Ruskean kielen sijaan toimintaa - ja vieläpä yhteistyötoimintaa!Perjantai 17.10.2014 - Juha Ahola Shut up and show up! Kohdatessa liikkeenjohtajia, myyjiä, myyntijohtajia, yrittäjiä ym. smalltalkataan ja vaihdetaan käyntikortteja. Samalla on helppo lupailla suosittelevansa toisen palveluita eteenpäin ja maalailla hienoja kuvia mahdollisista yhteistyömahdollisuuksista, mutta kuten tiedämme, puheet jäävät lähes aina vain puheiksi. Kyse on pikemminkin miellyttämisestä todellisuudessa. Joskus kuitenkin kääritään hihat heti ja sovitaan asioita, eikä jätetä asioita hiljaisesti kuolemaan. PUHUMISEN SIJAAN TOIMINTAAOlen hiljaittain tutustunut erään yrityksen myyntijohtajaan, joka ei turhia lätise ja nuoleskele lämpimikseen, vaan laittaa hösseliksi niin halutessaan – heti. "Mulla vois olla sulle keikkaa tarjolla myyntivalmentamisen (*) merkeissä huhtikuussa." "Kiinnostaa kyllä, kerrotko lisää." uttelu jatkui… ja päivämäärä lukittiin. (*) Kyseessä heidän oma ydinosaamisalue. Arvatkaapa montako yhteistyöehdotusta olen saanut lämpimikseen luvattuina? Nyt törmäsin myyntijohtajaan, jolla on kanttia tehdä päätöksiä ja viedä asioita heti maaliin. Hän ei sanonut: "katellaan", "soitellaan", "palaillaan", "mietitään", "kysyn tj:ltä", "katsellaan lähempänä" jne. Näin toimiessamme säästämme molemmilta aikaa ja vaivaa, kun homma lyötiin pulkkaan! YHTEISTYÖTÄKÖ?Yhteistyöstä puhutaan paljon, mutta suuri osa yrittäjistä näkee kuitenkin ympärillään kilpailijoita. Uhka vai mahdollisuus? Moni yritysvalmentaja näkee muut valmentajat vain kilpailjoina, uhkana itselleen. Tilanteessa piilee kuitenkin mahdollisuus. Mitäpä jos tekisi kimpassa, ainakin joitakin valmennuksia? Viisaus ei asu yhdessä päässä. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä – näin on myös valmentajien osalta. Miten käy, jos tarjoat jo myytyä valmennusta toiselle valmentajalle, vaikka edes osittain (50/50)? Tämä on iso askel. Kyseinen valmentaja saattaa tuoda myös omia kontaktejaan valmennukselle ja muutoin mainostaa vastavuoroisesti. Syntyy voimakas vastavuoroisuuden periaatteeseen perustuvat halu. Givers gain! Valmentaja, jolle tarjottiin keikkaa, on varmasti hyvänä viidakkorumpuna tarjoajalle ja kenties tarjoaa takaisin. Tarinan opetus ja pointti on siinä, että kun asennoituu ympärillä oleviin toimijoihin avoimemmin, yhteistyömahdollisuuksia alkaa löytyä. Jos kaikkia pitää kilpailijoina, saa varmasti vääntää hampaat irvessä. Edellä kertomani myyntijohtaja osoittaa kaiken aikaa sen, että hän etsii mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä. Ihailen hänen tapaansa toimia ja sitä asennetta, joka huokuu hänestä. Mieti omalla kohdallasi, keitä pidät tällä hetkellä kilpalijoina välillisesti tai välittömästi? Yritä pinnistää yksi idea, miten tästä voisi kehkeytyä yhteistyön hedelmää. Niin ja vielä se, että uskallatko tehdä aloitteen, jos ideaa tulee? Yhteistyössä piilee isoja mahdollisuuksia! Uskallatko oikeasti tehdä yhteistyötä vai onko se vain höpöpuhetta trendisanan ympärillä? Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, vuorovaikutus, viestintä, yhteistyö |