Minun ihanteellinen johtajaniPerjantai 21.5.2010 - Heikki Ikonen Yrittäjälinja keräsi lukijoilta näkemyksiä ihannejohtajista, joten kannanpa korteni kekoon minäkin. Ajankohtakin Josep ”Pep” Guardiolan ylistysvirrelle on mitä sopivin, koska FC Barcelona varmisti toisen perättäisen Espanjan mestaruutensa hänen valmennuksessaan. Viime vuonna pamahti himoittu ja harvinainen värisuora: kotimaan liigan ja cupin sekä Euroopan mestarien liigan voitto, kruunun jalokivenä seurajoukkueiden maailmanmestaruus. Huikean saldon arvoa nostaa, että Guardiola on johtanut Barcaa vasta kaksi vuotta. Sitä ennen hän ehti kerätä valmennuskokemusta vain yhden vuoden Barcan kakkosjoukkueen ruorissa monta sarjaporrasta alempana. Keltanokan tyrmäävä menestys ei yllätä, kun tuntee Guardiolan taustan ja toimintatavat. Guardiola on Barcan oma kasvatti ja sen entinen keskikentän moottori, joka voitti pitkällä urallaan tukun mestaruuksia. Hän tuntee läpikotaisin seuran perinteet ja pelifilosofian, joka perustuu tiukasti organisoituun pelin hallintaan ja hyökkäykseen koko joukkueen voimin. Guardiola tietää, ettei se ole ainoa tapa pelata jalkapalloa – mutta myös sen, että menestyksen voi rakentaa vain valmentajan ja joukkueen vahvuuksien varaan. Aivan kuten yritysjohtajan tulee tuntea joukkueensa ja hyödyntää sen vahvuudet. Joskus voivat radikaalit muutokset olla tarpeen, mutta useimmiten menestyksen takana on hankittujen vahvuuksien jatkuva kehittäminen. Erityisesti arvostan Guardiolan henkistä johtajuutta. Kentän laidalla hän kannustaa, eläytyy ja iloitsee pelaajien mukana, ei joukkueen yläpuolella. Hän taputtelee jokaisen vaihtoon ottamansa pelaajan riippumatta tämän suorituksesta. Haastatteluissa hän on tyylipuhdas herrasmies, joka vähättelee omaa ja korostaa pelaajien roolia. Harvojen tappioiden hetkellä hän ei syyllistä tai arvostele pelaajiaan, vaan kiittää yrityksestä. Vastustajia hän ei koskaan vähättele tai pilkkaa. Arvostella Guardiola varmasti osaa, mutta sen hän tekee suljettujen ovien suojassa. Guardiola sanoo, että ilman loistavia pelaajiaan hän valmentaisi kakkosdivarissa. Pelaajat tietävät sen olevan kohteliaisuutta. Barcalla on toki huikea pelaajamateriaali, mutta niin on monella huippujoukkueella. Real Madrid on törsännyt pelaajakauppoihin parissa vuodessa satoja miljoonia verivihollistaan enemmän, mutta rämpii Barcan varjossa. Rahalla ei saa kaikkea – kuten yhteishenkeä. Realin sisällä syytökset sinkoilevat pelaajista valmentajiin ja seurajohtoon. Tuollaisessa hengessä on mahdoton pärjätä taivaallisellakaan tiimillä. Barca taas henkii yhtenäisyyttä ulkoavaruuteen asti, ja sen vaaliminen on Guardiolan johtotähti. Pehmoisän elkeistä huolimatta hän on kulissien takana auktoriteetti, jonka tiukin vaatimus pelaajille kuuluu: olet osa joukkueen kokonaisuutta. Et harjoittele ja pelaa itsellesi, vaan joukkueellesi. Jokaisen tekosi tulee palvella joukkuetta. Joukkueella on strategia, jonka valmentaja laatii. Pelaat hyvin, jos toteutat strategiaa ja autat siten joukkuettasi. Kun Ruotsin riikinkukko Zlatan tapansa mukaan käyttäytyi ylimielisesti Barcaan tultuaan, Guardiola pisti huippukalliin hankintansa penkille. Kohta Zlatan ymmärsi, ettei Guardiola kaipaa joukkuehengen tuhoavia egoisteja, olkoot nämä kuinka taitavia tahansa. Zlatan korjasi asennettaan, pääsi takaisin kentälle ja pelasi loistavasti – joukkueen puolesta. Maailman tämän hetken paras pelaaja Leo Messi saa kentällä selvästi enemmän vapauksia kuin muut, mutta sekään ei ole poikkeusyksilön ja supertähden erikoiskohtelua. Äärimmäisen taitavana, liikkuvana ja luovana pelaajana Messi sekoittaa vastustajan ja rakentaa tilanteita. Hänen vapautensa on koko joukkueen etu. Messi itsekin korostaa, ettei jalkapallo ole yksilölaji: vain joukkueet voittavat tai häviävät. Jos Messi siirtää katseensa lähemmäs omaa napaansa, muuttuu hän Guardiolalle kultakimpaleesta taakaksi - jonka seuraava pelipaikka on aika varmasti siirtolista. Täydellinen valmentaja Guardiola ei ole. Milanon Inter pudotti Barcan tänä vuonna Mestarien liigassa aivan ansaitusti äärimmäisen tarkasti puolustaen ja tehokkaasti vastahyökäten. Siihen Guardiola ei keksinyt lääkettä – mutta ei hän myöskään vääntänyt tappiolle halpoja selityksiä, saati kaatanut sitä pelaajien niskaan. Hän onnitteli rehdisti vastustajaa ja kiitti pelaajiaan. Älykkäänä valmentajana Guardiola varmasti otti opikseen virheistä. Vain sitä kautta syntyy lopullinen suuruus. Ei ihme, että Barcan pelaajat kehuvat valmentajaansa. Jo hohdokkaan pelaajataustansa ansiosta Guardiolaa on helppo kunnioittaa. Kun mies on johtajaominaisuuksiltaan kuin Tuntemattoman sotilaan Vilho Koskela tai nykyisen yritysvalmentajan Korven Ranen märkä uni, Guardiolan joukkueet roiskuttavat kuohujuomaa jatkossakin. Samoilla eväillä tietysti pärjäisi muuallakin kuin urheilubisneksessä. Kun sarjat taas syksyllä alkavat, seuratkaa Barcaa sillä silmällä. Heikki Ikonen |
Avainsanat: Heikki Ikonen, Josep Guardiola, johtajuus, valmennus, kannustaminen, menestys, yhteispeli, asenne |
|
21.5.2010 13.00
Hyvä tyyppi
Tai sitten on systeemi, jossa ei ole systemiä. Systeemihän sekin on. |
21.5.2010 13.06
futismies
Komeat näytöt kieltämättä Guardiolalla on, mutta mahtaisiko pärjätä muualla kuin kotiseurassaan? Siellä kuviot on tutut ja istuvat kokemukseen. Tosi ammattivalmentajan on pärjättävä missä tahansa porukassa. |
21.5.2010 13.11
ps
Niin siis en vähättele yhtään Pepin johtajan otteita, niillä varmaan pärjää missä vaan. Tarkoitan ihan pelillistä pärjäämistä. |
21.5.2010 13.27
Eipäs nyt liioitella
Kukaan ei pärjää missä tahansa porukassa kaikkien mielestä ja aina. |
22.5.2010 11.41
Miten lie?
"Kukaan ei pärjää missä tahansa porukassa kaikkien mielestä ja aina. " |
22.5.2010 17.01
onko näin?
Onko johtajavalintojen ulkoistaminen todellakin yleistä? Kuvittelisi, että tärkeimmät työntekijät ja etenkin siis johtajan valisisivat omistajat/hallitus itse. En kyllä tiedä, kiintoisaa jos totta. |
23.5.2010 0.17
futismies
Sääli että Barca putosi ja Inter voitti mestaruuden. Mourinhon taktiikka on sikatylsää jos tehokasta. Toivoisin katsojien äänestävän tuollaista pelitapaa vastaan. Futiksesta tulee tuolla menolla tappavan tylsä laji. Ei se liene hyvää futisbisneksellekään. Guardiolan pelitapaa on sentään nautintoa katsojalle. |
23.5.2010 9.54
AP
Asia ei ole ihan noin yksinkertaista. Tehokkuus tai ainakin siis se, että onko tehokkainta voitto riippuu vastustajista. |
23.5.2010 11.44
futismies
Yleisellä tasolla asia on noin AP, mutta tarkoitan ihan jalkapallon viihdearvoa. Eilisessä pelissä Bayern teki työt eli piti palloa, Inter puolusti ja kyttäsi vastaiskuja. Mourinho on velho tässä taktiikassa, ja futiksessa siitä saa toimivan taktiikan pelin luonteesta johtuen, eli taitavasti organisoimalla puolustaminen on helpompaa kuin hyökkääminen. |
23.5.2010 11.53
futismies
ps Olin kauhuissani, kun Kreikka voitti EM-kultaa 2004. Voittoa ei voi pitää ansaitsemattomana, mutta Kreikka pelasi juuri kuten Inter: tappavan tarkkaa ja uhrautuvaa puolustamista, muutamista vastahyökkäyksistä maalit. Jota oli tappavan tylsää katsoa. Urheilun ydin ei ole katsojan kannalta lopulta vain se kuka voittaa, vaan tapahtuman rikkaus ja jännitys. Betonipuolustaminen on yhtä kiinnostavaa kuin maalin kuivuminen. |
23.5.2010 15.26
Heikki Ikonen
Kiitos kommenteista! |
24.5.2010 12.06
Pete
Kaipa tuota voisi rinnastaa yritystoimintaan siten että jos jollakin firmalla on hallitseva markkina-asema niin se voi käyttää sitä tuloksen tekemiseen eli voittamiseen hiukan ikävilläkin keinoilla, kuten vaikka Microsoft tekee. Asiakkaat voivat kuitenkin ennen pitkää äänestää jaloillaan, vaikka kynnys on korkea, jos vaihtoehtoja on vähän. Urheiluahan ei ole kenenkään pakko seurata, tai voi vaihtaa lajia. Anyway, asiakkaan polkeminen on lyhytnäköistä toimintaa pitkän päälle aina. Jossain vaiheessa joku teke paremman tarjouksen tai asiakas jättää leikin sikseen. |
24.5.2010 12.53
Hevimies
Muuten hyvä mut Pep Guardiolan suurimmat tähden on Frank Rikjaardin hankintoja. |
24.5.2010 14.14
Machiavelli 2010
Asiakkaan "polkeminen" ei aina ole tyhmää, jos tietää, että tuotteen elinkaari on hiipumassa ja uutaa ei ole tulossa tilalle ja tulossa on aivan toinen liiketoiminta, eri nimellä. Toki lyhytnäköistä tämä on, aikaakin on lyhyesti. Silloin otetyasan se mikä vielä irti saadaan. |
24.5.2010 15.45
riippuu kilpailusta
Jos on varaa pantata uutta tuotetta, mutta aika usein kai tilanne on se että jos on vähänkin kilpailua niin uutuudet on saatava ulos ennen kilpailijoita muuten asiakas vaihtaa puljua. Merkkiuskolliset ovat oma lukunsa. |
24.5.2010 16.06
Machiavelli 2010
Markkinajohtajalla ja harvoilla innovoijilla on tähän varaa, jos muut asiat on kunnossa. Harvojen mahdollisuushan se on. Silloin yhtiöt ovat kyllä yleensä SUURIA. Asia siis koskettaa monia. Kyse ei kuitenkaan aina ole varsinaisesta suorasta panttauksesta, vaan siitä tuodaanko tuote markkinoille nyt vai kehitetäänkö vieläkin eteenpäin. Mikä on siis panos/ tuottosuhde suhteessa aikatauluun ja tilanteeseen. |
24.5.2010 16.35
riippuu kilpailusta
"Kyse ei kuitenkaan aina ole varsinaisesta suorasta panttauksesta, vaan siitä tuodaanko tuote markkinoille nyt vai kehitetäänkö vieläkin eteenpäin. Mikä on siis panos/ tuottosuhde suhteessa aikatauluun ja tilanteeseen." |
24.5.2010 17.15
Noin esimerkkinä
No, Mirosoftin asiakkaita kiukuttaa kaikki jos kaveriakin kiukuttaa, ihan periaatteesta, vaikkei asialle itselle olisikaan suurta merkitystä |
24.5.2010 22.20
Heikki Ikonen
Muuten hyvä mut Pep Guardiolan suurimmat tähden on Frank Rikjaardin hankintoja. ----- |
25.5.2010 21.39
Hevimies
No Koeman oli toppari pelaaja urallaan että pelityyli lienee turhan puolustusvoittoinen Barcaan. |
26.5.2010 9.33
AP
Eiköhän toi Guardiola tiedä nää jutut paremkin kuin me? Vai onko tällä parempia käytännön asiantuntijoita asiasta? Valmentaja tai johtaja ei kuitenkaan voi päättää kaikesta, esim joukkueen kokoonpanosta kaikkia asioita. Muutenhan jos voisi päättää, hänellä olisi kaikki maailman parhaat pelaajat aina joukkueessaan tai ainakin ne kaikki ketkä haluaa jne... kukaan ei saa kaikkea. |
26.5.2010 22.24
Heikki Ikonen
Aika näyttää, kestääkö Guardiolan noste. Toistaiseksi pidän näyttöjä kovina, mutta tulevat vuodet antavat lopullisen näytön, se on totta. |
26.5.2010 23.19
Heikki Ikonen
Niin, piti vielä sanoa alkuperäiseen teemaan, että niin paljon kuin Mourinhon tuloksia arvostan, niin hänen tapansa esiintyä johtajana ei välttämättä ole kovin pitkäjänteinen tie. Jos valmentaja antaa toistuvasti kuvan, että hän käytännössä yksin voittaa pokaaleja, niin se tuskin luo hyvää henkeä seurassa. |
27.5.2010 8.44
Hevimies
Itse asiassa sulla on vähän väärä kuva Mourinhosta. Pelaajat arvostaa sitä erittäin korkeelle sen takia että se kuuntelee ja keskustelee pelaajien kanssa. Rafa Benitez taas on sellainen jääräpää diktaattori joka juuruttaa nurisevat pelaajat penkille ja myy seuraavassa siirtoikkunassa pilkkahinnalla pois. Toki Mourinho on ylimielinen ja tuntee oman arvonsa. Jalkapallo on joukkuepeli ja Mourinho tuppaa voittamaan millä tahansa joukkueella jotain. Joten ei se ihan huono joukkuehengen luoja voi olla. Barcelonassa on superlupauksista kasvatettu maailman tähtiä Frank Rikjaardin toimesta,kun taas Real Madrid on ostanu valmiita maailman tähtiä järjettömillä summilla. Nähtäväksi jää kun Mourinho astelee keskelle Realin ylimielisiä primadonnia että saako se joukkueen pelaamaan joukkueena. Haaste on valtava, varsinkin jos Realin Perez jatkaa virtuaali futistaan oikeassa elämässä ja ostelee sinne väärän tyyppisiä pelaajia kysymättä Mourinholta mitä hän haluaa. |
27.5.2010 11.37
Heikki Ikonen
Selvä, kiitos tiedosta Hevimies - ehkä käsitykseni Mourinhosta on turhan kapea eli painottuu julkisiin esiintymisiin. Keskusteleva valmentaja on hyvä valmentaja. |
27.5.2010 13.30
futismies
Mikä mahtoi olla syy ettei Mourinho saanut Chelseasta champparimestaria, vaan Interistä? Ei ainakaan materiaali väitän. Chelsea ainakin pelasi hauskempaa futista kuin Inter, mutta ehkä se olikin syy. Surullista lajille jos näin on. |
28.5.2010 13.48
Hevimies
No champpionsliiga on pienestä kiini kun se on lyhyt turnus. Ei kukaan muukaan ole Chelskille ucl:ää voittanut. Jose kuitenkin voitti 2 vuoden aikana 2x EPL:än, 2x liiga cupin, 1x fa cupin Chelskille. |
28.5.2010 15.49
futismies
Juu, en sanonut vähättelläkseni Mourinhoa, hieno valmentaja saavutuksiltaan. Mutta se pytty jäi saamatta. Sen puoleen ymmärrän että omistajalta hermo kärähti. |
31.5.2010 17.48
Hevimies
Juu Capello on kovaluu. |
31.5.2010 21.14
???
Täällähän on ihan jalkapallofanaatikkoja. |
6.6.2010 21.57
futismies
Vähän myöhäinen sana vielä Hevimiehelle: olen aika samaa mieltä muuten, mutta Rooney on maailmanluokan maalari, ja paranee vaan. |
7.6.2010 23.01
Hevimies
Joo no tää oli ensimmäinen kausi kun Rooney ylitti 20 liigamaalin rajan, et en nyt vielä nostaisi Shearerin ja kumppaneiden joukkoon. |
7.6.2010 23.06
futismies
Ei toki vielä Shearerille vedä vertoja, mutta Rooney on vielä nuori. |
7.6.2010 23.38
Heikki Ikonen
Jos maalikuningas on vähän yllättäjä, niin sellainen voisi olla Lukas Podolski. Heikko kausi takana, mutta jos hanat nyt aukeasivat. Saksa menee tapansa mukaan pitkälle turnauksessa, ja Podolski osaa maalata. Ulkoiset odotukset eivät ole silti korkeat tässä kohtaa. |
8.6.2010 17.41
Hevimies
Ihan mahdollinen toi Podolski se on aina pelannu arvokisoissa paremmin kuin Bayern munichissa.Tosin Saksalla on kovia hyökkääjiä mukana joten voisin melkein veikata että Podolski pelaa vasenta laituria. Yks yllättäjä saattaa olla Klaas-Jan Huntelaar joka on jääny vähälle peliajalle Milanissa. Nälkää ja virtaa varmasti riittää ja kovan luokan viimeistelijä on kyseessä. Englannissa saattaa myös Jermaine Defoe nousta mustaksi hevoseksi. Kun hyvä vire osuu kohalle Defoe on täysin pitelemätön mut saattaa myös olla täysin näkymätön läpi kisojen. |
9.6.2010 23.04
Heikki Ikonen
Huntelaar voisi olla tosiaan mahdollinen, ja Hollanti voi mennä pitkälle, hyökkäys on priimaa ainakin jos Robben pystyy pelaamaan. Puolustus ei samaa tasoa tosin, ja ottelukaavio heittää luultavasti Espanjan vastaan ikävän aikaisin. Espanjan kaataminen tulee olemaan tosi vaikeaa - tai no, jos USA kaatoi Confederations Cupissa... Saattoi tosin olla vähän asennepuolen tappiokin. |
10.6.2010 15.50
Hevimies
hmm tosiaan yksi heikkous Espanjalta löytyy nimittäin Iker Cassilias on pelannut todella ailahtelevasti läpi kauden ja jotain ihan järkyttäviä imuja on tullut. Jos Aragones luottaa Pepe Reinaan ei ongelmaa ole Pepe on todella tasainen veska. Mut jos taas luottaa Ikeriin kuten yleensä. Niin huonon päivän sattuessa juuri Hollannin tasoinen joukkue voi ladata tylyt lukemat tauluun heti kättelyssä. |
11.6.2010 0.24
Heikki Ikonen
En montaa Realin peliä nähnyt, mutta Casillas ei tosiaan taida olla sen perusteella parhaassa vedossaan. Loistava kapasiteettihan löytyy kyllä. |
Johtamissysteemit ovat samat kaikkialla, urheilussa tai yrityksissä. Hyvä johtaja saa porukasta irti sen parhaat tehot ja saa alaiset tuntemaan työnsä arvokkaaksi.