Blogin arkisto

Verkkosivujen suunnittelu 7 vinkkiä

Share |

Keskiviikko 9.7.2014 - Anja Kadziolka


nimet.jpg

Verkkosivujen suunnittelu on jossain vaiheessa jokaisen yrittäjän työlistalla. Tiesitkö, että nykyään sivut voi rakentaa todella helposti itse, eikä siihen tarvitse käyttää useita kuukausia tai jopa vuosia ja tuhansia euroja? Ja että sinun tarvitse jatkaa maksamista vuosi vuodelta uudestaan ja uudestaan?

Ensimmäiset sivuni koodasin itse.

Joidenkin täytyy oppia asiat itse, kantapään kautta. Niin minunkin. Ensimmäiset sivuni koodasin itse. En ole mikään ”nörtti”, joten arvaat varmasti, että aikaa tuhraantui eikä lopputulos ollut kehuttava.

Toiset sivut teetin ammattilaisella: täysin staattiset sivut, joihin ei itse pystynyt tekemään muutoksia (tämä tuntuu nyt täysin käsittämättömältä).

Älä missään nimessä tee staattisia sivuja!

Seuraavat sivut tein WordPressillä – jihuu! Paras päätös ikinä! Ostin verkosta valmiin teeman noin 50 dollarilla, kirjoitin tekstit ja otin kuvat, laitoin logon paikoilleen. Tarvitsin koodarin apua vain asennuksessa ja muutaman toiminnon viilaamisessa.

Vinkki: Valitse responsiivinen WordPress-teema, niin sivustosi toimii myös mobiililaitteissa!

WordPress on täysin ilmainen julkaisualusta, johon on saatavilla tuhansia eri suunnittelijoiden tekemiä edullisia, kertamaksullisia teemoja – sinun täytyy vain tuottaa sisältö. WP-sivut ovat täysin muokattavissa oman yrityksen näköisiksi ja todella helppo tehdä itse. WordPressille on myös todella paljon ohjeita (tässä suomenkieliset videot) verkossa. Ja jotta tiedät: WordPress ei maksa minulle tästä kehusta mitään, olen vain aidosti sitä mieltä, että tämä on todella hyvä tapa tehdä kotisivut. Voit keskittyä täysin siihen, mitä haluat sivuilla tehdä ja mikä on niiden tavoite, strategia ja sisältö.

1. Aloita verkkosivujen suunnittelu aina sisällöstä.

Älä tee kotisivuistasi tuoteluetteloa, vaan mieti sisältöä asiakkaasi näkökannasta: mikä heitä kiinnostaa? Mitä hyötyä palvelustasi tai tuotteestasi heille on? Miten saat heidät aktivoitumaan? Mieti kokonaispalvelua, toiminnallisuuksia ja eri kohderyhmiä. Tee tämä jopa ennen visuaalisen suunnittelijan, julkaisujärjestelmän tai muiden teknisten ratkaisujen valintaa. Valitse jokaiselle sivulle oma avainsana. Verkkosivujen suunnittelu alkaa avainsanojen listauksesta!

2. Aloita bloggaaminen

Jos haluat näkyvyyttä verkossa ja että sinun yrityksesi löydetään, blogi vie sinua pitkän askeleen eteenpäin. Blogi on se, millä houkuttelet kohderyhmän sivuillesi. Blogi on se, millä puhuttelet, herätät kiinnostusta ja rakennat imagoasi.

Kun tuotat jatkuvasti mielenkiintoista, jaettavaa sisältöä, saat kävijöitä sivuillesi. Saat kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita juuri sinun asiastasi. Tuoreen sisällön ansiosta pääset paremmin esiin hakukoneissa jopa ilman maksullista mainontaa. Blogikirjoituksesi voit jakaa Twitterissä, Facebookissa ja muissa sosiaalisen median palveluissa.

Tiedän, että blogin aloittaminen on iso askel. Harkitse sitä kuitenkin vakavasti. Riittää, jos saat kirjoitettua kaksi artikkelia kuukaudessa. Tuntuuko blogin perustaminen ylivoimaiselta..? Lue tästä aiheesta lisää.

Tuoreen sisällön ansiosta pääset paremmin esiin hakukoneissa jopa ilman maksullista mainontaa.

3. Ota huomioon hakukoneet sisältöä suunnitellessasi.

Käytä sisällössä, erityisesti navigaatiossa ja otsikoissa sanoja, joilla kohderyhmäsi tietoa etsii. Unohda siis otsikot, joissa lukee pelkkiä adjektiiveja tai vaikeita tuotenimiä, kuten “SuperDuperPro-ratkaisu”. Jos kirjoitat blogia, pystyt todella nopeasti nousemaan hakukoneissa ensimmäisen sivun hakutulosten joukkoon, kunhan käytät oikeita sanoja artikkeleissasi.

WordPressiin voit asentaa itse todella kätevän työkalun optimointia varten!

4. Tuotteista ja kiinnosta

Sivuston rakentamisvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota myös tuotteistukseen. Onko monipuolista palvelutuotettasi mahdollista pilkkoa osiin ja esittää toisistaan eriävinä tuotteina? Tee jokaiselle tuotteelle hyvä nimi ja oma sivunsa. Kerro havainnollistava tarina palvelustasi referenssinä. Pidä kokonaisuus yksinkertaisena ja selkeänä. Verkossa ei ole montaa sekuntia aikaa tehdä asiaansa selväksi. Kävijä jatkaa matkaansa, jos ei heti selviä mistä on kyse.

Kävijä jatkaa matkaansa, jos ei heti selviä mistä on kyse.

5. Mistä sisältöideoita blogiin?

Niitä syntyy kyllä, kun pysähdyt miettimään, mitä yrityksesi tarjoaa asiakkaille, tarjoatko tuotteita, kokonaispalvelua tai haluatko tuoda kotisivuillasi lisäarvoa asiakkuuteen, esimerkiksi jakaa ohjeita, ideoita tai tuotteesi käyttöön liittyvää fiilistelyä. Esimerkiksi sohvakauppiaalla voisi olla vinkkejä laatulukemiseen tai sohvatyynyjen virkkaamiseen. Blogin avulla saat näkyvyyttä ja kiinnostavuutta brändillesi ja sivusi houkuttelevat asiakkaita jakamaan niiden sisältöä ystävilleen.

Esimerkiksi sohvakauppiaalla voisi olla vinkkejä laatulukemiseen tai sohvatyynyjen virkkaamiseen.

6. Mieti alusta lähtien koko verkkostrategia.

Mitä kaikkea haluat verkossa tehdä ja minkälainen rooli kotisivuillasi koko verkkostrategiassa on? Osallistutko sosiaaliseen mediaan ja jos, niin miten? Mieti, mitä rooleja eri sivustoilla on, esimerkiksi kotisivuillasi voi olla useampia kohderyhmiä, mutta Facebook-sivulla jokin rajattu kohderyhmä, Linked-in-palvelussa toinen ryhmä ja Slidesharessa kolmas. Muitakin sosiaalisen median kanavia on käytettävissä, niitä voi valita sen mukaan, onko tuotteesi visuaalinen vai ei, tai kuinka monimutkaisesta palvelusta on kyse. Pitäisikö joku tuote nostaa näkyviin erillisellä kampanjasivustolla?

Osallistutko sosiaaliseen mediaan ja jos, niin miten?

7. Sisäinen markkinointi ja verkkotyöskentely.

Sivustosi on yrityksen olohuone, josta pitäisi olla hyötyä myös yrityksen sisäisessä markkinoinnissa. Sivuston kautta ohjataan kävijöitä keskustelemaan, oli kyseessä sitten asiakas tai oma henkilöstö. Jos työllistät useita henkilöitä, on heille myös tärkeää tietää, mitä mielessäsi on. Paras tapa tuoda se esiin, on kirjoittamalla blogia.

Sivuston kautta ohjataan kävijöitä keskustelemaan!

Nyt tiedät, miten verkkosivujen suunnittelu etenee ja mitä sinun pitäisi heti alussa ottaa huomioon. Jos haluat tietää tarkemmin verkkostrategian suunnittelusta, käy tutustumassa kurssiini digitaalisen markkinoinnin perusteista.

Veikkaan, että sinulla onkin jo omat verkkosivut. Miten olet ne toteuttanut? Minkälaisia neuvoja antaisit muille yrittäjille? Mitä olet oppinut ja minkälaisia ratkaisuja suosittelet, tai et suosittelisi? Kerro kommenteissa!


photo credit: jschneid via photopin cc

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkosivut, bloggaus, verkkostrategia


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini