Blogin arkisto

Tyhmä työnantaja maksaa tyhjästäkin! Käyttöaste paremmaksi näillä ajatuksilla?

Perjantai 6.3.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHierojat, fysioterapeutit, parturit, kosmetologit ym. toimivat alalla, jossa käyttöaste on keskeinen mittari. Totta kai on tärkeä, että hinta työtuntia kohtaan on mahdollisimman hyvä, mutta toisaalta on typerää jättää hyppytunteja kalenteriin jatkuvasti. Tällöin resursseja ei ole optimoitu kunnolla. On ymmärrettävää, että rytmitalous, kysynnän vaihtelu sesongeittain alakohtaisesti, on haastavaa, mutta siihen on vain pystyttävä reagoimaan.

Jos kartta ja maasto eivät täsmää, maasto on voimassa!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, käyttöaste, myynti

Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 3

Torstai 5.2.2015 - Harkki Karkkila

harrikarkkila.jpgHenkiset voimavarat riittämättömät

Asiakaslähtöisyys on erityisesti asennetta; ihmisistä ja heidän tekemisistään, yrittämisestä, hoksaamisestaan yms riippuvaa. Yksi suurimmista syistä saattaa olla myös esimiesten ja työtovereiden riittämätön kypsyys, omanarvontunnon puute, kateus, pelko oman uran hidastumisesta, omien ambitioiden saavuttamisen vaikeutumisesta. Ovatko yrityksen resurssit riittävät vaativaan muutos- ja kehitystyöhön?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö

Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 2

Torstai 29.1.2015 - Harkki Karkkila

harrikarkkila.jpgAsiakaslähtöisyys ei tehoa (kokemukset)

Varsin yleistä on, että yritys on yrittänyt kehittyä asiakaslähtöisemmäksi, mutta laihoin tuloksin. Huonoin kokemus on silloin, jos prosessi on pysäytetty siinä vaiheessa, kun kustannukset ovat suurelta osaltaan toteutuneet, mutta tuloksia ei vielä tunnu – silloin saadaan vain tappioita. Yleisimpiä epäonnistumisen syitä voivat olla:

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö

Liidigeneroinnin menetelmiä

Maanantai 26.1.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEdesmennyt ja monen mielestä 1900-luvun yksi merkittävimmistä yritystoiminnan ajattelijoista Peter Drucker määritteli, että yritystoiminnan tarkoitus on saada asiakkaita. Jotkut ovat toista mieltä. He saattavat sanoa, että tarkoitus on tehdä voittoa ja perustelevat sen Suomen lakiin. Lisäksi yrityksen voitto kuuluu omistajille.

Oli miten oli, yritys ei tuota voittoa, ellei se saa hankittua asiakkaita, mikä pakottaa jokaisen, pienestä yhden miehen ja tietokoneen yrityksestä isoon kansanväliseen korporaatioon hankkimaan asiakkaita voidakseen tuottaa voittoa, josta osan voi jakaa yrityksen omistajille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakashankinta, liidien hankinta, liidigenerointi, sisällön tuottaminen, sosiaalinen media, uusasiakashankinta

Myynnin kolme kivijalkaa määrä - laatu - suunta -> missä sinulla on parantamisen varaa juuri nyt?

Perjantai 23.1.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMÄÄRÄ

Mitattavia määriä ovat mm.

  • puhelut
  • käynnit
  • puheaika
  • päätökset
  • kaupat
  • ostoprosentti

Myyjä, jolla myyntitaito on heikko, mutta kontaktien määrä korkea, yltää määrällä parempaan tulokseen kuin taitava myyjä vähillä kontakteilla. Ahkeruus palkitaan! Ahkera voittaa laiskan!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakassuuntaus, laatu, myyntisuuntaus, määrä, suunta

Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 1

Torstai 22.1.2015 - Harkki Karkkila

harrikarkkila.jpgJim Collins toteaa kirjassaan ’Good to Great’ (21), että hyvä on erinomaisen pahin vihollinen – aivan liian usein yrityksessä hykerrellään tyytyväisyydestä ja lopetetaan kehittäminen, kun saadaan hyvää palautetta – eikä siis enää tavoitella erinomaisuutta. Ja kuitenkin vasta erinomaisuus muuttaa asiakkaan ostokäyttäytymistä yritykselle suosiolliseen suuntaan.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Harkki Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö

Vastuunsiirtoa

Tiistai 23.12.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgNetti oikutteli ja soittelin palveluntarjoajalle asiasta. Eilisiltana asiakaspalvelija kertoi, että tutkii asian ja korjaus kestää tunnin pari.  Ja kuusitoista tuntia myöhemmin ongelma oli edelleen korjaamatta. Soitin aamulla ja asiakaspalvelija sanoi ensitöikseen, että siirtää asian edelliselle työntekijälle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, vastuunsiirto, asiakas, asiakaspalvelu

Niilon menetelmä kilpailun voittamiseen

Maanantai 22.12.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTutustuin Niiloon ollessamme yhdessä Kolkatassa Intiassa. Teimme yhdessä tarjouksen automaatiojärjestelmästä saksalaisten ja venäläisten kanssa. Tuolla matkalla Niilo sai tarpeekseen Intiasta ja hän siirtyi toisen yrityksen palvelukseen.

Sattumalta monia vuosia myöhemmin tapasin Niilon lentokoneessa. Hän sanoi olevansa myyntiryhmän esimies ja sitten hän kertoi tarinan.

Niilon yritys hävisi paljon kauppoja kilpailijoille, joiden tuotteet eivät olleet yhtään parempia.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: asiakaskontakti, kaupan päättäminen, kauppaan vaikuttavat henkilöt, kilpailu, kontaktirajapinta, määrä, myynti, strateginen myynti, tarjous

Transaktionaalisen b2b myyjän tulevaisuus näyttää pahalta

Maanantai 15.12.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOstajien ja myyjien välillä on ollut perinteisesti tiedon epäsymmetria. Myyjät tietävät enemmän kuin ostajat.

Epäsymmetria on nopeasti muuttumassa. Asiakkaat tietävät enemmän kuin koskaan aikaisemmin myytävistä tuotteista ja tuotteita myyvistä yrityksistä. Joskus asiakkaat tietävät enemmän kuin tuotteensa heikosti osaava myyjä.

Transaktiomyynti on sitä, että myytävät tuotteet ovat sellaisia, jotka voi ostaa yhdellä myyntitapaamisella. Tyypillisesti asiakas tietää mitä haluaa ja tarvitsee. Transaktiomyynnille on tyypillistä ottaa tilaus saman tien.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakastapaaminen, asiantuntijamyyjä, automaatio, automatisointi, muutos, myyminen, myynti, tilauksen ottaminen, transaktiomyyjä, transaktiomyynti, trendi

Näin verkkokauppa kasvatti myyntiään

Keskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOnko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan!

Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi

Näin jäät tyhjin käsin vastaamalla kyllä! Ryhdy piikkisiaksi pikemmin.

Perjantai 31.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakas kysyy: Tuleeko toimitus lähiviikkoina?
Myyjä vastaa: Kyllä

Asiakas kysyy: Onko tuotetta myös sinisenä?
Myyjä vastaa: Kyllä.

Eihän vastauksissa mitään väärää ole, mutta otetaanpas uusi lähestymistapa asiaan. Kun myyjä vastaa "Kyllä" tai "Onnistuu" tai muutoin selittää tarkemmin, hän ei välttämättä pääse lähemmäksi kauppaa, vaikka mahdollisesti pääsisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Näin pääset sanomaan asiakkaalle suorat sanat!

Perjantai 24.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTuntuuko sinusta, että tekisi mieli sanoa asiakkaalle suorat sanat? Ajattelet myös, että sanonta "asiakas on aina oikeassa" on täyttä roskaa – tai ei ainakaan ole aina totta. Ja kun asiakas näkee tilanteensa sinun mielestä väärin, tekisi mieli oikaista tämän käsityksiä suorasukaisesti?

Voit toki olla tilannetajuton tötterö ja sanoa asiakkaalle suoraan, mutta on myös muita yleensä järkevämpiä lähestymistapoja. Otan muutaman pointin esiin niin voit poimia ja ottaa koppia, jos siltä tuntuu.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Millä asenteella kohtaamaan työtovereita tai ketä tahansa?

Perjantai 10.10.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakkaan kohtaamiseen asennoitumisessa esim. myynnin ammattilainen osaa kalibroida asenteensa, mutta miten vuorovaikutus toimiikaan työyhteisön sisällä? Muistaako esimies alaisia kohdatessaan vuorovaikutuksen merkityksen, entäpä päinvastoin? Sanotaanko huomenta? Miten sanotaan huomenta? Pysähdytäänkö hetkeen, katsotaan silmiin huokuen hyvää henkeä ja pysähtymistä hetkeen, vai huudahdetaanko ohimennen pakollinen tervehdys?

Tärkeämpää kuin se, mitä tapahtuu on sillä, millainen tunne ihmiselle jää kustakin kohtaamisesta?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, käytöstavat

Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!

Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOtin eräällä vuorovaikuitteisella koulutuksella viikonloppuna muutaman puheenvuoron. Jotkut promottivat, että kysytäänpäs asiakkailta, mitä he haluavat? Tämähän sai tyypillisesti mentaalista kannatusta! Halusin kuitenkin herätellä myös vastattakkaista näkökulmaa asiaan. Sanoin, että se voi olla fiksua, mutta kääntöpuolena on aina muistettava, että asiakas saattaa johdattaa pahasti harharetkille.

Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan).

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys

Huolehdi verkostostasi

Torstai 11.9.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgHarvey Mackayn mukaan se, että tiedät jotain asiakkaastasi on vähintäänkin yhtä tärkeätä, kuin se, että tiedät kaiken tuotteestasi. Todisteena tälle ajatukselle hän on kasvattanut oman postitusfirmansa yli 100 miljoonan dollarin jättiläiseksi.

Tässä on kolme hänen kaikkein salaisinta salaisuutta. Ota, opi ja käytä hyödyksesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö

Riston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Maanantai 9.6.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgRiston myynnin prosessi on vanhanaikainen ja siitä haluaako hän uudistaa sen nykyaikaiseksi voi riippua yrityksen koko tulevaisuus

Riston yrityksen tilanne on vaikea. Yrityksen myynti laskee, kannattavuus on heikko ja markkina on muuttunut muutamassa vuodessa.

Riston mielestä hänen yrityksensä kiertävät myyjät saavat liian vähän tilauksia ja myyjien matkaamisesta tulevat kulut ovat suuret. Sitten Risto kertoi etsivänsä uusia myyjiä kasvattaakseen myyntivoimaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Risto, yritys, myynti, asiakas, markkinointi

Viis asiakkaasta - mää täytän hyllyjä nyt! Älä häiritse minua!

Perjantai 30.5.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKävelin erääseen urheiluliikkeeseen Oulussa. Pörräsin ensin sisäpelikenkäosastolla "pallo hukassa". Kukaan myyjä ei vaivautunut tervehtimään puhumattakaan siitä, että olisi tullut palvelemaan. Olin varmasti sen näköinen, että etsin jotain tiettyä, mutten löydä haluamaani. Huomasin kahden myyjän täyttävän sykemittareita lukolliseen kaappiin siinä tuntumassa. He täyttivät lasivitriiinin alla olevaa kaappia, joka toimii siis "lähivarastona" esittelytuotteille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, carpe diem, myyjä, myynti, myyntipäällikkö

Haastajamyyjä opettaa asiakasta

Maanantai 28.4.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgCEB:n tutkimuksen mukaan 53 % asiakasuskollisuudesta johtuu siitä miten myyjä myy. Muita asiakasuskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat yrityksen brändi (19 %), tuote ja palvelujen toimittaminen (19 %) ja hinta-laatu-suhde (9 %).

Syy siihen miksi myyjän tapa myydä vaikuttaa yllättävän paljon asiakasuskollisuuteen on se, että monilla kilpailijoillakin on hyvä brändi, maailmanluokan tuotteet ja hyvä hinta-laatu-suhde. Asiakkaiden silmissä erot ovat minimaaliset.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, haastajamyyjä, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, uusasiakashankinta

Asiakkaan tarpeiden kyselystä tarpeiden kertomiseen

Maanantai 14.4.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKovin juttu nykyajan b2b-myynnissä on, etteivät asiakkaat tarvitse myyjää samalla tavalla kuin ennen. Ratkaisumyyjät ovat totuttautuneet tunnistamaan asiakkaiden tarpeita ja myymään tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Se toimi, koska asiakkaat eivät tienneet miten ratkaista itse omia ongelmiaan.

Ratkaisumyynti olettaa, että asiakkaat tietävät mitkä asiakkaan ongelmat ovat, mutta eivät osaa ratkaista niitä ilman ratkaisumyyjää.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, b2b, haastajamyyjä, haastajamyynti, markkinointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, myyntistrategia, ratkaisumyynti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta

Sorrut tähän virheeseen kuitenkin - tästä pitää tietoisesti irrottautua! Asiakas ei ole niin persaukinen kuin sinä olet?

Perjantai 28.3.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Minä taidan olla liian kallis konsultti."

"Meidän tuote/palvelu taitaa olla liian kallis."

Kallis? Onko 50000 euroa paljon vai vähän rahaa? Entäpä 200 euroa? Ei rahasumma sano vielä sitä, onko se iso vai pieni, sillä sehän riippuu siitä, mihin sitä vertaa tai mitä niillä saa. Ja hinta on VAIN yksi tuotteeseen tai palveluun liittyvä seikka.

Myyjän tehtävä ei ole keksiä, miksi asiakas ei osta, eikä myyjän tehtävä ole päättää (arvata summamutikassa), millä hinnalla asiakas ei osta. Myyjän tehtävä on myydä!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntityö, markkinointi, asiakas

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »