Blogin arkisto

Pitkäjänteisyydellä tuloksiin

Share |

Maanantai 29.6.2009 - Maria Lehtiniemi


Oman kokemukseni mukaan taantuman tultua sopimusten aikaansaaminen vaatii vähintään kaksinkertaisen ajan "normaalioloihin" verrattuna. Pitkäjänteisyyden ja kärsivällisyyden tuloksena tuntuu nykyisellään syntyvän kaiken lisäksi entistä merkittävämpiä "diilejä".

Olisikin mielenkiintoista kuulla muilta eri alojen yrittäjiltä, ovatko kokemukset samansuuntaisia! Tänä haasteellisena aikana solmitut sopimukset vaikuttavat olevan kaiken kukkuraksi vielä pitävämpiäkin, kuin vielä reilu vuosi sitten - sen lisäksi, että ne ovat euromäärällisesti suurempia. Lieneekö alasidonnainen asia, tiedä häntä, mutta muutamakin kyseisen kaltainen kokemus on plakkariin kertynyt (tosin palkansaajan pestissä toimien).

Vaatii vain melkoista tasapainottelua luovia tässä kärsivällisyyden kivikossa. Kukin meistä tietää, että tiukkana taloudellisena hetkenä kaikkia päätöksiä punnitaan miljoonasosagramman vaa’alla, kun ennen oltaisiin roiskittu menemään kilon tarkkuudella. Sehän on toki omaan napaan tuijotettaessa enemmän kuin luonnollista, mutta annas olla, kun roolisi onkin olla se odottava osapuoli. Silloin tuskaillaan kainalot märkinä ja kädet täristen, jotta mikä kumma voi noin kauan kestää päätöksen tekemisessä.

Pk-yrittäjien keskuudessa toimivana voin ainakin itse todeta, että jäitä hattuun ja malttia - kun vaan jaksaa vääntää kaikki detaljit kuntoon, antaa viikon jos ehkä toisenkin ja kenties vielä kymmenennenkin kulua, hyvä tulee. Sopimus on tällöin tarkoin harkittu, suurimmat sudenkuopat raivattu ja molemminpuolinen yhteisymmärrys saavutettu.

Laman - tahi kauniimmin taantuman - aikana solmitut sopimukset ovat niitä kultajyviä akanoiden joukossa. Nousukauden alkaessa näistä kehkeytyy usein valtaisa voimavara tulevaisuuden varalle. Vai mitä olette mieltä?

Maria Lehtiniemi

Avainsanat: Maria Lehtiniemi, sopimukset, diilit, rahakas sopimus, lama, taantuma


Kommentit

29.6.2009 10.17  Eemeli

Yhtälö on vaikea. Jos sopiumusten teko vaatii kaksinkertaisen ajan normaaliin verrattuna on vaikeaa äkkiä ottaa tuo aika jos muutenkin painaa sata lasissa.
Tietysti on sitten myös niin, että itse asiassa saattaa vaatia yhtä paljon jos saatavia joutuu karhuamaan.
Toinen asia on akuutti kassavirta, jota täytyy olla ellei sitten ole pääomia.
On helppo sanoa, että panostuksia pitää lisätä. Vaikeampi toteuttaa. Tosiasia kuitenkin on, että aktiivisuutta pitää lisätä ja aktiivisuuden laatua myös. Ja siinä on Suomalaisilla yrityksillä paljon korjattavaa.

29.6.2009 10.21  Pauli Vuorio

Pääasia, ettei ainakaan jää vain odottelemaan tilauksia vaan lähtee myymään niitä.

29.6.2009 11.15  Hiljaista ?

Hmmm... "Pääasia, ettei ainakaan jää vain odottelemaan tilauksia vaan lähtee myymään niitä. "


Millaisena myyntiaikana itse näet keskikesän, jolloin päättäjät ovat pääsääntöisesti lomilla ?

Miten menettelet ?

29.6.2009 14.32  Pauli Vuorio

Nim: Hiljaista?:Kesä on huomattavasti vaikeampi aika, tottakai, koska päättäjiä ei saa yritysmyynnissä kiinni yhtälailla. Mikäli potentiaalinen asiakaskunta on laaja,on monilla aloilla kuitenkin mahdollista tehdä myyntituloksia myös kesällä. Kun ottaa vaikka puhelimen käteensä ja soittaa aktiivisesti ja onhan siinä tehty pohjatyötä samalla syksyä varten.Jollain aloilla potentiaalinen asiakaskunta on tietysti sellaista, ettei ole kannattavaa. Tällöin suosittelen erilaisten palveluiden ja tuotteiden tarjontaa kesämyyntiin, mikäli se on mahdollista. Vaikka toimitukset olisivatkin sitten syksyllä.Voi myös tehdä kampanjan joka on etuineen voimassa siten, että ostajan tulee tehdä päätös nyt.
Tähän täytyy tietysti olla rehelliset perusteet.
Niillä aloilla, joilla on asiakaskunta laajaa, eli vain osa päättäjistä on lomalla olen nähnyt monta kertaa, että huippumyyjä on tehnyt jopa täysin samanlaista tulosta kuin muina aikoina. Kun taas silloin jos itse asennoituu siihen, että nyt ei kauppa käy kun on kesä, niin on aivan varma, että kauppa ei silloin käy.
Sitten se ei käy myöskään alkusyksyksystä, koska päättäjillä on niin paljon muuta, että siirtävät päätöksiä ja syksyllä kauppa ei käy, koska vuosibudjetti on jo täynnä, talvella kauppa ei käy, koska siirretään päätöstä myöhempään ja kohta on taas budjetti täynnä, eli joillekin kauppa ei käy koskaan. Paitsi tietysti huomenna. Aina huomenna.
Ehdotan että katsot onko mahdollista valikoida asiakaskuntaa siten, että saat siitä osasta päättäjiä paremmin kiinni, katsoa voiko tehdä alustavia toimia loman jälkeiseen aikaan, jotta silloin voit painaa sata lasissa pelkästään tarjontaa ja selvittää onko mahdollista tehdä pientä tarjonnan muutosta ja priorisoida asioita. Erittäin vaikea sanoa tarkemmin, koska en tiedä alaasi, enkä sitä mikä on tapasi tehdä kauppaa enkä myöskään sitä millä tavalla sitä on mahdollista tehdä.
Kommentillani tarkoitin, että paitsi ei pidä unohtaa mainontaa, mutta erityisesti ei pidä unohtaa olla itse aktiivinen asiakkaiden suuntaan, eikä vain odotella, että tehoaako se mainonta vai ei tai ovatko asiakkaat itse yhteydessä kun tarvetta ilmenee.

Ystävällisesti:

Pauli Vuorio

5.7.2009 13.39  Sivustot hakemisto

Kyllä kärsivällisyyttä ja malttia tarvitaan, mutta se ei ole sama asia kuin tumput suorana asioiden odottelu. Asioita voi pohjustaa samalla eteenpäin monella rintamlla kun neuvottelu etenee. Uskoisin, että parempinakin aikoina sopimukseen ehtii (ja pitää) panostaa riittävästi ja turha hiominen on monesti vain sitä ylimääräistä "overheadiä" eli ajan tuhlausta varsinaiselta tekemiseltä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini