Blogin arkisto

Sampo-Danske pankin asiakastuki on fiasko

Share |

Tiistai 1.4.2008 klo 21:49 - Ahti Pontinen


Sampo pankin suuri verkkopankkiuudistus tapahtui maaliskuun lopulla. Verkkopankkiuudistus aiheutti ongelmia käytännössä kaikilla osa-alueilla. Ongelmia oli verkkopankin toiminnassa, toiminnan nopeudessa, tietosuojassa, uusittavissa pankkikorteissa, mutta ennen kaikkea asiakaspalvelussa.

Avainsanat: Sampo pankki, verkkopankki, verkkopankkiuudistus, Ahti Pontinen, verkkopankkiongelmat. verkko pankissa maksaminen, pankkitoiminta,


Kommentit

1.4.2008 22:35  Johannes

Minulle uudistus toi lähinnä mukavia hyriiseviä väristyksiä, tosin kovin lyhytaikaisia. Oltuani koko edellisenpäivän riekkumassa ravintelissa, mennen heti aamulla kaljaostoksille ja herättäen paheksuntaa paistattelemassa pulloineni päivää julkisella paikalla, seuraavana päivänä olin kovin kovin iloinen: tililtäni kun ei ollut kadonnut kolikkoakaan, sekä saldo että käyttövara olivat vieläkin mukavanlaiset. Typerys kun olin, en siirtänyt mammonaa samantien verkkopankissa toiselle tilille vaan lähdin pässinpää kävelemään automaatille nostaakseni summan käteisenä. Pyh, tuon kohtalokkaan kävelyn aikana katosivat kuin pieru saharaan. Mutta, ainakin hetken, edes pienen hetken, olen tuntenut krapulassa jotenkin sairaalloista iloa.

2.4.2008 17:31  Puupää

Kyllä täytyy ainakin sanoa, että on tuon uuden verkkopankin käyttö kaikkea muuta kuin helppoa ja nopeata aikaisempaan verrattuna.

2.4.2008 17:37  Äly hoi uudistus älä jätä

Sampo osaa kyllä kammeta rahaa, mutta "uudistus" meni nyt ihan värisilmälleen.

Nettipankki on toiminut pääsiäisen jälkeen joten kuten, ja silloinkin horjuvin askelin. Asiakas"palveluun" saa jonottaa iäisyyksiä ja sitten puhelimeen vastaavat finninaamat ovat äimän käkenä.

3.4.2008 7:23  Ei enää Sampopankin asiakas

Näköjään Suomeenkin ovat rantautuneet call-centerit, joissa purkkaa mussuttavat pissikset puhuvat puheluiden välillä - ja aikana - keskenään viikonlopun mieskokemuksista. Sampo "pankin" nk. asiakastuessa kukaan ei tiedä yhtään mitään, vaan neuvovat soittamaan "huomenna uudestaan." Pidin aikoinani Nordeasta lähdön syynä kalleutta - Sampo Pankista lähdön syynä on surkea asiakaspalvelu, surkeat palvelut ja surkea tiedoitus sekä käsittämätön ylimielisyys asiakkaita kohtaan

3.4.2008 9:42  Kaisu Pulkkinen

Itselläni ei sen kummempia ongelmia, kuin mitä nyt jouduin juoksemaan Sampo Pankin tiskille nostamaan käteistä rahaa automaatin ilmoitettua "ei yhteyttä palvelun tarjoajaan". Verkko pankki toiminut, mutta kaiken kaikkiaan uusi verkkopankki tuntuu "alkeellisemmalta" versiolta kuin edellinen. Se toimikin moitteetomasti. Olenkin ihmetellyt miksi eri yrityksissä ja organisaatioissa usein lähdetään muuttamaan asioita jotka toimivat loistavasti. Muutokset ja uudistukset ovat tietysti välttämättömiä ja vievät kehitystä eteenpäin, mutta kannattaako lähteä liikkeelle sellaisesta asiasta mikä toimii ja rokkaa?
-Katsellaan ja kuunnellaan-

6.4.2008 19:38  Vain tosi kovat pääsevät Sampo pankin verkkosivuille

Täytyy olla tosi kova jätkä, kuten Chuck Norris, että ylipäätään pääsee Sampopankin verkkosivuille
( Uutisvuoto, Jari Tervo )

7.4.2008 17:52  Pettynyt itsekin

Täytyy sanoa, että mikään ei tunnu toimivan. Eräskin yrittäjä sanoi, että sampopankin kautta ei ole viikkoon tullut rahaa tilille, vaikka maksuja rästissä. Muiden pankkien kautta tulee. Asiointi on tehty tosi vaikeaksi ja asiakaskato on nyt valtava.

7.4.2008 17:55  Ahti Pontinen

Taloussanomien sivuilta:Sammon ongelmat aiheuttavat edelleen lisätyötä yrityksille, jotka joutuvat tarkistamaan tietoja moneen kertaan. Yritykset eivät saa nettipankista ainakaan vielä yhtä hyvää tietoa kuin aikaisemmin.

? Ajantasaisesta tiliotteesta ei esimerkiksi näy, kuka on maksanut laskun. Nyt siellä lukee vain, että pankkisiirto, sanoo pientä espoolaista yritysrypästä vetävä Jaakko Vilenius.

Yritykset pitävät ongelmia kuitenkin enemmänkin kiusallisina kuin vakavina. Yrityksille on tullut lisätyötä, mutta taloudellisesti peruuttamattomia vahinkoja ei ole syntynyt. Siksi ainakaan maltillisimmat yritykset eivät aio hakea vahingonkorvauksia. Pankkisuhdekin säilyy.

? Kun ovat tämän korjanneet, niin eivät varmaan ala tehdä uutta järjestelmää ihan heti, sanoo Vilenius.

Asiakaskatoa tosiaan on !

8.4.2008 10:27  Vaihda pankkia

STT uutisoi, että,Kuluttajat ry esittää Sampo Pankille, että se jättäisi asiakkaiden palvelumaksut perimättä vähintään kolmen kuukauden ajalta. Yhdistyksen mielestä tämä olisi perusteltua, koska Sampo Pankin tietojärjestelmämuutoksen aiheuttamat häiriöt ovat kestäneet kohtuuttoman kauan

8.4.2008 13:23  Kanankoipi

Sääliksi käy Sampon virkailijoita. Ei tämä kuitenkaan ole heidän vikansa. Soitin viime viikolla yritykseni yhteyshenkilölle pankkikorttiasiasta, ja oli kuin selkäänsä saanut. Normaalisti iloinen ja asiallinen, ja erittäin tehokasta palvelua antanut henkilö. Vaikutti siltä, että just kohta viiltää ranteensa auki. Eli voin vain kuvitella, kuinka paljon henkilökunta saa kuraa niskaansa, päivittäin.

Vika on kuitenkin Danske-pankin, siellä ei ole niin kehittyneitä systeemejä, ja siksi tämä uudistus on suomalaisittain valtava harppaus taaksepäin. (Minusta rasittavinta on se, että laskuja ei pysty yrityspuolella maksamaan ilman viitenumeroa. Niitä on sitten osattava arpoa oikea määrä riville, että maksaminen onnistuu. Tässäkin kehittyy :) Olen jo hyvä arpoja.)

Mutta mutta mutta. Henkilökunnan syy tämä ei ole. Luulen että kohta virkailijoille tarvitaan kriisiapua, jos ei asiakkaat rauhoitu. On niin helppo syyttää väärää puuta. Virkailijat ja asiakaspalvelijat ovat syyttömiä. Ollan armollisia :)

11.4.2008 16:49  Päällikkö

Sampo Pankin asiakkaita virtaa muualle
mm. Osuuspankki saanut paljon normaalia enemmän uusia asiakkaita pääsiäisen jälkeen.

Vika koko katastrofissa on varmaankin Danske- pankin.
Siellä kuitenkin kaiken järjen mukaan on kehittyneet systeemit, jopa kehityneemmät kuin aikaisemmassa Sammossa. Mutta lähtökohtaisesti, se että on suunniteltu tämä muutos, niin, että kyllä se hoituu suuria ongelmia ei tule on se suurin virhe. Samaa virheketjua on jatkettu sillä hirvittävällä erehdyksellä, että ilmeisesti ulkoisia palveluita on oletamattomalla perehdytyksellä pyydetty hädässä apuun. Kyllä näistä kaikista ongelmista olis tähän mennessä selvitty piennemmin vahikoin, jos olisi arvostettu asiakkaiden palvelua, eikä olisi yritetty tehdä taas kerran " mahdollisimman halvalla". Pankit saivat lähihistoriansa parasta voittoa viime vuonna. Tinkitään palvelun ( lue ihmisten tekemisen ) tasosta, se ei saa maksaa mitään. Tietojärjestelmät yms ( Lue kone tai tavara ) saa taas maksaa ihan mitä vaan. Tämä on arvostus järjestys.
Kyllä se on tämä se homman nimi.

11.4.2008 16:57  Pankit osaa

Asiakkaat numerojärjestykseen
Helsingin Sanomat kertoi torstaina, että pankit ovat ryhtyneet luokittelemaan asiakkaitaan kuin yrityksiä konsanaan. Luottokelpoisuuden mukaan pankkiasiakkaat asetetaan jonoon, lokeroihin tai miten vain kirjain, numero tai esimerkiksi näiden yhdistelmien mukaan.

14.4.2008 9:19  Sampopankki sekaisin

Uskomattomia ovat näköjään myös Sampopankin asiakaspalvelussa ilmeisen vakituiseeen olevat henkilöt.
Korttini vaihdoksessa kun tilasin uutta korttia, ei onnistunut enää kun olisin halunnut vaihtaa korttini aiheen.
Oli jo kauheella stressillä painanut tilasin jo nappulaa.
Ei siinä mitään, mutta reaktio oli pyyntöön tässä vaihessa hyvin "ei asiakaspalveluhenkinen".
Tätä ennen yhdistyi väärään paikkaan, vaikka soitin oikeaan numeroon, piti itse soittaa uudestaan ja jonottaa.
Kyllä siellä kovat paineet on ja hommat sekaisin.Sikäli kyllä merkillistä, että henkilökuntaa on koulutettu ilmeisesti vain tekniikkaan ja pankkiosaamiseen, mutta ei ilmeisesti ollenkaan asikaspalveluun ja paineensietokykyyn tms. Jos on eivät ainakaan ole oppineet.

26.4.2008 14:02  Mitä yritysasiakkaille?

Mitenkähän Sampo Pankki aikoo korvata yritysasiakkaille aiheutuneet taloudelliset menetykset, jotka ovat mittavia työmääriä, kun mikään ei pelaa yhtä nopeasti, eikä kaikki pelaa ollenkaan kuin ennen. Yritysasiakkaiden palveluhan se on ollut vielä mittavasti paljon huonompaa kuin kuluttajien. Sampo Pankin yksityisasiakkaiden verkkopankki toimii suht koht hyvin. Kuitenkaan Sampo Pankki ei anna sitä yritysten käyttöön.
Yritysasiakkaiden puolella turhia työvaiheita on aivan liikaa, mikä hidastaa laskujen maksamista. Tilitapahtumissa ei näy laskun saajaa tai maksajaa, tosin tämä toiminto on nyt tullut myöhemmin. Selitteissä on on ollut jopa tanskankielisiä termejä suomen kielen sijaan ja muuta älytöntä. Ei voi olla varma siitä tapahtuiko maksusuoritus vai ei, se on tarkistettava moneen kertaan, suoraan kun kuittausta siitä ei tule. Nyt tarvitaan tekoja. Lupaus yksityisasiakkaille siitä, että aiheutettu taloudellinen vahinko korvataan jos se on todistettavissa on on hurskas ja tyhjä, koska lain mukaan vahinko on korvattava joka tapauksessa. Eniten vahinkoa kärsinyt ryhmä, eli yritykset on kuitenkin toistaiseksi kommenteista unohdettu. Pienyrittäjälle tämä on suurempi asia, koska kaikki menetetty työaika on itseltä pois.

2.5.2008 15:26  Pate

Anteeksipyyntökirje on mennyt sampopankilta kuluttaja-asiakkaille ja 4 kk:n vapaat kulut, yrityksille pitäis olla 2 vuotta vapaat tilinhoitomaksut, mutta kun yrityksillä ei ole kuluttajansuojaa.

7.5.2008 19:22  Käteväsi

Näin lukee Sampopankin verkkopalvelussa:
Yritysten verkkopankissa, Business Onlinessa hoidat käteväsi kaikki päivittäiset raha-asiasi
Tosi käteväsi ! Mikään ei toimi!

29.5.2008 8:30  Loputtomia ongelmia

Sampopankin verkkopankin ongelmat tuntuvat olevan loputtomia.
Roolin vaihto palvelussa tökkii ja välillä ei pääse vaihtamaan tiliä laisinkaan !
Törkeintä on kuitenkin automaatti puhelinpalvelussa, joka ilmoittaa ; Sampopankin asiakastuki on sulkeutunut, se on avoinnna 9 - ja sitten linja sulkeutuu välittömästi, melkoista ylimielisyyttä, koska yritystuki on ilmoitettu heillä olevan auki klo 8 alkaen.
Myös saldot päivittyvät miten sattuvat.

7.6.2008 17:30  30.000 pois Sampopankista

Jää jumiin edelleen. Ihme.

31.8.2008 15:57  Näin on

Ongelmat ovat vähentyneet, mutta edelleenkin on tilanne se, että aikaisempi sampopankin verkkopalvelu oli parempi.
Uusia palveluja on näennäisesti tullut lisää, mutta mihin niitä välttämättä tarvii ? Tosin täytyy sanoa, etteivät muidenkaan pankkien verkkopalvelut mitenkään ongelmattomia ole.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini