Blogin arkisto

Opiskelua elämää vai tenttiä varten

Share |

Tiistai 1.4.2014 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgIstuin aamulla tentissä ja pohdin samalla opiskelun mielekkyyttä. Kotona oli viikonloppuna juteltu siitä, että onko asian ymmärtäminen ja mahdollisuus soveltaa omaan elämään tärkeämpää kuin arvosana. Ja ainakin itse opiskelen siksi, että saan uutta tietoa tukemaan omia tietojani ja ehkä arvojanikin.

Mutta taasen aamulla mietin opiskelun mielekkyyttä. Tentin tekijä taisi taasen olla mennyt sieltä missä aita on matalin, eli pyrki tenttaamaan sitä, onko materiaali sisäistetty nippelitasolla sen sijaan että tarkistaisi asian ymmärtämystä.

Ja samalla alan hiljalleen ymmärtää dippainsinöörien mielenlaatua. Eli tärkeintä opiskelussa on muotoseikat, oikea referointi ja nippelitiedon osaaminen. Eikä suinkaan kokonaisuuksien ymmärtäminen. Jos neljän (4) opintopisteen kurssilla painotus on nippelitiedon osaamisessa ja pisteen saa tyhjästä vastauksesta, niin mikäköhän on opiskelun mielekkyys niille, jotka haluavat aidosti oppia uutta.

koru.jpg

Tyypillinen tenttikysymys oli seuraavanlainen: "Puuttuuko BCG- matriisista apina, koira, lehmä vai mitä?". En oikein saa kysymykselle mitään mutta viitekehystä aikaiseksi kuin sen, että halutaan tarkistaa kurssikirjan tai luentomonisteiden lukeminen. Kuitenkin opetuksen pitäisi mielestäni aina olla soveltavaa ja ajatuksia herättävää. Ja sen kautta saada jonkin asteinen muistijälki asiaan.

Muistintutkijatkin puhuvat usein siitä, että ihminen oppii huonommin sanalistoja kuin reagoimaan sanaan tekstin sisällä. Eli monesti puhutaan, että sanalistasta saatetaan oppia esimerkiksi 10 sanaa ulkoa, mutta kuitenkin saman listan sanoja löydetään tekstistä useampikertainen määrä. Ja nytkin katselin taasen tentissä sitä, että kysyttiin yksittäisiä termejä ja lyhenteitä.

Jos asian ymmärtää ja osaa sijoittaa johonkin yhteyteen, niin oikeat termit kyllä löytyy helposti kirjallisuudesta tarvetta varten. Mutta termien osaamisella ei vielä pärjää, koska kait pitäisi ymmärtää hiukan niiden sisältöä ja käyttöä.

Mutta mitä sitä turhaan murehtimaan. Peruskurssit ajattelematta läpi ja miettimättä asiasisältöä sen tarkemmin. Pitää vain keskittyä siihen, että oppii termit ja nippelitiedot oikein. Ja sitten reaalielämässä opettelee tiedon soveltamisen työntekoon. Ja tällöin ei ole tentin loppupistemäärällä merkitystä, koska en näesen kertovan mitään osaamisen tasosta.

Kuhan pohdin,

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, opiskelu, oppiminen, koulutus, muisti


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini