Blogin arkisto

Kaavoista parhain

Share |

Perjantai 9.4.2010 - Pauli Vuorio


Vaikuttamisen malleja ja kaavoja on paljon.

Tunnetuimpia on markkinointiviestinnän AIDA-kaava. Kaavan nimi tulee englannin kielen avainsanoista attention, interest, desire ja action. Eli huomio, kiinnostus, halu ja toiminta.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on kaavoista parhaimpia juuri siksi, että tehtävänä on tehdä asiat mahdollisimman helpoiksi ja yksinkertaisiksi. Kiteytys on vahvuutta ja tavoitteet ovat selviä.

AIDA myös toimii kaikkialla. Mainonnassa vastaanottajan on ensin huomattava tuote tai palvelu, kiinnostuttava siitä, haluttava sitä (hän voi haluta tuotetta tai palvelua myös siksi, että tarvitsee sitä) ja mainoksen on lisäksi saatava asiakas toimimaan, jotta kauppa syntyisi.

Kun asiakas saapuu liikkeeseen, AIDA toimii, olipa kyse sitten toiminnasta jossa myyjä ottaa aloitteen tai toiminnasta jossa aktiivisuus on asiakkaan.

Kyllä tamä toimii muuallakin, vaikka ravintolan baaritiskillä. Tosin ainakin suomalainen mies pyrkii muutaman drinkin jälkeen suoraan kolmanteen osaan.

Pelkkä AIDA ei oikeastaan riitä. Tarvitaan AIDAS, viimeinen s on satisfaction eli tyydytys, kun on kyse muunlaisesta kuin kertalaakista. Myös siinä baaritiskiesimerkissä.

Vaikka kaava on yksinkertainen ja tavoitteet selviä, on käytäntö sitten haastavampaa. Eli saada AIDAS toimimaan. Siinä vaaditaan tahtoa, halua, taitoa ja muitakin kykyjä.

AIDA ei ole amerikkalainen keksintö perimmiltään, vaan johdanne antiikin kreikan retoriikan taidoista, siitä miten ihmisiin vaikutetaan.

Pauli Vuorio

Avainsanat: Pauli Vuorio, vaikuttaminen, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, myynti


Kommentit

9.4.2010 11.11  Orvokki

=)

9.4.2010 13.42  ?

:D


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini