Blogin arkisto

Kalastamaan siniselle merelle

Share |

Maanantai 1.11.2010 klo 10.56 - Pekka Maunumäki


VIA Groupin Leaders´ Forum -seminaarissa 28.10. oli laadukkaita puhujia ja näkemyksiä. Tässä muutama seminaarin synnyttämä ajatus.

Avauksen piti valtakunnan kakkoshenkilö, puhemies Sauli Niinistö. Hänenkin näkemyksensä käsitteli maailmassa tapahtuvia liiketoimintaamme koskettavia muutoksia.

Mieleeni jäi parhaiten sinisen meren strategiasta tunnettu professori W. Chan Kim. Hänen sanomansa on luoda toimintasuunnitelma niin, ettei ole suoraa kilpailua. Tämä ajatus vei väistämättä omat ajatukseni Musta Joutsen -nimiseen kirjaan, joka käsittelee sitä, miten erittäin epätodennäköiset, mutta hyvin merkittävät asiat vaikuttavat maailmaan. Sen on kirjoittanut Nassim Taleb. Hyvä yhdistelmä, sininen meri ja musta joutsen.

Mustan Joutsenen kirjoittajan käsityksen mukaan maailmassa on kahdenlaisia ilmiöitä, niitä joita on tarpeeksi asian tilastolliseksi tutkimiseksi ja niitä jotka ovat niin harvinaisia tai poikkeavia, ettei niistä saa luotettavaa tilastoa. Harrisburgin ja Tsernobylin ydinvoimaloiden totaalisista vaurioista ei voida vetää johtopäätöstä, että ydinvoimaloissa tapahtuu katastrofi noin 7 vuoden välein. Tsernobylistäkin on jo yli kaksinkertainen aika.

Vielä hankalampaa on tutkia asioita, joita ei ole olemassa. Sinisen meren strategia tarvitsee aivan muuta kuin tavanomaista markkinatutkimusta. Se voidaan selvittää, miten perinteinen toiminta asemoituu liiketoimintakartalla. Tosiasiassa yrittäjän on tehtävä uusi "kartta", jossa on sininen meri, jota muut eivät tiedä olevan. Sitten pitää "vain" toimia niin, että pääset valtaamaan tuon meren. Joissakin tapauksissa kalastusalueen voi rantoja myöten suojata patentein.

Usein joku byrokraatti haluaa teettää tavanomaisen markkinatutkimuksen. Jos olet lähtenyt siniselle merelle, ei tavanomaista tutkimusta voi tehdä. Minkälainen markkinatutkimus olisi pitänyt tehdä tekstiviesteistä kuluttajille? Harva niiden nykyisistä käyttäjistä olisi edes ymmärtänyt, mistä on kysymys. Ne ovat kuitenkin olleet merkittävä bisnes operaattoreille.

Jos haluat hyödyntää sinisen meren strategiaa, varmistu että olet todella menossa "liiketoimintakartan" siniselle merelle, jolla on riittävästi sopivia vonkaleita omille kalastusvälineille, mutta ei ole kilpailevia kalastajia.

Pekka Maunumäki

Avainsanat: Pekka Maunumäki, liiketoimintastrategia, markkinatutkimus, kilpailutilanne


Kommentit

1.11.2010 17.25  Teoriaa

Pienemmän yrityksen ja varsinkin yksityisyrittäjän on hieman hankalaa etsiä kokonaan uutta, kun pitäis nykyinenkin toiminta pitää käynnissä ja siinä menee jo 25 tuntia vuorokaudessa.

Ideahan on hyvä ja aina voi tehdä muutakin ja toisella tavalla.

Sitten on niitä, jotka etsii aina uutta, eikä tee oikeesti mitään.

Rahaa, rahaa, rahaa, mistä sitä saa?

1.11.2010 21.47  kovaa on aina

Hyvä tavoite mutta kenellä siihen on älliä sepä toinen asia. Ja jos on loistava liikeidea jota ei voi patentoida nin varmasti on kasa kilpaiijoita kohta merellä sotkemassa.

2.11.2010 0.16  Hyvä kirjoitus

Kaikilla on älliä, vaan jotkut ei viitsi.

2.11.2010 12.35  ??

No miksei sitten kaikki tahkoa miljoonia sinisellä aavalla? Laiskuutta vaan??

2.11.2010 13.57  Kirja kannattaa lukea

Kaikki eivät viitsi tai vie vie asioita käytäntöön... no kannattaisi lukea kirja!

2.11.2010 14.53  Rohkeutta

Sinisen meren strategian kirjoittaja professori W. Chan Kim opastaa pois verisen kilpailun värjäämältä punaiselta mereltä. Hän osoittaa, kuinka luovaa ajattelua voidaan ohjata työkalujen avulla ja miten kannattaa selvittää niiden tarpeet, jotka eivät ole vielä asiakkaita.

Tähän on siis olemassa "työkaluja ", mutta se niiden käyttä vaatii myös asennemuutosta. Esimerkkejä löytyy myös lukemattomia. Niitä on oikeastaan maailma täynnä. Suurin osa tekee kuitenkin päivästä toiseen sitä mitä on tehty ennenkin, koska mitä muutakaan tässä tekisi? Tai, kun on pakko.

Ihan samaa opettavat monet muut, myös Suomalaiset. Mm. Jari Sarasvuo ja moni muu.

Kysessähän ei ole mikään uusi ajatús vaan tässä on tuotu taas uudestaan ikivanha totuus vanhoista maailmoista uuteen maailmaan jalostettuna. Periaattessa jopa nakkikioski voi käyttää sinisen meren strategiaa, harva käyttää.

6.11.2010 10.17  On

Laajan differentioinnin ja sinisen meren strategian ero on...?

6.11.2010 19.00  ???

Ehkä käytäntöönpano. Ehkä kannattaa lukea kirja, niin selviää.

7.11.2010 1.21  Onpa hyvinkin

Nimenoman siksi kysyn, koska olen lukenut. Kuten paljon muutakin strategiakirjallisuutta.

Siinä mielessä elementit ovat olleet kasassa ja käytössä jo muutenkin, itse asiassa aika monellakin, veikkaisin.

Miksi vastaavissa aina oletetaan, että kirjaa EI ole luettu? Siksi, että se on helpoin ja nopein responssi?

7.11.2010 11.05  En ole tietäjä, mutta

Monet asiat, ellei suurin osa on ollut olemassa jo kauan kauan sitten. Asioita laitetaan vaan uudelle nimelle ja uuteen muotoon ja joku luulee, että kyse olisi uudesta asiasta. Teknologiaa ja teollisuusvallankumousta ( joihin lasken myös internetin ja lääketieteen ) lukuunottamatta ihan uusia asioita on hyvin vähän viimeisen kolmen-neljän sukupolven aikana.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini