Autojen huolto on kokenut mullistavia muutoksia viime vuosikymmenen aikana. Suurin syy tähän on teknologian kehityksessä. Vielä 20 vuotta sitten tavallisessa henkilöautossa ei ollut läheskään yhtä paljon elektroniikkaa, automatiikkaa ja hienosäätöä kuin tämän päivän ajoneuvoissa. Tämä kehitys on helpottanut ajamista ja lisännyt turvallisuutta, mutta samalla se on tuonut mukanaan uudenlaisia haasteita niin kuluttajille kuin huollon ammattilaisille.
Aiemmin saatettiin luottaa mekaanikon intuitioon sekä manuaaliseen vianetsintään. Tänä päivänä erilaiset diagnostiikkatyökalut, data-analytiikka ja muu teknologia tekee ongelmien tunnistamisen ja korjaamisen helpommaksi sekä nopeammaksi. Toisaalta haasteitakin riittää.
Moderni auto on monimutkainen järjestelmä, jossa yhdistyvät mekaaniset osat, älykäs ohjelmointi ja langaton tiedonsiirto. Kun autoon tulee joku vika, ei syynä usein ole pelkästään öljynvaihto tai kuluneet jarrupalat - vaan kyse voi olla ohjelmistopäivityksistä, sensorivioista tai vaikkapa hybridijärjestelmän ongelmista.
Millaisia haasteita autojen kehitys on tuonut huoltoliikkeille ja mitä kaikkea autoilijan tulisi tietää? Siihen saadaan vastaus tässä artikkelissa.
Kuka muistaa vielä korjanneensa auton pikkuviat itse? Tai on vaihtanut renkaat omassa autotallissa? Tämä kaikki oli aikaisemmin mahdollista, mutta ei enää tänä päivänä. Uudet voimansiirrot ja monipuolinen lisävarustelu tekevät autojen huoltamisesta entistä haastavampaa.
Uusimmat autot on varusteltu monilla järjestelmillä, kuten kaistavahdilla, mukautuvilla vakionopeussäätimillä, automaattisilla hätäjarrutuksilla ja hybridivoimalinjoilla. Jokainen näistä tuo mukanaan omat huoltotarpeensa ja vaatii aivan toisenlaista osaamista. Esimerkiksi sähköautojen renkaat voi periaatteessa kyllä vaihtaa vielä itse, mutta kuluttajan tulee tietää mitä tekee. Asia ei välttämättä ole ihan niin yksinkertainen kuin aiemmin.
Toinen hyvä esimerkki autojen monimutkaisuudesta on alipainejärjestelmä, jota käytetään muun muassa jarrutehostimen toimintaan. Monissa moderneissa ajoneuvoissa alipaine ei enää muodostu luonnostaan moottorista, vaan siihen tarvitaan erillinen alipainepumppu. Tällaiset komponentit voivat aiheuttaa ongelmia, jos niitä ei huolleta tai ymmärretä oikein. Pahimmillaan seurauksena voi olla heikentynyt jarruteho tai moottorin toimintahäiriöitä.
Autohuoltoalalla tarvitaan entistä enemmän koulutusta sekä uusia laitteita työskentelyä varten. Lisäksi ala on siirtynyt enemmän kohti erikoistumista. Enää ei riitä, että tietää kuinka vaihdetaan jakohihna tai öljynsuodatin. Korjaamoiden on pysyttävä ajan tasalla autonvalmistajien uusista teknologioista, päivitettävä laitteistojaan ja koulutettava henkilökuntaansa säännöllisesti.
On oltava selkeä käsitys siitä, mitä ominaisuuksia on kuhunkin ajoneuvoon asennettu ja millaiset teknologiaratkaisut tukevat niitä. On ratkaisevan tärkeää, että jokaisen auton varustelu- ja lisävarustetaso tunnistetaan oikein. Virheelliset tunnistukset voivat pahimmillaan johtaa puutteellisiin korjauksiin, jotka puolestaan vaikuttavat auton turvallisuuteen.
Myös kuluttajan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että oikeanlaisen huoltopalvelun löytäminen voi olla haastavampaa. Hinta ei enää ole ainoa valintaperuste, vaan tärkeämpää on, löytyykö huoltoliikkeeltä osaaminen ja välineistö juuri kyseisen automallin järjestelmien huoltamiseen.
Sähkö- ja hybridiautot ovat tuoneet tullessaan uusia teknisiä komponentteja, joiden toiminta poikkeaa huomattavasti polttomoottoriautoista. Tämä vaatii mekaanikoilta asianmukaisia taitoja. Sähköautoihin liittyy kaksi tosiasiaa, joihin huoltoliikkeiden tulisi sopeutua menestyksen takaamiseksi:
Sähköautoja tarvitsee huoltaa vähemmän
Sähköllä toimivissa autoissa on polttomoottoriajoneuvoja vähemmän liikkuvia osia, jolloin huoltoa ei tarvita yhtä paljon. Perinteiset öljynvaihdot sekä sytytystulppien ja jakohihnan vaihdon voi unohtaa. Harvemmat huollot saattavat silti maksaa huomattavasti aiempaa enemmän, sillä autot tarvitsevat uudet ja kalliimmat jarrut ja renkaat. Suuremman painonsa vuoksi sähköautoihin voi näitä joutua vaihtamaan jopa useammin kuin perinteisiin autoihin.
Monimutkaiset ja kalliimmat kolarikorjaukset
Mikäli auton kanssa sattuu ajamaan kolarin, voivat korjauskustannukset äkkiä nousta aiempaa suuremmiksi. Tähän syynä ovat hauraat akkukotelot, eri osien puutteet sekä keskeisimpien korjauksien standardoitujen menettelyjen puute. Esimerkiksi pelkästään ADAS-laitteet tekevät yksinkertaisistakin korjauksista, kuten uudesta tuulilasista tai puskurista, monimutkaisempia ja kalliimpia.
Monimutkaistunut teknologia tuo mukanaan myös sen riskin, että pieni vika voi laajentua suureksi ongelmaksi. Jos jokin auton osa tai järjestelmä ei toimi kunnolla ja tätä ei havaita ajoissa, voi seurauksena olla kalliita korjauksia - ja turvallisuusriskejä. Huollon laiminlyönti ei siis ole vain kustannuskysymys, vaan vaikuttaa myös ajoturvallisuuteen.
Lisäksi valmistajien takuuehdot voivat vaatia, että huollot tehdään tietyin aikavälein ja valtuutetuissa liikkeissä. Jos huoltojen laiminlyönti johtaa vian syntyyn, ei valmistaja ole vastuussa korjauksista.
Kaikki eivät halua tai tarvitse teknistä erikoisosaamista, mutta jokaisen autoilijan on hyvä ymmärtää ainakin perusasiat oman ajoneuvonsa huollosta. Käyttöohjekirjan lukeminen, huolto-ohjelmien seuraaminen ja säännölliset tarkastukset auttavat ehkäisemään yllättäviä vikoja.
Kannattaa myös olla avoin keskustelemaan huoltoliikkeen kanssa - kysy, mitä tehdään ja miksi. Ammattitaitoinen korjaamo osaa selittää asiat ymmärrettävästi ja antaa vinkkejä, miten autoa voi huoltaa oikein.
Yksi tulevaisuuden suunta on ns. ennakoiva huolto, jossa auton järjestelmät seuraavat jatkuvasti eri komponenttien kuntoa ja ilmoittavat mahdollisista vioista ajoissa. Tämä tarkoittaa vähemmän yllättäviä vikoja ja tehokkaampaa huoltoa, mutta myös suurempaa riippuvuutta digitaalisista järjestelmistä.
Yrittäjille tämä avaa uusia mahdollisuuksia - tarjolla on palveluita, kuten etädiagnostiikka, mobiilihuollot ja ohjelmistopäivitykset verkon kautta. Samalla tarvitaan koulutusta, investointeja ja kykyä mukautua jatkuvasti muuttuviin laitteistoihin.
Lisäksi on hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa huoltoliikkeet nojautuvat entistä enemmän digiteknologian puoleen. Tämä tarkoittaa aivan uudenlaisten innovaatioiden hyödyntämistä, kuten lohkoketjua huoltotiedoille, koneellista oppimista sekä varaosien 3D-tulostamista. Nämä ratkaisut voivat tehdä auton huollosta entistä tarkempaa, kustannustehokkaampaa sekä tarjota kuluttajille kätevämmän kokemuksen.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että autojen teknologinen kehitys on tuonut mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Huollon merkitys korostuu entisestään, ja osaaminen ratkaisee enemmän kuin koskaan. Autoilijan kannattaa olla utelias, kiinnostunut ja valmis seuraamaan muutosta - niin pysyy paremmin kartalla myös omasta ajoneuvostaan.