Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäMaanantai 24.10.2022 - Juha Ahola
|
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Menestyjät erottuvat kaikkiallaKeskiviikko 31.8.2022 - Rauno Korpi Yritysvalmentajan taipaleella pyrkii aistimaan menestymisen ja toisaalta menestyksettömyyden juurisyitä. Ainakin muutamien tekijöiden toteutumisella näyttävät menestymisen edellytykset paranevan oleellisesti sattumaa paremmiksi. |
10 kommenttia . Avainsanat: Asiakas, yritysvalmentaja, menestys, menestyjä, luotettavuus, Rauno, Korpi, Rauno Korpi |
Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasotKeskiviikko 2.3.2022 - Juha Ahola
Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms. Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista: |
4 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio |
Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietääPerjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma
Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Juntit pois puhelinmyynnistä!Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…". |
3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö |
Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola
Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |
7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautettaPerjantai 3.6.2016 - Juha Ahola
PLUSSAT JA MIINUKSET Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät. + Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota. – Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu |
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa asiakkaan ja myyjän käyttäytymiseenPerjantai 26.2.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myyjä, ostaja, kysynnän ja tarjonnan laki |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola
Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiinMaanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma
Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa. Mitä tapahtui? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas |
Lean, hukka ja sen poistaminenKeskiviikko 16.12.2015 - Kari Vahtolammi
Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, asiakasarvo |
Asiakastapaamiselle valmistautumiseen 10 vinkkiäPerjantai 13.11.2015 - Juha Ahola
2) Aseta käynnille tavoite. Mitä haluat saada aikaan? Mikä on varatavoite, jos et pääsekään päätavoitteeseen? Seuraako tapaamista tapaaminen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakastapaaminen |
Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma
Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä? Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?” Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Laatua, leania vaiko asiakasarvoaTiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi
Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Ajattele aina yksinkertaisimman mukaanTiistai 29.9.2015 - Kari Vahtolammi
Eli kun lähdetään puhumaan työstökoneiden hienouksista ja prosesseista, niin unohdetaan tuotannon perusasia. Eli unohdetaan, että tarkoitus on tehdä tuotteita. Ja jotenkin olen aina käsittänyt, että leanissa kiinnitetään huomiota tuotantoon ja siihen mitä valmistetaan. Eli tehdään vain työvaiheita, jotka lisäävät asiakasarvoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, start up, lean start up, prosessi, arvo, asiakasarvo |
Myyjä on pitkävihainen välinpitämättömälle asiakkaalle!Perjantai 25.9.2015 - Juha Ahola
Eräs kalustemyyjä kertoi mielenkiintoisen tarinan. Hän oli erään asiakkaan kanssa kaupanteossa jo varsin pitkällä. Oli tehty pohjakuvat ym. suunnitelmat kuntoon ja sopimus oli viittä vaille valmis, jonka jälkeen myyjä koetti tavoitella asiakasta. Tämä ei vastannut useampaan soittoyritykseen. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, huono asiakas |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Asiakkaan rokottaminen ja alitajunnan kuminauha!Perjantai 22.5.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti |