Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäMaanantai 24.10.2022 - Juha Ahola Jokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki. |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Menestyjät erottuvat kaikkiallaKeskiviikko 31.8.2022 - Rauno Korpi Yritysvalmentajan taipaleella pyrkii aistimaan menestymisen ja toisaalta menestyksettömyyden juurisyitä. Ainakin muutamien tekijöiden toteutumisella näyttävät menestymisen edellytykset paranevan oleellisesti sattumaa paremmiksi. |
9 kommenttia . Avainsanat: Asiakas, yritysvalmentaja, menestys, menestyjä, luotettavuus, Rauno, Korpi, Rauno Korpi |
Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasotKeskiviikko 2.3.2022 - Juha Ahola Taso 1: VALITUS YRITYKSELLE Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms. Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista: |
4 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio |
Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietääPerjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma Useimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen. Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Juntit pois puhelinmyynnistä!Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…". |
3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö |
Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola Palaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä. Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |
7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautettaPerjantai 3.6.2016 - Juha Ahola Asiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään. PLUSSAT JA MIINUKSET Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät. + Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota. – Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu |
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa asiakkaan ja myyjän käyttäytymiseenPerjantai 26.2.2016 - Juha Ahola Laitoin reilu 2 vuotta sitten ilmoituksen vuokrattavasta asunnosta paikallislehteen. Perjantai-iltana tuli ensimmäinen yh-äiti katsomaan n. 1,5 vuoden ikäisen lapsen kanssa asuntoa. Nainen oli vähän nihkeä, että riittääkö 48 neliöinen kaksio heille kahdelle ja jäi miettimään yön yli. Hän mainitsi, että menee katsomaan lauantaina isompaa asuntoa. Sanoin, että minullekin on tulossa asunnon katsoja huomenna eli kun miettii yön yli, saattaa jäädä luu käteen, enkä voi luvata asuntoa hänelle. Lauantaina asuntoa tulikin katsomaan yli kakskympppinen sinkku(nainen), joka tykkäsi asunnosta. Lupasin asunnon hänelle, koska hän ei jäänyt arpomaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myyjä, ostaja, kysynnän ja tarjonnan laki |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola Oli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa. Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Onko myynti tehotonta ja vaikuttamatonta? Kaksi keinoa myynnin optimointiinMaanantai 4.1.2016 - Heikki Luoma Kai kertoi, ettei hänen firmansa myynti käy. Tilauksia on vähän ja yritykseen panostaneet sijoittajat ovat tyytymättömiä. Sitten yrityksen tilaukset 12-kertaistuivat neljässä viikossa. Mitä tapahtui? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakas |
Lean, hukka ja sen poistaminenKeskiviikko 16.12.2015 - Kari Vahtolammi Leanissa yksi pääperiaatteista on hukan poistaminen. Kaikki mikä ei lisää asiakasarvoa on hukkaa. Mutta mikä on hukka, jonka voi poistaa prosessista, jossa kaikki osaset ovat tarpeellisiä. Yksi tapa on katsoa prosessia tekijöiden näkökulmasta, mutta toinen on katsoa samaa prosessia asiakkaan katsantokannalta. Parantaisen Jari kuvaa yksinkertaista renkaanvaihtoprosessia Huippuunsa hiottu huono palvelu–kirjoituksessa. Ja käskee kääntämään katseen prosessista asiakkaan kokemaan tapahtumaan. Eli pohtimaan sitä asiakasarvoa jonka asiakas saa rutiinitoimenpiteestä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, rutiini, asiakasarvo |
Asiakastapaamiselle valmistautumiseen 10 vinkkiäPerjantai 13.11.2015 - Juha Ahola 1) Analysoi kohdetta. Kerää tietoa yrityksestä ja henkilöstä, jonka tapaat. Netistä löydät kyllä hyvää taustatietoa. 2) Aseta käynnille tavoite. Mitä haluat saada aikaan? Mikä on varatavoite, jos et pääsekään päätavoitteeseen? Seuraako tapaamista tapaaminen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakastapaaminen |
Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma Jos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa. Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä? Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?” Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Laatua, leania vaiko asiakasarvoaTiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi Softapuolella aika usein annetaan ymmärtää, että laatu ja lean kuuluvat olennaisena osana yhteen. Toisaalta tehtaalla lean ja laatu eivät kuulu yhteen vaan laatua mitataan ja synnytetään vaikkapa six sigman avulla. Ja leanilla synnytetään asiakasarvoa. Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola Vuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola Liki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Ajattele aina yksinkertaisimman mukaanTiistai 29.9.2015 - Kari Vahtolammi Joskus kun käyn ekskursioilla tuotantolaitoksissa, niin pohdin sitä että miksi puhutaan yhtäaikaa hienoista prosesseista, huipputeknisistä työstökoneista ja leanista samassa lauseessa. Jotenkin tuo särähtää omaan korvaan. Eli kun lähdetään puhumaan työstökoneiden hienouksista ja prosesseista, niin unohdetaan tuotannon perusasia. Eli unohdetaan, että tarkoitus on tehdä tuotteita. Ja jotenkin olen aina käsittänyt, että leanissa kiinnitetään huomiota tuotantoon ja siihen mitä valmistetaan. Eli tehdään vain työvaiheita, jotka lisäävät asiakasarvoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, start up, lean start up, prosessi, arvo, asiakasarvo |
Myyjä on pitkävihainen välinpitämättömälle asiakkaalle!Perjantai 25.9.2015 - Juha Ahola “Jos sutta karkuun lähtee, karhu vastaan tulee!”, kuuluu vanhankansan sanonta. Eräs kalustemyyjä kertoi mielenkiintoisen tarinan. Hän oli erään asiakkaan kanssa kaupanteossa jo varsin pitkällä. Oli tehty pohjakuvat ym. suunnitelmat kuntoon ja sopimus oli viittä vaille valmis, jonka jälkeen myyjä koetti tavoitella asiakasta. Tämä ei vastannut useampaan soittoyritykseen. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, huono asiakas |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola Astelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Asiakkaan rokottaminen ja alitajunnan kuminauha!Perjantai 22.5.2015 - Juha Ahola Varsin usein käy niin, että asiakas on kasvotusten intoa piukassa myymästäsi tuotteesta/palvelusta, mutta syystä tai toisesta hän haluaa tehdä väyryset ja nukkua yön yli. Seuraavana päivänä soitat asiakkaalle, joka on ihan “eri mies”. Into on laantunut tyystin! Kotona “asiantuntijamies-/vaimo” on tehnyt tehtävänsä. Ja mitä useampi päivä jää väliä, sitä vähemmän intoa on jäljellä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti |