Blogin arkisto

Fosforesenssi kohtaamisen jälkeen

Perjantai 12.10.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOletko joskus käynyt koulutuksella, joka innosti sinua kovasti, mutta innostua laantui nopeasti, kun palasit seuraavana päivänä työpöydän taakse? Se siitä! Olipa hyviä ja innostavia juttuja, mutta mutta…

Mitä mutta? Innostus ja energia ei siirrykään arkitoimintaan tai ympäröiviin ihmisiin. Koulutuksen vaikutus siis lässähti käsiin. Olisi riemukkaampaa, kun innostus ja energia säilyisivät pidempään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Esiintymistaidot, sosiaaliset taidot, työelämän fysiikkaa, vuorovaikutus, koulutus

Y-sukupolvi haastaa esimiesten johtamistaidot

Maanantai 17.9.2012 - Ulla Vilkman

ulla_vilkman.jpgPaljon on puhuttu Y-sukupolvesta ja sen erilaisuudesta. Joidenkin näkemysten mukaan, sukupolvi ei kuitenkaan ole mullistavan erilainen, sillä tietynlainen kapina ja vapaudenkaipuu kuuluu nuoruuteen: jokaisella sukupolvella on halu tehdä asioita toisin kuin vanhempansa. Eroja aiempiin sukupolviin kuitenkin on ja se vaatii työelämältä ja erityisesti organisaatioilta kykyä muuttua.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Ulla Vilkman, esimiestyö, johtaminen, kehittyminen, koulutus, kunnianhimo, tunneäly, vuorovaikutustaidot, y-sukupolvi

Kirja, joka toivottavasti muutti minua

Keskiviikko 5.9.2012 - Heikki Kolehmainen

heikkikolehmainen.jpgLuin juuri kirjan, jonka toivon muuttavan sekä suhdettani että suhtautumistani muihin ihmisiin loppuelämäkseni.

Kirja todistaa viimeisimpään aivotutkimukseen ja huippunsa vietyjen koejärjestelyjen avulla, kuinka me ihmiset tarvitsemme empaattisia, sosiaalisia kontakteja voidaksemme hyvin. Tämä tarve ei ole filosofinen tai aatteellisesti oikea, vaan erottamaton osa fysiologista minäämme.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Heikki Kolehmainen, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus, sosiaalinen äly, empatia, markkinatalous, markkinaehtoisuus

Tahallinen väärinymmärtäminen on taitolaji

Maanantai 13.8.2012 - Taru Jousia

tarujousia.jpgSuomessa on valloillaan tahallisen väärinymmärtämisen kulttuuri. Se ei ole eteenpäin vievää rakentavaa vuorovaikutusta, joka kasvattaa osallistujien välistä luottamusta ja uskottavuutta vaan päinvastoin – tahallinen väärinymmärtäminen vie pohjan uskottavuudelta ja luotettavuudelta. Se ei ole hedelmällistä dialogia, joka auttaa oppimaan ja ymmärtämään. Se on asenteiden ja ennakkoluulojen kyllästämien päänsisäisten mörköjen ulospäästämistä. Tahallinen väärinymmärtäminen ei pyri ymmärtämään, mitä toisella on sanottavaa. Se pyrkii vahvistamaan omaa maailmankatsomusta ja omia ennakkoluuloja. Kun tälläinen tapa viestiä ottaa pikkusormen, se vie helposti koko käden, kuten jossain Suomen kolkissa näyttää nyt käyneen.

Lue lisää »

13 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, puheviestintä, viestintä, vuorovaikutus

Vuorovaikutusvastuu

Maanantai 23.7.2012 - Pauli Vuorio

Olen suurimman osan työssäoloajastani ollut vaikuttaja-ammatissa. Siis tehtävissä, joissa tehtävänä on vaikuttaa. Ainakin pari asiaa olen oppinut. Vaikuttaja-ammateissa esimerkiksi myyjänä, esimiehenä, johtajana tai vaikka sitten päätoimittajana sanoman perustelija on vastuussa vuorovaikutuksen syntymisestä. Vastuu sanoman oikeanlaisesta perillemenosta on vaikutukseen pyrkivällä.

Lue lisää »

16 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vuorovaikutus, vastuu, työnteko, valittaminen, selittäminen, vaikuttaminen, yrittäminen

Vuorovaikutus on monimutkainen prosessi

Tiistai 1.2.2011 - Pauli Vuorio

Retoriikalla on tärkeä merkitys kaikissa tapahtumissa, joissa keskustelet ihmisten kanssa.

Et välitä vain sanoja ja merkityksiä, vaan herätät keskustelukumppanissasi monenlaisia tiedostamattomiakin tunteita. Äänensävy, äänen korkeus, puherytmi ja muut äänenkäytön osatekijät voivat joko edistää asiaasi tai kampittaa sitä. Äänesi on esiintymisen aseesi – tai heikkoutesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, viestintä, viestintätaidot, elekieli, kommunikaatio, kulttuurierot, persoonaerot viestinnässä, tulkinta, retoriikka, vuorovaikutus

Yleisohjeita myynnin maailmasta

Maanantai 31.8.2009 - Pauli Vuorio

Myynnin maailmassa ollaan vuorovaikutteisissa kontakteissa toisten ihmisten kanssa. Voisivatko myynnissä toimivat opit siten olla oppeja paljon muuhunkin? Ja pätisikö sama myös myynnissä tehtyihin virheisiin - voisivatko ne pohjimmiltaan olla samankaltaisia kuin ne, joita teemme ihmissuhteissa, liike-elämässä, työssä tai muuten elämässä?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, vuorovaikutus, ihmissuhde, asenne, asiakas, kehitys, kehittyminen

Oo mikä nainen!

Torstai 27.8.2009 - Lenita Lehtonen

- Kalatiski on suljettu, sanoo joku vieressäni.

Katson sivulle ja huomaan, että hän puhuu minulle.

- Niin on, vastaan.

Seisomme kylmätiskin edessä ja vaihdamme muutaman sanan, kunnes toivottelemme toisillemme hyvät päivät ja jatkamme matkaa.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Lenita Lehtonen, kohteliaisuus, asenne, nainen, kauppakeskus, yllätys, sinuttelu, teitittely, maitohylly, ystävyys, keskustelu, vuorovaikutus

« Uudemmat kirjoitukset