Blogin arkisto

5 vinkkiä yrityksen kasvattamiseen hakukoneoptimoinnin avulla

https://pixabay.com/photos/digital-marketing-seo-google-1725340/

Hakukoneoptimointi, joka tunnetaan myös akronyymilla SEO, tarkoittaa verkkosivuston optimointia parhaalla mahdollisella tavalla korkeamman sijoituksen hankkimiseksi hakukoneissa. Optimointi kattaa yksinkertaisesti sanottuna kaikki ne toimet, joita sivusto suorittaa saadakseen mahdollisimman nopeasti näkyvän sijoituksen hakutulossivulla. On selvää, että hakutuloksissa näkyminen on ratkaisevan tärkeää varsinkin monen pk-yrityksen menestykselle ja kasvulle.


Hakukoneet, kuten Google, ovat usein ensimmäinen paikka, josta ihmiset etsivät vastauksia tiettyyn ongelmaan. Etsitpä sitten kaupungin parasta ravintolaa, haluat pelata viihdyttävällä suomi kasinot -sivustolla tai harkitset uuden auton ostamista, prosessin ensimmäinen askel on yleensä nopea haku aiheesta Googlessa.


Jotta verkkosivusto voi olla ensimmäisten hakutulosten joukossa tarjoamassa ratkaisua asiakkaiden ongelmiin, SEO on tärkeää olla osa yrityksen kasvusuunnitelmaa. Ilman sitä menetät potentiaalisia asiakkaita muille verkkosivuille ja yrityksille. 


Voisimme kirjoittaa kokonaisen kirjan hakukoneoptimoinnista ja siihen liittyvistä kaikista eri muodoista, mutta päätimme tehdä tällä kertaa lyhyen ja tiiviin artikkelin. Jos SEO ei yleisesti ottaen ole sinulle vielä tuttu, voi olla järkevää ottaa perusasiat ensin haltuun ennen kuin ryhdyt työstämään hakukoneoptimointia Suomessa.

1. Tee avainsanatutkimus huolellisesti

Ensimmäiseksi on tärkeää pitää mielessä se, että löytää yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita mahdollisimman kattavasti kuvaavat ja vastaavat avainsanat tai avainsanayhdistelmät. Avainsanataulukoiden luominen ja käyttäminen hakukoneoptimointiin hyödyllisten työkalujen avulla mahdollistaa sanojen analysoinnin ja seuraamisen. Tällöin pystyy myös näkemään sivusto vierailijoiden käyttäytymistä ja olla paremmin perillä siitä, mitkä hakusanat toimivat parhaiten.


Hyödyllisiä työkaluja ovat mm. maksuton Googlen avainsanatyökalu sekä maksullinen Ahrefs.

2. Luo laadukasta sisältöä

Sisältö on tärkeä osa hakukoneoptimoinnin strategiaa. Ensinnäkin, sinun tulee luoda yrityksesi sivustolle relevanttia, ajankohtaista ja laadukasta sisältöä. Se voi olla esimerkiksi blogipostauksia, artikkeleita, kuvia, videoita, infografiikoita ja muuta vastaavanlaista sisältöä. Jokaiselta verkkosivuston tärkeältä alasivulta olisi löydyttävä tarpeeksi uniikkia tekstiä - mieluusti vähintään 300 sanan verran.


Mikäli sisällön kirjoittaminen tuntuu hankalalta tai aikaa ei yksinkertaisesti löydy riittävästi, apua on saatavilla monesta eri lähteestä. Käy tutustumassa esimerkiksi Upwork.com -portaaliin.

3. Kehitä omaa linkkienhallintastrategiaa

Linkkien rakentaminen on tärkeä osa hakukoneoptimoinnin strategiaa. Tämä ei tarkoita ainoastaan ​​uusien linkkien hankkimista, vaan myös vanhojen linkkien ylläpitämistä ja lisäämistä. Linkkienhallinta voi sisältää linkkien luomisen ja ylläpitämisen eri verkkosivustoille ja blogipostauksille, jotka ovat relevantteja yrityksesi tarjoamille tuotteille ja palveluille.


Linkityksen oikein suorittaminen voi antaa merkittävän sysäyksen verkkosivuston hakukonenäkyvyydelle kun kaksi pointtia on hallussa. 

4. Käytä sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media tarjoaa loistavan tavan yrityksen brändin rakentamiseen sekä tuotteiden tai palveluiden markkinointiin. Yrityksen tulisi olla läsnä kaikilla tärkeillä sosiaalisen median alustoilla, kuten Facebook, Twitter, Instagram ja Linkedin. Sosiaalisen median avulla voit myös lisätä linkkejä yrityksesi sivustolle ja lisätä verkkosivuston kävijöiden määrää ohjaamalla heidät sivujen pariin some-postausten jatkoksi.


Hyvä taktiikka on antaa laadukas koukku somessa ja johdattaa sisällöstä innostunut lukija verkkosivuille lisätietojen saamiseksi.

5. Paranna sivuston navigointia

Sivuston helppo ja toimiva sisäinen navigointi on erittäin tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta. Kävijöiden tulisi löytää helposti tärkeät sivut ja yrityksen tarkemmat tiedot. Ole tarkkaavainen sivuston navigoinnin osalta ja varmista, että pystyt myös itse löytämään haluamasi sivut yrityksen sivustolta. Tämä parantaa kävijöiden kokemusta ja auttaa samalla yritystäsi saavuttamaan paremmat sijoitukset hakukoneiden tuloksissa.


Voit nähdä toimivan sivustorakenteen esimerkiksi Yrittäjälinjan blogin kautta.


Mikäli navigointi toimii luontevasti ja vaivattomasti, kävijät eivät poistu sivustolta turhautuneena vaan pysyvät sivuilla pidempään. Tällöin ns. bounce rate pysyy matalana ja SEO-arvot parempana.

Lopuksi

Kävimme tämän artikkelin puitteissa läpi viisi erilaista strategiaa siihen miten verkkosivusto voi saada parempia tuloksia hakukoneoptimoinnin suorittamisesta. Nämä viisi tekijää ovat avainsanatutkimuksen huolellinen suorittaminen, laadukkaan sisällön luominen, linkkien rakentamisen huomioiminen, sosiaalisen median hyödyntäminen sekä sivuston sisäisen navigoinnin parantaminen.


Jos nappaat nämä vinkit oman verkkosivustosi käyttöön niin sivuston hakutulokset paranevat ajan kuluessa aiempaa korkeammalle ja kykenet vastaanottamaan yhä enemmän potentiaalisia asiakkaita liiketoiminnan pariin.

Artikkeli: Nordic Link Building Oy