Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola Palaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä. Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. Samaan hengenvetoon muistutan myyjää siitä, että ei lähetä mailia bulkisti, vaan kun asiakas tätä pyytää, myyjä kysyy, mistä tarkalleen ottaen haluat lisätietoa. Näin ollen myyjä pääsee käsittelemään asiaa jo puhelimessa ja voi laittaa laserin tarkasti mailia copy-paste –bulkkilisätietomailin sijasta. Jos myyjä pettää (pienen) lupauksen, valitettavan usein muukin lähtee yhtä helposti päin prinkkalaa. Toisen asiakkaan isompi tilaus menee prioriteettilistalla sinun tilauksen eteen siten, että sinulle luvattu aikataulu ei pidä jne.
-> Anteeksipyyntö ei riitä
-> Heidän takuunsa on yhtä tyhjän kanssa
-> Heidän lupaukset eivät pidä.
-> Ne ihmiset haluavat vain rahani. Perävalotakuu.
Olisikohan mahdollista, että joku muu olisi voinut valittaa? -> En ole jatkossa tekemissä noiden kanssa.
-> Miksi tämä on tehty näin vaikeaksi? Mikset sinä voi auttaa?
-> Miksei kukaan ota vastuuta noista?
-> Eipä tee mieli antaa palautetta noille.
-> Miksi minua pidetään panttivankina, kun haluan vain rahoilleni vastinetta?
Löydätkö listalta asioita, joihin edustamasi firma kenties syyllistyy! Perälautaa kiinni vaan!
Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |