Blogin arkisto

Oikeus turvalliseen opetusympäristöön

Share |

Keskiviikko 3.3.2010 - Kari Uoti


Perusopetuslain 29 §:ssä taataan oikeus turvalliseen opetusympäristöön. Koululainen, joka on velvollinen käymään koulussa on oikeutettu suorittamaan velvollisuutensa ympäristössä, jossa koulunkäyminen on miellyttävää, läksyistä huolimatta.

Miten tämä oikeus toteutuu? Aika kehnosti ainakin yläasteen viimeisillä luokilla, jotka tursuavat hormoneita ja auktoriteetteja potkivia teinejä. Ok, meillä on ongelma, yläasteen viimeiset luokat ovat levottomia, siellä ei pärjää kuin kypärä päässä, ei oppilaat, ei opettajat. Miten tämä ongelma on ratkaistu? Minkälaisia välineitä opettajille on annettu asian hoitamiseksi, ei yhtään mitään.

Sekoileva yläastelainen soittaa poliisille, jos opettaja korottaa ääntää tai saattaa kaverin ulos viilenemään. Poliisi tulee ja vie opettajan, joka on tapahtuneesta onnellinen, pääsee putkaan turvaan oppilaitaan. Miksi poliisi ei vie sekoilevaa teiniä? Miksi teineille ei ole muuta järjestyksenpitäjää kuin elämäänsä kyllästyneet pehmovanhemmat, jotka vähät välittävät mitä koulussa tapahtuu.

Velvollisuus opiskella, oikeus saada oppia sisältää velvoitteen käyttäytyä kunnolla, määrätyissä rajoissa myös koulussa. Jos kotona saa kusta nurkaan, se ei tarkoita, että saman voi tehdä koulussa. Opettajia ei pidä pakottaa anelemaan luusereitten vanhemmilta apua lasten järjestykseen saattamiseksi. Tällainen oikeus tulee olla opettajilla, koululla.

Tämä liittyy yhteisössä toimimiseen yleensä. Itse olen ajatellut asiaa Positive Respect -käsitteen kautta, PR-policy. Kakarat pitää opettaa suhtautumaan itsensä ja muihin positiivisesti, itseään ja muita kunnioittaen.

Joka ei noudata pelisääntöjä, joutuu siitä vastuuseen. Ketään ei tarvitse viedä putkaan, järjestys on mahdollista palauttaa myös muuten. Koulun sijaan oppivelvollisuuus pitää voida toteuttaa myös työllä. Reipas ruumiillinen duuni aikaisesta aamusta koulupäivän ajaksi kannustaa käyttäytymään. Jos duuni ei maistu, siirrytään seuraavalle oksalle, laitetaan innoton kaveri vähävirikkeiseen ympäristöön rajoitetulle dieetille hiukan karskimpaan seuraan, niin aikuistuminen alkaa.

Kari Uoti
Oikeustieteen tohtori, MBA

Lue lisää Kari Uotin kirjoituksia osoitteessa www.kariuoticonsulting.fi

Avainsanat: Kari Uoti, peruskoulu, oppivelvollisuus, opetusympäristö, säännöt, yhteisöllisyys


Kommentit

3.3.2010 12.29  Kokemus puhuu?

Kokemus puhuu?

3.3.2010 16.15  Liian hellä linja

Kyllä nykyinen teinit ovat lapsia ja mitään heille ei saa tehdä on liian hellää, siihen nähden mitä todellisuus vaatii ja mitä se onkin. Voisiko tässä olla ainakin osasyy siihen, että nykyään ollaan jotenkin sisuttomampia ja uusavuttomia kuin silloihn ennenvanhaan. Ei kaikki, mutta osa. Maailma on kuitenkin karu paikka ja aina löytyy joku joka on kovempi. Jos ei löydy niin ainakin poliisi ja lakitupa sitten jossain vaiheessa. Silloin on jo liian myöhäistä, jos viattomat on saanut kärsiä.

6.3.2010 9.56  Hevimies

Lapset on lapsia se täytyy aina muistaa. Ei voi olettaa että 13-15 vuotiaat täynnä energiaa olevat ja omaa itseään etsivät nuoret kykenis ottamaan täyden vastuun itsestään. Teini ikäiset kokeilevat rajojaan aikuisten kanssa ja se kuuluu lapsen normaaliin kehitykseet. Vaikka lakimies armeijan muksujen perään usutatte niin se asia ei tule muuttumaan mihinkään. Jos opettaja ei kykene pitämään järjestystä luokassa on pikkusen väärä ammatti tullu valittua.

24.12.2010 5.08  christian louboutin

Great articles and it's so helpful.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini