Maabrändityöryhmä: ala-asteen puuhastelua vai merkittävä hanke?Keskiviikko 1.12.2010 - Ahti Pontinen Suomi-kuvan nostamista tehneen brändityöryhmän aikaansaannoksia on arvosteltu rajusti. ”Kaikkein tärkein tässä Suomen brändikeskustelussa on se, että suomalaiseen sanaan voidaan luottaa. Jos käyttää englantilaista sanontaa, me olemme rehellinen tekijä kansainvälisissä ympyröissä, ja se on minusta Suomen brändin keskeisin selitys”, Martti Ahtisaari arvioi Uusi Suomi -lehdessä 15.7.2009. Tutkimuksen on tilannut ulkoministeriön johtama Finland Promotion Board, joka vastaa Suomi-kuvan vahvistamisesta maailmalla. Ulkoministeri Alexander Stubb (kok.) asetti syyskuussa Ollilan vetämän valtuuskunnan pohtimaan, millaisia asioita Suomesta kerrottaessa pitäisi painottaa. Kun otetaan pois Ahtisaari-hanke ja pari muuta, joissa on idean poikasta, niin asiasta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin osaan julkistetuista ideoista oltaisiin päästy todennäköisesti teettämällä ryhmätyötä ala-asteen oppilailla. Nyt lienee edessä toteuttamishanke, jota edeltää sen suunnitteluhanke – ja kustannukset ovat tietenkin moninkertaiset? Ahti Pontinen |
Avainsanat: Ahti Pontinen, brändityöryhmä, brändäys, Suomi-kuva |