18 myyntitoimintojen ongelmista kertovaa oiretta ja niiden ratkaisutMaanantai 29.12.2014 - Heikki Luoma 1 Oire: Puuttuu uusia asiakkaita joihin ottaa yhteys Ratkaisu: Asiakaskohderyhmän uudelleen määrittely ja tarvittaessa uuden asiakaskohderyhmän valinta 2 Oire: Prospektoinnin keinoja käytetään huonosti tai keinot puuttuvat Ratkaisu: Prospektointikeinojen ja työkalujen laatiminen tai muuttaminen 3 Oire: Vaikeuksia päästä samalle aaltopituudelle asiakkaan kanssa Ratkaisu: Ajatusten muutos siitä mitä myynti oikeastaan on. Kuuntelun ja asiakkaan tarpeiden tarkempi ymmärrys ennen ratkaisua 4 Oire: Kyvyttömyys saada asiakas myöntämään ongelmia tai tarpeita Ratkaisu: Asiakkaan asenteita ja tilannetta luotaavien kysymysten laatiminen ennakkoon ja kysymysten käyttäminen asiakastilanteissa 5 Oire: Yhteys liian alhaalle asiakasorganisaatiossa Ratkaisu: Ylempää yhteydenottoa varten tarvittava toimintamalli ja yhteys tarpeeksi korkeaan päättäjään 6 Oire: Keskusteltavat asiat koskevat liian alhaalla asiakasorganisaatiossa olevien henkilöiden ongelmia ja tarpeita Ratkaisu: Keskusteltavien ja esiteltävien asioiden uudelleen määrittely 7 Oire: Heikot taidot tunnistaa asiakkaan tavoitteita ja rakentaa ratkaisu Ratkaisu: Määrittää kysymykset ja tavat joilla tunnistaa asiakkaan tavoitteet ja asiakkaan kanssa tapahtuva yhteinen ratkaisun määritys 8 Oire: Neuvottelu henkilöiden kanssa, jotka eivät voi päättää Ratkaisu: Kaikkien ostoon liittyvien asiakasosapuolien ja heidän rooliensa tunnistaminen 9 Oire: Tuotteen tai palvelun hyödyt perustuvat oletuksiin ja mielipiteisiin Ratkaisu: Konkreettisten käyttötilanteiden ja esimerkkitulosten laatiminen 10 Oire: Tuotteen ta palvelun käyttöönotosta johtuvaa muutosta ei huomioida Ratkaisu: Suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa muutoksen toteutus 11 Oire: Valmistautumattomuus neuvotteluihin Ratkaisu: Valmistautuminen ja neuvottelujen suunnittelu 12 Oire: Liian aikaisia yrityksiä päättää kauppa Ratkaisu: Auttaa asiakasta tekemään päätös johdattelemalla käsittelemään päätöksessä tarvittavat asiat 13 Oire: Myyntiaktiviteetit kohdistuvat asiakkaisiin joiden myyntihankkeet eivät etene Ratkaisu: Laatuluokittaa asiakkaiden tilanne ja luopua niistä, jotka eivät ole asiakkaita 14 Oire: Keskittyminen asiakassuhteiden ylläpitoon Ratkaisu: Myyntisuppilon siivoaminen paikoilleen jääneistä myyntihankkeista ja prospektoinnin aktivoiminen 15 Oire: Myyntitiimin sekava ilmapiiri Ratkaisu: Keskittyminen uusien asiakkaiden prospektointiin ja kauppojen solmimiseen 16 Oire: Liian paljon myyjiä, jotka työllistävät toinen toisensa Ratkaisu: Myyjien asiakastehtävien lisääminen tai myyjien vähentäminen 17 Oire: Myyntiä jarrutetaan kun tilauskirjat ovat täynnä ja kiihdytetään kun tilauskirjat ovat tyhjät Ratkaisu: Kun tilauskirjat täynnä, keskittyminen prospektointiin. Kun tilauskirjat tyhjenenevät keskittyminen myyntisuppilossa olevien kauppojen päättämiseen 18 Oire: Tarjous sisältää tuotteen tai palvelun kuvauksen Ratkaisu: Tarjous sisältää asiakkaan ratkaistavat asiat loogisesti jäsenneltynä toimitettavan ratkaisun suhteen Heikki Matias Luoma |
|
Kiitos tästä.