Blogin arkisto

Kill Your Darlings

Share |

Torstai 6.6.2013 - Maarit Balac


maaritbalac.jpgOma luomus on rakas, se on selvää, olipa sitten kyse lastentarvikkeista, ledvaloista tai pihavajoista.

Rakkaus "omaan lapseen" on erityisen vahvaa kun kyseessä on oma innovaatio, itse kehitetty ja valmistettu.  Mutta myös ihan palkkatyössä oleva myyjä usein ihastuu tuotteiden hienouksiin, mikä sinällään on hienoa. Aito usko myymiensä tuotteiden erinomaisuuteen näkyy vilpittömänä intona asiaa kohtaan. Intohimo saakin roihuta täysillä jos myyt tuotteesi suoraan kuluttajalle, sen sijaan jos tarjoat tuotteitasi jälleenmyyjälle tai muille yritysasiakkaille, niin tarvitset lukuja ja faktoja.

Miten niin?  Eikö jo pitkää ole paasattu että myös B2B asiakkaiden ostopäätöksiin vaikutetaan tunteilla ja mielikuvilla?  Kyllä, mutta ne eivät välttämättä ole samoja asioita jotka ovat sinulle rakkaimpia.  Asiakkaan tunteisiin vaikutetaan ennen kaikkea rahalla ja turvallisuudella.

Raha= tuotteen hinta, kate, kokonaiskustannus, jne.

Turvallisuus= luotanko tähän myyjään tai yritykseen, minkälaisen riskin otan jos ostan tältä, onko tuote varmasti testattu, onko tälle tarvetta, tuleeko pomolta, kollegoilta, loppuasiakkailta kritiikkiä, jne.

Ostajalle tuotteesi on vain yksi muiden joukossa, joten hylkää sinäkin rakkaasi hetkeksi ja anna ostajalle niitä faktoja joiden perusteella hän tekee päätöksen. 

Kun haluat tietää miten jälleenmyyjä ostaa, ota yhteyttä.

Maarit Balac
BalaCon Oy
www.balacon.fi

Avainsanat: Maarit Balac, myynti, ostaminen, jälleenmyyjä, ostopäätökseen vaikuttaminen


Kommentit

12.6.2013 19.47  Pasi

Hyvin sanottu. Kommenttisi oman tuotteen rakkauteen on pelottavan totta.

Asiakkaat ostavat vasta kun he tuntevat olonsa turvalliseksi. Olen silti hieman erimieltä kanssasi siitä miten yritysasiakkaat ostavat.

Viimeisin kuulemani loistava ohjenuora meni jokseenkin näin: "Ensin myyjä myy itsensä, sitten yrityksensä, ja vasta tämän jälkeen hän voi myydä sen mitä on myymässä". N.N.

Asenne, innostus ja tarina voivat olla ainoita keinoja, joilla pääsee yli ja ohi niistä asioista, joihin ei itse pysty suoraan vaikuttamaan...

Loistava juttu silti. Kiitos Maarit!

12.6.2013 21.34  Maarit Balac

Aivan totta Pasi, ei kaikkiin yritysasiakkaisiin päde sama lähestymistapa. Työkseen ja otona ostavien ero tulee siitä kun ostajalle syntyy työhönsä eli ostamiseen rutiini toisella lailla kun henkilölle joka satunnaisesti ostaa yritykselle vaikkapa koulutusta.

Ammattiostajalle kehittyy tapa arvioida tarjontaa nopeasti ja tehokkaasti koska hän kohtaa tuotteiden tai palveluiden tarjoajia lähes päivittäin. Silloin ?Ensin myyjä myy itsensä, sitten yrityksensä?? rooli jää vähemmälle.

Koulutuksissani olen kuullun pari kertaa myyjältä kommentin että homma sujuu hyvin jos vaan voi välttää ostajaa, eli tarjota tuotteita tai palveluita yrityksessä jonkun muun henkilön kautta

Jotta tästä ei synny virheellistä tulkintaa siitä että ammattiostajat toimivat robottimaisen laskelmoivasti, niin toki nuo mainitsemasi asenne ja innostus ovat tärkeitä olipa asiakkaana kuka tahansa.

Hyvä kun kommentoit niin tuli tarkennettua se että kaikkia asiakkaita ei pidä lähestyä samalla sapluunalla.

12.6.2013 22.35  Pedro K

Riippuu mitä myy ja kenelle.Jos myyt kauppiaille, ei ostajaa kannata vältellä, vaan päinvastoin.

13.6.2013 10.18  Maarit Balac

@Pedro K: kyllä, varsinkin jos kauppias= ostaja. Mitä tuotteita tai tai palveluita myyt? Onko sinulla kokemuksia myynnistä sekä keskusliike ostajille että kauppiaille, minkälaisia?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini