Blogin arkisto

Suomessa ei kannata liikuttaa mitään

Share |

Maanantai 22.2.2010 klo 10.08 - Antti-Pekka Pietilä


ap_pieni_syvtty__kolumnikuva.jpgJos kaikki lasketaan viimeisen päälle tarkkaan, Suomessa ei kannata liikuttaa mitään. Finnairin sinivalkoiset siivet liitävät tappiolla, valtion rautateiden tavaraliikenne kirjaa viime vuodelta 70 miljoonan euron tappiot eli 200 000 euroa joka päivä.

Paikallisia taksiautoilijoita kaatuu konkurssiin kyytipulassa, kuorma-autoyrittäjät ovat vaikeuksissa puukuljetusten tyrehtyessä ja kunnalliset bussiyhtiöt tarvitsevat veronmaksajien tukea. Postikuljetus on niin kallista, että kirjeiden, pakettien ja lehtien kuljetushintoja korotetaan ja postimiehiä irtisanotaan. Kuljetus- ja logistiikka-alan yhteenlasketut tappiot ovat satoja miljoonia vuodessa.

Ongelman ytimenä on, että linjat ajetaan vaikka kuormat ovat pieniä. Kuljettajien ja kaluston kustannukset pysyvät, mutta matkustajista ja rahdista saatavat tulot supistuvat.

Suomessa on liikaa kuorma- ja pakettiautoja, junavaunuja, lentokoneita, lentoasemia ja linja-autoja. Kalustomme riittäisi kuljettamaan itsemme lisäksi myös ruotsalaiset ja virolaiset sekä heidän tavaransa.

Auto- ja kuljetusalan (AKT) työntekijät tietävät, että edessä on kuljetussektorin suursaneeraus. Siksi AKT vaatii lakkoilemalla normaalin irtisanomisajan palkan lisäksi vuoden ylimääräisen palkan "muutosturvana". Kuljetusalalla ei ole moisia rahoja, joten edessä on konkurssiaalto.

Kaikkien on hyvä ymmärtää, että muutosturva vauhdittaa ulkomaisten yrittäjien maahantuloa.  Jo nyt 40 prosenttia rekkaliikenteestä on ulkomaisissa käsissä.

1980-luvulla saneerattiin pöhöttyneet osuuskaupat. Idänkaupan romahdettua 1990-luvun alussa supistettiin tekstiili-, vaatetus-, nahka- ja kenkäteollisuudet, laivanrakennus ja idänprojekteilla paisuneet rakennusliikkeet. 1990-luvun puolivälissä laihdutettiin pankit. Parhaillaan etsitään kannattavaa kokoa terveydenhuollolle, elektroniikka-, metsä-, paperi- ja mediateollisuudelle.

Kuljettamisen kriisi ei ole erillinen ilmiö. Se on osa muutosta tiellä kohti viiden miljoonan ihmisen mukaan viritettyä systeemiä.

Antti-Pekka Pietilä
vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja
Suomen Lehtiyhtymä Oy
Kaupunkilehtiryhmä
SLY-Kaupunkilehdet Oy
SLY-Kaupunkimedia Oy

Kirjoitus on julkaistu kaupunkilehti Tamperelaisessa 10.2.2010.

Avainsanat: Antti-Pekka Pietilä, kannattavuus, kuljetusala, saneeraus


Kommentit

22.2.2010 16.28  Hevimies

Tää on hyvä kirjoitus, olen ite todennu saman käydessäni kauppaa kuljetusalan yritysten kanssa. Raha on niissä ollut todella tiukassa jo vuosia.

22.2.2010 18.29  Johtaja

Tunteita kannattaa aina liikuttaa.

23.2.2010 14.56  Kuka ensin ?

"1980-luvulla saneerattiin pöhöttyneet osuuskaupat. Idänkaupan romahdettua 1990-luvun alussa supistettiin tekstiili-, vaatetus-, nahka- ja kenkäteollisuudet, laivanrakennus ja idänprojekteilla paisuneet rakennusliikkeet. 1990-luvun puolivälissä laihdutettiin pankit. Parhaillaan etsitään kannattavaa kokoa terveydenhuollolle, elektroniikka-, metsä-, paperi- ja mediateollisuudelle.

Kuljettamisen kriisi ei ole erillinen ilmiö. Se on osa muutosta tiellä kohti viiden miljoonan ihmisen mukaan viritettyä systeemiä."


Suurin osa noistakin töistä on siirretty ulkomaille, joten sinne vain kuljetusjobit ja muut perään. Täällä on sitten hyvä tulevaisuudessa 700 000 -1000 000 työttömän pidennellä työuraansa kortistossa.

Tämä maan elinmahdollisuudet riittävät ilmeisesti 4 miljoonalle. Hommista pitää saada sellainen palkka, että sillä elättää itsensä ja perheensä. Huoltosuhde ei paljoa parane jos palkallaan ei elätä itseäänkään.

Ammutaanko rumimmat vai vanhimmat ensin ? Vai työttömät ?

23.2.2010 23.25  Hevimies

Noo jos kattelet polttoaineen hinnan kehitystä niin ei se kauheen suosiollinen kuljetusalalle ole ollut.

24.2.2010 7.25  Minä tiedän

Ammutaan valittajat, jotka ei itse tee muuta asioiden eteen, kuin valittaa tai osoittaa muita sormella ensin, jos on pakko joku ampua.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini