Blogin arkisto

Myynti on suurseminaarin isoin urakka

Share |
06.09.2012

nbf_yleiskuva.jpg

Nordic Business Forumista on kasvanut muutamassa vuodessa suurtapahtuma, joka kerää yhteen yrittäjähenkistä yleisöä monelta sektorilta. Maailmanluokan tähtien ohella seminaarien keskeinen anti on verkottuminen.

linden.jpg
Jyri Lindén

Jyväskylässä pidettävästä Nordic Business Forumista on kasvanut muutamassa vuodessa mittava seminaari. Tapahtuman pääesiintyjät ovat kansainvälisiä tähtiä, ja yleisöä kertyy täysi tupa, 2300 henkeä. Melkoinen harppaus, sillä vielä joitakin vuosia sitten seminaari oli alle sadan hengen tapahtuma.

Nordic Business Forum toteuttaa kahden nuoren ja yritteliään miehen, Jyri Lindénin ja Hans-Peter Siefenin, haaveen. Lindénin mukaan he alkoivat miettiä oman bisnesvalmennuksen järjestämistä osallistuessaan vastaaville kursseille osana yrittäjyytensä kehittämistä. He kokivat valmennuksen hyödyt niin mittaviksi, että se tarjosi heillekin hedelmällisen liiketoimintamallin.

siefen.jpg
Hans-Peter Siefen

Tapahtuman järjestäminen lähtee Lindénin mukaan aina maailmanluokan pääesiintyjän valitsemisesta ja rekrytoimisesta. Viime vuonna se oli Yhdysvaltojen entinen varapresidentti Al Gore, tänä vuonna omin avuin miljardööriksi noussut monialayrittäjä Sir Richard Branson. Seminaarien järjestäjien täytyy seurata tiiviisti alan kansainvälisiä tuulia voidakseen tarjota kuumimmat nimet.

Maailmantähtien saaminen on työn takana, sillä etenkin amerikkalaisten esiintyjien horisontista Suomi ja ylipäätään Eurooppa ovat kaukana. Sopimusneuvottelut eivät silti ole seitsemänhenkiseksi kasvaneen organisaation suurin urakka, vaan tapahtuman myynti. Siinä tärkein väline on suoramyynti puhelimella.

Yritysasiakkaat ovat tärkeä kohderyhmä, mutta asiakkaissa on runsaasti myös julkisen sektorin väkeä, kuten opettajia ja poliitikkoja, jopa opiskelijoita. Yleisöä yhdistää yrittäjähenkisyys ja halu kehittää itseään. Yksikin luento tai sen yksityiskohta voi olla käänteentekevä eteenpäin suuntautuneelle kuulijalle, Lindén toteaa.

Herättävien luentojen ohella seminaareihin osallistumisen keskeisiä motiiveja on samanhenkisten ihmisten tapaaminen ja verkottuminen. Sen edistämiseksi Nordic Business Forumiin on luotu pienimuotoisia vuorovaikutusryhmiä, joissa kontaktien rakentaminen helpottuu. Mutta massaseminaaritkin palvelevat Lindénin mukaan verkottumista, etenkin kun on kyse pitkästä seminaarista.

Nordic Business Forum kestää kaksi päivää, joten väliin jäävä ilta tarjoaa runsaasti tilaisuuksia vapaamuotoiseen verkottumiseen. Toki myös luentojen väliin on jätetty sitä varten riittävästi rakoja.

Erilaisia seminaareja Suomessa kuten missä tahansa teollisuusmaassa järjestetään joka vuosi satoja. Niitä on useita jopa samassa hintaluokassa kuin Nordic Business Forum, jonka kahden päivän lippu maksaa yli kahdeksan sataa euroa. Siltä osin kilpailutilanne on Lindénin mukaan aina haastava. Maailmanluokan esiintyjiä ei suomalaisissa seminaareissa kuitenkaan usein näe. Lindén pitää sitä heidän selkeänä kilpailuetunaan. Joukosta on erotuttava positiivisesti.

Vaikka Nordic Business Forum on perusluonteeltaan yrittäjähenkinen, valitaan esiintyjiksi myös muilla aloilla pätevöityneitä, kuten akateemisia tutkijoita ja poliitikkoja. Lindén kokee hyväksi, että puhujat edustavat monenlaisia taustoja, koska siten kulloiseenkin aiheeseen syntyy riittävän laaja perspektiivi. Tänä vuonna akateeminen tähti on ruotsalainen hyvinvointitutkija Hans Rosling.

Nordic Business Forum järjestetään näillä näkymin jatkossakin Jyväskylässä, koska organisaatio viihtyy kaupungissa. Lindén kuitenkin myöntää muitakin vaihtoehtoja käyneen mielessä, sillä valtaosa asiakkaista tulee pääkaupunkiseudulta.

Nordic Business Forum teemanaan Kasvu Jyväskylässä 20.9.–21.9. 2012. Tapahtuma on loppuunmyyty.

Teksti: Heikki Ikonen
Kuvat: Nordic Business Forum

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »