Blogin arkisto

Analyysi ja audit avuksi myyntitoiminnan ongelmiin

Share |

Maanantai 14.10.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgJos yrityksessäsi on puutteita myyntitoiminnassa, niin toiminnan analyysi ja audit voi olla ratkaisu.

On joukko inhimillisiä tekijöitä, jotka vaikeuttavat yrityksen johdon mahdollisuuksia kehittää myyntitoimintaa yrityksen sisäisin voimin.

Sisäinen myyntitoiminnan kehittäminen kärsii osallisten egoista.

Isot egot pyrkivät suojelemaan itseään kuvitelluilta tai todellisilta uhilta ja käyttämään tilaisuutta nostaakseen omaa asemaansa yrityksen menestyksen kustannuksella.

Äänekkäimmät henkilöt dominoivat keskustelua ja määräävät suunnan, vaikka hiljaisimmat saattavat omata parhaat ideat, mutta ne eivät pääse esille ilman ulkopuolista objektiivista arviointia.

Muutos on samalla uhka ja mahdollisuus henkilöille, ja ne määrittävät miten he suhtautuvat järkeviinkin ehdotuksiin, jolloin ehdotuksia ei käsitellä objektiivisesti yrityksen menestyksen kannalta vaan subjektiivisesti henkilökohtaisten tavoitteiden perusteella.

Toiminnan kehittäminen kärsii helposti sisäisestä poliittisesta pelistä, jossa muita mollataan ja pilataan yhteistyön ilmapiiri.

Objektiivisella ulkopuolisen asiantuntijan analyysistä ja auditoinnista saat todelliset toimivat parannusehdotukset.

Asiakkaamme ovat saaneet objektiivisista myyntitoiminnan analyyseistä ja auditeista:

* Helpotus myyntitoiminnan järjestelmällisyyden puutteeseen

* Poistaa epävarmuuden myyntitoiminnan kehittämisen suunnasta

* Ratkaisee siirtymisen tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin

* Yhtenäistää myynnin tavat toimia

* Nostaa myynnin kasvuun

* Tekee myyntitoiminnasta johdettavaa ja strategiaa toteuttavaa

* Poistaa erimielisyyksiä ja luo pohjan yhteistyölle ja vastuunkannolle

Jotkut asiakkaani ovat yrittäneet myynnin toimintamallin muutosta vuosia epäonnistuen kerta toisensa jälkeen. Avullani he ovat saaneet selvyyden keskeisistä muutosta kaipaavista seikoista vain viikoissa ja toteuttaneet muutokset muutamassa viikossa ja kuukaudessa.

Asiakkaiden tuloksina on ollut mm. yrityksen historian paras voitto, katteen ja myynnin kasvu ja henkilökunnan innostus.

Analyysi luo pohjan tehtäville myynnin toimintamallin muutoksille ja kehittämistoimenpiteille. Muissa yrityksissä toimenpiteet ovat kohdistuneet muun muassa myyntitoiminnan organisaatioon, myyntitoiminnan tavoiteasetantaan, toteutukseen ja seurantaan (rakennettu johtamisjärjestelmä), palkkaukseen, myyntikäyntien sisältöön, tapaan kehittää vanhoja asiakkuuksia ja toimintamalliin uusien asiakkaiden löytämiseksi.

Lisää myyntitoiminnan analyysista ja auditista saat klikkaamalla tästä.

Arvostan, jos haluat antaa palautetta tai oman mielipiteesi alla olevaan kommenttikenttään tai lähetä minulle s-postia.

JAA artikkeli LinkedInissä kavereillesi!

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, analyysi, audit, auditointi, ongelmanratkaisu, johtaminen, myynti


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini