Blogin arkisto

Helppo käytännön vinkki hakukonenäkyvyyden parantamiseksi: sivuston sisäiset linkit

Share |

Keskiviikko 12.1.2022 - Vesku Nippala




Usein hakukoneoptimoinnin yhteydessä puhutaan backlinkeistä, jotka johtavat muilta sivustoilta omalle sivustolle. Ne välittävät sivustolle auktoriteettia ja uusien linkkien hankinta onkin yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue teknisen hakukoneoptimoinnin ja sisällön kehittämisen ohella. Verkkosivuston sisäiset linkit eivät puolestaan kasvata verkkosivuston auktoriteettiä, mutta ne välittävät sitä sivuston sisällä eteenpäin muille sivuille. Jos sisäisiä linkityksiä ei olla hoidettu kunnolla, ei auktoriteetti myöskään välity optimaalisesti niille tärkeille sivuille, joiden haluttaisiin näkyä hakukoneissa.
Mitä merkitystä sisäisillä linkeillä on?
1. Sisäiset linkit suunnitellaan tietysti ensisijaisesti käyttäjää varten, jotta käyttäjä voi navigoida mahdollisimman helposti sivuilla löytääkseen etsimänsä tiedon.

2. Sisäisten linkkien kautta muodostuu sisällön hierarkia ja sivuston rakenne.

3. Sisäiset linkit välittävät auktoriteettia sivulta toiselle.

Yleensä verkkosivuston etusivuun johtaa eniten backlinkkejä muilta sivustoilta. Tällöin etusivulla olevista sisäisistä linkeistä auktoriteettia välittyy alasivuille ja niillä olevien linkkien kautta auktoriteetista osa välittyy edelleen seuraaville sivuille. Mitä pitempi ketju linkkejä on, sitä vähemmän auktoriteettia ketjun loppupäähän välittyy. Esimerkiksi tässä kaaviossa sivulle B välittyy huomattavasti enemmän auktoriteettia kuin sivulle D ja sivulle F välittyy enemmän auktoriteettia kuin sivulle C.

Myös käyttäjän näkökulmasta sivu D on aika vaikeasti löydettävissä, varsinkin jos sivustossa on paljon sivuja. Sivuston sisällön rakenteen suunnittelulla onkin tosi vaikutus niin sivuston käytettävyyttä kuin myös hakukoneoptimointiin.

Käytännön vinkit – miten hyödynnät sisäisiä linkkejä
1. Suunnittele sivuston hierarkia ja rakenne siten, että käyttäjä pääsee mahdollisimman lyhyttä polkua joka paikkaan. Esimerkiksi verkkokaupassa kategoriarakenne kannattaa suunnitella siten, että mahdollisimman vähäisellä klikkailulla pääsee etsimiinsä tuotteisiin.

2. Tärkeimpiin laskeutumissivuihin, joiden erityisesti haluat näkyvän Googlessa, kannattaa usein linkittää suoraan etusivulta. Esimerkiksi Suojaapuhelin.fi -verkkokaupassa olemme hyödyntäneet tätä tärkeiden puhelinsuojien avainsanojen optimoinnissa siten, että etusivulta on suorat linkit niiden puhelinmallien suojiin, jotka ovat juuri nyt suosituimpia. Normaalisti käyttäjä joutuu valitsemaan ensin puhelimen merkin ja sitten puhelimen mallin päästäkseen samalle sivulle. Eli nyt yksi klikki poistuu välistä ja auktoriteettia välittyy etusivulta enemmän juuri niiden puhelinmallien sivuille, joista tällä hetkellä tehdään eniten Google-hakuja. Samalla helpotamme monia käyttäjiä pääsemään nopeammin etsimiinsä tuotteisiin. Yksinkertainen pikkujuttu, jonka toteuttaa käden käänteessä, mutta tälläkin on saatu tärkeitä sivuja hakutuloksissa ylöspäin ja vastaavasti kyseisten tuotteiden myyntiä kasvuun.

3. Hyödynnä kontekstuaalisia linkkejä. Eli linkitä leipätekstistä saman verkkosivuston muihin sivuihin, joissa puhutaan käsitellyistä aiheista lisää. Samalla autat käyttäjiä löytämään aiheesta lisätietoa. Esimerkiksi monesti näkee verkkokauppojen blogeissa puhuttavan jostain tuotevalikoimaan tulleista uutuustuotteista, eikä blogiartikkelista ole ensimmäistäkään linkkiä tuotesivulle! Lisäämällä sisäisen linkin artikkelista tuotteeseen autat artikkelin lukijoita pääsemään ostamaan juuri kehumaasi tuotetta. Samalla uusi sisäinen linkki osaltaan auttaa tuotesivua näkymään paremmin hakukoneissa.

4. Verkkokaupassa hyödynnä liittyviä tuotteita – näin saat tuotesivuihin helposti useampia sisäisiä linkkejä eri tuotteista. Muuten verkkokaupoissa on usein tilanteita, joissa moniin tuotesivuihin on vain yksi sisäinen linkki tuotekategoriasivulta. Jos sivuun on vain yksi sisäinen linkki (tai ei yhtään!) niin se voi muutenkin olla hakukoneelle merkki siitä, että se ei ole erityisen tärkeää sisältöä. Blogissa vastaavasti voi hyödyntää liittyvät artikkelit -toimintoa, tai artikkelin loppuun voi laittaa linkkilistan ”Lue lisää aiheesta: ” ja siihen alle linkit esim 3-5 artikkeliin, jotka liippaavat samaa aihetta.

5. Etusivun lisäksi kannattaa myös huomioida erityisesti ne alasivut, jotka ovat keränneet hyvin linkityksiä muilta sivustoilta; mihin alasivuihin kannattaa linkittää näistä sivuista eteenpäin?

6. Tunnista sivustosi tärkeimmät sivut, joiden erityisesti haluaisit näkyvän hakukoneissa. Mieti miltä verkkosivuston sivuilta olisi loogista linkittää niihin – tarkista löytyykö kyseisiä linkkejä ja lisää puuttuvat linkit.
Muista kuitenkin pitää kohtuus sisäisten linkkien määrässä. Google on ilmoittanut pystyvänsä lukemaan satoja linkkejä sivulta, mutta liian iso määrä linkkejä sivulla ei enää edesauta käytettävyyttä, vaan sekoittaa sitä. Sitä paitsi mitä enemmän linkkejä on, sitä useampaan pieneen puroon auktoriteetti jakautuu, eli ne kaikista tärkeimmät sivut eivät saa siten enää yhtä isoa buustia.
Kirjoittaja:
Vesa Nippala / eLuotsi Finland Oy
Vesa on suomalainen hakukoneoptimoinnin ja verkkoliiketoiminnan huippuasiantuntija. Hän saa jatkuvasti työssään hakukoneoptimoinnilla hyviä tuloksia asiakkailleen.

Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini