseään. Tietysti jos ei anneta edes työkaluja niin ymmärrän. |
28.7.2009 10.24
Kohta entinen myyntimies-
Vuodatukseen voisi lisätä vielä alan mainetta pilaavat bruttoprovisio yms. firmat joissa riski työnnetään työntekijälle! |
28.7.2009 11.37
Pauli Vuorio
Tuija Rummukainen on kirjoittanut kirjat Huppumyyjien ominaisuudet ja tositarinoita sekä huippumyyjä. |
28.7.2009 13.54
Kohta entinen myyntimies-
Kirja löytyy hyllystä useaan kertaan luettuna ja sinun kirjasi ostan seuraavaksi! |
3.8.2009 13.02
JK
Syitä pahoinvointiin ja huonoihin tuloksiin löytyy niin sysistä kuin sepistäkin. Vaikka henkilöstö olisi kuinka motivoitunut ja kiinnostunut kehittämään yritystä yhdessä, niin eipä se paljon auta jos johto hankaa vastaan. Ja toisinpäin tietysti myös, paha on johdon nostaa yhteishenkeä, jos työntekijöillä ei ole siihen halua. Asenteista kai siinä aina on kyse. |
26.10.2011 11.11
Hevimies
Eräs yhtiö jossa on 2 kertaa vuodessa YT neuvottelut. |
26.10.2011 11.36
Pauli Vuorio
On huono juttu, että koulutus tai muu tilaisuus järjestetään työntekijän muutoin ollessa vapaana, eli hänen vapaa-ajalleen. |
3-vuotta teknistämyyntiä, 2 työnantajaa ja taas työpaikanvaihto mielessä, koska kukaan ei tosiaan johda, saatikka osaa johtaa!!?
Onko tämä joku myyntialan ongelma? Pesiytyykö myynnin johtoon kaikki taidottomat luuserit joille oman egon pönkitys on tärkeintä! Ennen ison N:n palveluksessa ja tällästä paskaa ei tarvinnut kestää koskaan!!
En ihmettele että ei myyntiala kiinnosta kun asenteet ja käytännöt työntekijää kohtaan ovat mitä ovat !!
Kohta entinen myyntimies-