Blogin arkisto

Jos sen joku minulle kertoisi

Maanantai 15.7.2019 - Kari Vahtolammi


Useimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, tehokkuus, arvo, työaika, työvoimakustannus, työteho

Älä lähetä sitä persoonatonta mailia, vaan iske iholle nykyaikaisemmin ja henkilökohtaisemmin!

Sunnuntai 14.7.2019 - Juha Ahola

juhaahola.jpgBuukkari soittaa, mutta ei onnistu sopimaan tapaamista. Tuotteeseen/palveluun on kenties kiinnostusta, mutta kalenteri ei ole käsien ulottuvilla. Mitä tekee buukkari?

A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle.

B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sähköposti, sähköpostimarkkinointi, markkinointiviestintä, massapostitus, spämmi, spam

Kasvata itsevarmuuttasi missä tahansa asiassa tällä keinolla

Lauantai 6.7.2019 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgUseimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus

Väärä asenne on tuhoisampi kuin ammattitaidottomuus

Torstai 6.6.2019 - Olli Linjala

Kokeneemmalla on oikeus ja velvollisuus ohjata sekä opastaa ammatillisissa asioissa. Isoihin asioihin otetaankin kantaa ja korjataan joskus ulkopuolistenkin asiantuntijoiden avulla. Pieniin asioihin - asioihin jotka tuntuvat mitättömiltä, niihin harvemmin puututaan.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Asenne, kielteisyys, hauskuus, työyhteisö

Pk-yrittäjän 2 kuolemansyntiä

Maanantai 13.8.2018 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOsakeyhtiölaissa on, että osakeyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa. Lakiin se voi sopia, mutta yrittäjän ei pidä ottaa sitä kirjaimellisesti.

Nimittäin yhtiön tehtävä on saada asiakkaita. Tätä mieltä on Peter Drucker, jota monet pitävät yhtenä 2000-luvun suurimmista johtamisajattelijoista.

Olen hänen kanssaan samaa mieltä.  Yrityksen tehtävä on hankkia asiakkaita. Voitto on onnistumisen seuraus.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, yrittäminen, yrittäjyys, yrittäjä

Muutoksen Piru

Perjantai 10.8.2018 - Olli Linjala

Maailman varmin asia on muutos. Niihin me törmäämme päivittäin, isoihin ja pieniin piruihin. Muutos saa elämänmenon sekaisin? Muutosta vastaan täytyy taistella hinnalla millä hyvänsä? Aina joku muu keksii muutoksia? Ennen kaikki oli selkeää ja helppoa, sai vaan rauhassa tehdä töitä ja elellä omaa elämäänsä? Muutos tuo aina mukanaan hankaluuksia?

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, muutos, asenteet, onnistuminen

Ymmärtämisen vaikeus

Torstai 9.8.2018 - Pauli Vuorio

Luetusta muodostetaan joskus kaikki mutu tuntumalta ihan pelkän otsikon perusteella ja olettamuksella sekä arvauksilla. 


Aiheesta yleisin versio onkin, että pitäisi olla luetun ymmärtämisen koulutusta ja medialukutaitoa.
Aiheen voi helposti kuitenkin laajentaa ymmärtämiseksi yleisesti.

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, median lukutaito

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä!

Perjantai 2.12.2016 - Petri Niskanen Yritys-, organisaatio- ja työyhteisövalmentaja

Otsikon sanat ovat kaikille meistä tuttuja vihkiseremoniasta. Parisuhteen kestävyys ja arvopohja punnitaan parhaiten vastamäessä. Sama pätee johtajuuteen. Kevyemmilläkin johtamiskyvyillä ja heikommalla sitoutumisella saattaa pärjätä myötäkäymisissä, hyvinä aikoina. Vastamäessä johtaja punnitaan.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Johtaja, johtajuus, Petri Niskanen, nuorkauppakamari, organisaatio, työyhteisö, valmentaja, muutos, menestyksen salaisuus, Henry Giessenbier, Viktor Frakl

Juntit pois puhelinmyynnistä!

Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi

Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…".

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö

Asiantuntijayrittäjyyden nurjapuoli - osa kaksi

Torstai 1.12.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKävin eräässä virallisessa tapaamisessa. Vastapuolelta sinne tuli asianhoitaja, joka oli hiukan vielä ulkona asioiden saamaasta käänteestä. Keskustelu oli hyvin mielenkiintoinen ja opettavainen.

