Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa asiakkaan ja myyjän käyttäytymiseenPerjantai 26.2.2016 - Juha Ahola
Yh-äiti soitteli lauantaina myöhemmin minulle ja ääni oli muuttunut kellossa täysin. Nyt vuokraamani asunto olisikin ollut vallan hyvä heille ja hän oli ratkaissut tilaongelmat, jotka edellisenä päivänä hiersivät kuin terävä kivi kengässä, mutta nyt oli myöhäistä. Asunto meni nenän edestä! Todennäköiseimmin hänellä oli käynyt vanhanaikaisesti eli ei ollut saanut sitä isompaa asuntoa ja niin vain mieli muuttui hetkessä. Se on jännä, miten ihmisen käyttäytyminen muuttuu riippuen siitä, miten hän kokee, onko ”voiman oikealla puolella”. Kun asiakkaalla on mahdollisuus valita, hän saattaa olla ”ylimielisempi”, mutta kun mahdollisuudet reunaehdot huomioiden vähenevät niin asiakas onkin mielinkielin. Kysynnän ja tarjonnan laki ohjaa siis myös sitä, miten asiakas käyttäytyy. Niukkuuden periaate toimii myyjän pussiin. Ja toki tämä toimii myös käänteisesti, eli jo kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja tarvetta myydä niin myyjä on ”ylimielisempi” kun taas päinvastaisessa tilanteessa erityisen höveli. Myyjän roolissa asiakkaan käyttäyminen voi paljastaa asetelmia kovinkin paljon, kun on tarkkaavainen. Kummalla puolen voimaa asiakas kokee olevansa vaikuttaa siihen, mitä asiakkaan kohtaamisessa on syytä huomioida. Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myyjä, ostaja, kysynnän ja tarjonnan laki |