By
Chris Brogan
Hienoa, jos haluat olla mukana. Nyt, luodaan. Aloita jotain. On aivan sama mitä aloitat
Tässä yhtenä päivänä aloitin oman ryhmäni terveyteen ja kuntoiluun liittyen. Aloitin sen, koska halusin jonkun paikan, jossa voin jakaa omia kokemuksiani ravinnosta, ruosta ja kuntoilusta, sekä motivaatiosta jne. En ole ekspertti. En ole opiskellut mitään.
Itseasiassa tyttöystäväni Jacqueline on tehnyt gradunsa ravintotieteistä, ja nyt hän työstää tohtorinväitöskirjaansa. Hänellä on enemmän kaikkia sertifikaatteja, kuin minä osaan laskea. Olen niin alikyvykäs tähän juttuuni, että vain harva uskoo.
By
Chris Brogan
Hienoa, jos haluat olla mukana. Nyt, luodaan. Aloita jotain. On aivan sama mitä aloitat
Tässä yhtenä päivänä aloitin oman ryhmäni terveyteen ja kuntoiluun liittyen. Aloitin sen, koska halusin jonkun paikan, jossa voin jakaa omia kokemuksiani ravinnosta, ruosta ja kuntoilusta, sekä motivaatiosta jne. En ole ekspertti. En ole opiskellut mitään.
Itseasiassa tyttöystäväni Jacqueline on tehnyt gradunsa ravintotieteistä, ja nyt hän työstää tohtorinväitöskirjaansa. Hänellä on enemmän kaikkia sertifikaatteja, kuin minä osaan laskea. Olen niin alikyvykäs tähän juttuuni, että vain harva uskoo.
Joten miksi sitten perustin terveys- ja liikuntaryhmäni? Koska minun ei tarvitse olla ekspertti. Voin vallanmainiosti luoda jotain, etsiytyä samanhenkisten ihmisten seuraan, jotka haluavat osallistua, ja siitä se sitten lähtee.
Mutta tämä siis liittyi minun kiinnostuksiini. Tämä on yksi monista. Ja jos sinä olet mukana tässä, niin se on superia. Jos olet mukana monissa muissakin jutuissa, niin se on vain mahtavaa. Mutta mitä sinä itse voisit luoda?
ISKE OMA MERKKIPAALUSI PAIKALLEEN
Jos odotat, että joku tulee ja koputtaa sinua olkapäällesi ja vie sinut omaan kuningaskuntaasi, saat odottaa loppuelämäsi. Jos haluat saada jotain aikaiseksi, aloita. Aloita ihan mistä vain. Minä teen osani verkossa. Mitä sinä tarvitset?
- Tee oman ryhmäsi tarkoitus täysin selkeäksi kaikille. "Juttuja kirjoittamisesta" ei saa enää kenenkään huomiota. "Murhaavat kynät" saavat ainakin jonkun klikkaamaan samantein.
- Tee helppo paikka, jonne ihmisten on hyvä kokoontua tasa-arvoisina. Voit tykätä Facebook-ryhmistä, foorumeista, tai mistä vaan. Minä itse pidän eniten Google+ -ryhmistä. Mutta ketä kiinnostaa? Työkalut ovat työkaluja.
- Tee mahdollisimman paljon töitä sen eteen, että uusien tulokkaiden on helppo tulla joukkoon mukaan ja osallistua (#1 syy sille, että ihmiset eivät osallistu on siinä, että he eivät tunne itseään tervetulleeksi).
- Keksi tapoja, joilla voit tarjota reaaliaikaisia elämyksiä, ja huolehdi siitä, että leijonan osa jutuista tapahtuu ilman kelloa (rymäviestit, twiitit ja #hashtagi-viestit).
- Palvele yhteisöäsi. Mitä enemmän palvelet sitä isompi johtaja olet. Kyllä, voit johtaa heitä. Mutta johda palvelemisen kautta. (Googleta “Palveleva johtajuus” (Servant leader).
- Tee jotain ryhmäsi kanssa. Laita asioita tapahtumaan. Etsi jokin kukkula ja valloita se. Olipa se mikä tahansa kukkula.
- Toista.
- Kasvata lisää johtajia.
- Tämä on reseptisi.
JOS ET HALUA OLLA JOHTAJANA
Terve introvertit! Voit hengittää jälleen. Olen pelotellut teitä riittävästi. Universumi on pulollaan erilaisia rooleja, jotka sopivat teille ja joihin sinulla on PALJON annettavaa. Älä suotta huolehdi aiemmin mainitsemastani, jollen sitten herättänyt jotain uinuvia tuntemuksia sinussa. Sekin on ihan ookoo.
Entä kaikki muut? Aloita jotain.
Mikä sinun tarinasi on? Millainen sinun merkkipaalusi on? Mitä sellaista haluaisit tehdä, jota et ole vielä aloittanut? Kaipaatko lisää rohkeutta?
~ Start Your Own Whatever, Chris Brogan ~
Pasi Rahikka
Alkuperäinen kirjoitus
Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä.
Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.