Itsellä on paha tapa tallentaa kaikki sähköpostikeskustelut jotka liittyvät työntekoon. Niin hyvät kuin huonotkin viestit. Ja erityisesti kaikki sellaiset viestit, jotka voin tulkita vastaanottotarkistuksiksi. Eli sellaiset, joita voidaan tulkita pöytäkirjoiksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, maksut

Sääntöjä, kieltoja ja rekistereitä

Maanantai 28.11.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKiukkuinen valkopaitainen mies löysäsi kravattiaan ja karjui pöydän päässä. Sanoista tuskin sai selvää syljen roiskuessa lähimpien nöyristelevien alaisten päälle. Viesti oli kuitenkin selvä. Lisää sääntöjä, lisää kieltoja ja lisää rekistereitä. Niillä hoidetaan talous kuntoon ja Suomi nousujohteiselle uralle. Takaisin kolmen AAA:n valtakunnaksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, yrittäminen, yrittäjä, yritys, maksut, verotus

Myytti#3: Jos on allekirjoittanut työsopimuksen, niin sitä on pakko noudattaa

Sunnuntai 27.11.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngUseilla ihmisillä käsitys, että kun nimi on paperissa, niin silloin toimitaan sen paperin mukaan eikä vaihtoehtoja ole. Olen useampaan kertaa törmännyt papereihin, jotka eivät todellakaan täytä lain kirjainta ja työtekijät ovat tuskissaan sen ehtoja noudattaneet.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, työsopimus

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Lauantai 26.11.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Totuus on teidät vapauttava

Torstai 24.11.2016 - Ahti Pontinen

Meillä ei ole halua muistaa, että kaikista EU-maista suomalaiset vasta valmistuneet nuoret haluavat kaikkein vähiten yrittäjiksi. Heidän odotuksensa on päästä toisten hommiin. Siitä tulee herkästi sellainen asennemaailma, että yrittäjässä on jotain mätää. Tämä on mitannut tämän moneen kertaan ja aina Suomi säilyttää asemansa. S

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Yrittäminen, Antti Piippo, Eero Lehti, Johanna Korhonen, Suomen yrittäjät, Journalistiliitto, demokratia, korruptio, salailu, valta, EU,

Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

Keskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola

Joharin ikkuna

Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki

Brian Tracyn myyntioppia

Keskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgBrian Tracy lainaa kuuluisaa pareton periaatetta ja jatkaa: Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 16 kertaa enemmän kuin  loput 80 prosenttia keskimäärin. Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 54 kertaa enemmän kuin loput 16 prosenttia (20 prosentista) keskimäärin. Winning edge tarkoittaa sitä, että pienet erot esim. tekemisessä tuottavat suuria eroja tuloksissa. Tärkeä oppi on se, että keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero on pieni, mutta kun huippumyyjä tekee paljon perusasioita hiukan paremmin kuin keskivertomyyjä, siitä kertyy pitkässä juoksussa suuri ero. Esimerkiksi, jos hevonen nro 1 voittaa hevosen nro 2 turvanmitalla, se on vain turvan verran parempi (ei kaksi kertaa parempi eikä 50 prosenttia parempi vaan ehkäpä noin 3–4 prosenttia parempi ajassa), mutta vuoden aikana tienattu rahasumma on helposti 10–15-kertainen hevosen nro 1 eduksi, kun se voittaa aina turvan mitalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy

Myytti#4: Työnantaja voi muuttaa työsopimusta mielensä mukaan

Maanantai 3.10.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngKun työsopimus on tehty, voi työnantaja kuitenkin muuttaa sitä tilanteen mukaan ja työntekijällä ei ole asiaan mitään sanomista. Vai onko sittenkin?

Työsopimuksella määritellään työsuhteen ehdot. Laki lähtee siitä, että tällaisia sopimuksia ei voida yksipuolisesti muuttaa ja ne sitovat osapuolia sen ajan kun ovat voimassa.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työsopimus, työsuhde

100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksi

Sunnuntai 2.10.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgFrank Bettgerin (s.1888) kirja Miten minusta tuli huippuluokan myyjä on yksi maailman myydyimmistä myyntikirjoista. Kirjan suomenkielisestä käännöksestä oli vuonna 1983 otettu jo neljä painosta ja alkuteos ilmestyi 1953.

Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan.

Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä  kuin kauan sitten.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen

Mitä on asenne?

Lauantai 1.10.2016 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTärkein tekijä menestyksessä on asenne. Carnegie instituutin tutkimukseen, jossa haastateltiin yli 300.000 ihmistä eri aloilta, perustuen tiedon osuus on 7,5 %, taidon 7,5 % ja asenteen osuus menestystekijänä on 85 %.

Yritysten ja organisaatioiden suurin käyttämätön voimavara on useiden, ympäri maailmaa tehtyjen tutkimusten perusteella henkilökunnan osaamisen vajaakäyttö, jonka syynä on tekemisen asenteen,  motivaation ja halun kantaa itsenäisesti vastuuta, matala taso.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteita

Torstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio

Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »