Blogin arkisto

Onko myyjän sielunelämä arvoitus? -sen ei tarvitse olla

Torstai 3.6.2021 - Petri Heinola

PetriHeinola21.jpgKentällä liikkuu jos jonkinlaista myyjää, on huippumyyjää, mestarimyyjää, asiantuntijamyyjää, rivimyyjää, konsultoivaa myyjää, muutamia kansan suussa kulkevia nimityksiä mainitakseni.

Pitkään ihmiset elivät uskossa, että myyjäksi synnytään. Mistä tämä ajatusmalli oli lähtöisin? Uskoakseni siihen vaikuttivat ne ominaisuudet, joita yleensä hyvin pärjäävillä myyjillä on. Hyvät sosiaaliset taidot ja sitä kautta kyky luontevaan vuorovaikutukseen, hyvä itsetunto tai itsetuntemus. Hän on aidosti kiinnostunut asiakkaastaan ja asiakkaan asioista ja käy niistä keskustelua. Tämä osoittaa hänen arvostavan asiakastaan. Hyvä myyjä tietää myös heikkoutensa eikä pyri niitä salaamaan ja tällä tavalla rapauta luottamustaan. Myyjäksi ei siis synnytä, mutta tietynlaiset luontaiset ominaisuudet kyllä auttavat myyjänä menestymisessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset

Mikä onkaan paras konsultti?

Perjantai 21.5.2021 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgVarmasti pysyvä asia on muutos. Maailmamme on muuttunut nyt niin pysyvästi, ettei paluuta täydellisesti aiemmin tuntemaamme ”normaaliin” ole. Internet ja digitalisaatio ovat tästä esimerkkejä, mutta helposti niitä löytää muualtakin. Kriisit ovatkin aina pakottaneet meidät pysähtymään, luomaan uutta ja mukautumaan vallitseviin olosuhteisiin.

Monet heistä, jotka on vannoneet, ettei etänä voi tehdä myyntiä ovat joutuneet taipumaan pakon edessä ja pakko on antanut motivaatiota paneutua oikeasti etämyynnin tekemiseen ja kas, se onkin onnistunut! Monille siis ”ei etänä voi tehdä myyntiä” onkin ollut lähes tekosyy tehdä niin kuin aina ennenkin. Aika usein ei opi asiaa, johon ei usko tai halua uskoa. Pyrimme todistamaan uskomme oikeaksi minimissään omalta kohdaltamme ja keräämme siitä todisteita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset

Mainoslahjojen merkitys myynnin tukena

Tiistai 13.4.2021 - Vesa Nippala

Vesa-Nippala-250.jpg

Koronaepidemia on muuttanut markkinoinnin kenttää monella toimialalla merkittävästi. Ihmiset eivät liiku enää niin paljon - messuja ja muita tapahtumia ei järjestetä ja paljon asiakaskohtaamisia jää toteutumatta. Monella toimialalla tehdään kuitenkin entinen määrä myyntiä, mutta nyt myyminen tapahtuu osittain eri tavoilla kuin aikaisemmin. Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut.

Entäs mainoslahjat, joita on perinteisesti jaettu nimenomaan messuilla ja muissa tapahtumissa? Ovatko ne menettäneet merkitystään? Itse uskon, että niillä on sama vaikutus kuin aiemminkin - messujen ja muiden tapahtumien puuttuessa täytyy vain löytää uusia tapoja hyödyntää ja jakaa niitä.

Moni iso yritys käyttää noin kolmanneksen markkinointibudjetistaan mainoslahjoihin. Miksi - mitkä ovat mainoslahjojen hyöty ja merkitys ja mitä niillä saavutetaan

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset

Henkilöarvioinnit johdon apuna kehitys- tai muutoshankkeissa

Maanantai 22.3.2021 - Petri Heinola

Henkilöarvioinnit johdon apuna kehitys- tai muutoshankkeissa
PetriHeinola21.jpg
Kun organisaatiossa päätetään satsata kehitykseen, saatetaan virhearviointi tehdä jo siinä, että johto tekee ennen osaamiskartoitusta kaikki päätökset mitä ja miten kehitetään ja siitä johdetaan kehitysprojektille muuttumattomat tavoitteet.

Henkilöarvioinneilla voidaan luotettavasti saada tietoa nykyisen henkilöstön kyvyistä, kompetenssista sekä motivaatiotekijöistä. Yksi nykyisin koko ajan enemmän merkitystä saava piirre työntekijöissä on heidän arvonsa ja niiden kohtaaminen yrityksen arvojen kanssa.

Ennen päätöstä muutos- tai kehitysprojektin liikkeelle laittamisesta kannattaa myös selvittää tietävätkö kaikki tiimin jäsenet mitä heiltä odotetaan ja onko käsitys tästä esimiehillä sama. Yllättävän usein olen havainnut puutteita näissä seikoissa. Työnkuvat ovat ajan saatossa eläneet ja työkuormasta johtuen on alkanut hämärtyä mitä ovat ne oleelliset odotukset työstä ja sen tuloksista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset

Lisää kuumia liidejä hakukoneista

Perjantai 5.3.2021 klo 11:22 - Vesa Nippala

Vesa-Nippala-250.jpgKaikki myyjät rakastavat kuumia liidejä - yhteydenottoja niiltä käyttäjiltä, jotka aktiivisesti etsivät ratkaisua siihen mitä myyjällä on tarjota. Myyntityö on silloin paljon kevyempää ja päätyy huomattavasti todennäköisemmin kauppaan kuin kylmän soiton kautta saatu liidi.


Ostopolku alkaa nykyään aika usein Googlesta. Oli toimiala mikä tahansa, niin asiakkaat ovat niitä samoja ihmisiä, jotka ovat tottuneet löytämään vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen Googlesta. Siksi nettisivuista kannattaa tehdä automaatti, joka generoi myyjille kuumia liidejä.
Tiedätkö kuinka hyvin yrityksesi näkyy hakukoneissa – siis tiedätkö oikeasti? Tiedätkö kuinka paljon hakukoneista tulee kävijöitä sivuillesi? Entä onko sinulla käsitystä kuinka hyvin kilpailijat ovat siinä onnistuneet ja kuinka iso potentiaali hakukonenäkyvyydessä oikeasti piilee?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset

Voiko nettitietoon luottaa?

Keskiviikko 3.6.2009 - Maria Lehtiniemi

Törmäät mielenkiintoiseen asiaan tai uutuuteen ja pohdit, mistä siitä löytäisi lisää tietoa. Tai vaikkapa toimittajana koetat etsiä taustatietoa artikkeliasi varten - mikäpä reitti ensimmäisenä mahtaa mieleesi juolahtaa... No nettipä tietenkin. Mutta voiko löytyneeseen tietoon luottaa?

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Internet, netti, tietolähde, tietolähteet, luotettavuus, Wikipedia, Google, hakukoneet